مراسم رونمایی از کتاب «نقد صیرفیان» تالیف دکتر محمد رضا ترکی

۱۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۱۷۷۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۵۴۹

در جلسه شورای بررسی متون گروه زبان و ادبیات فارسی و جلسه شورای مرکزی

کتاب «نقد صیرفیان»، مجموعه مقالات نقد و بررسی هفت اثر جدی و تاثیر گذار در زمینهٔ خاقانی پژوهی، محصول چند سال تحقیق و پژوهش بر روی این آثار در گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون، تالیف دکتر محمد رضا ترکی در جلسهٔ مورخ 12/6/94 شورای گروه و شورای مرکزی رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور استاد محمد روشن و دکتر عباس ماهیار برگزار گردید سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و رییس شورای بررسی متون، دکتر حسینعلی قبادی با تشکر از استاد فاضل و گران ارج، جناب آقای دکتر محمد رضا ترکی، دانشیار دانشگاه تهران که این اثر عالمانه را نگاشتند، با اشاره به مسیر تدوین این اثر در شورای بررسی متون خاطر نشان ساخت این اثر انتقادی از گذرگاه مسئله یابی های مستمر و تعاطی افکار در جلسات گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی شکل گرفته و به معنای دقیق کلمه اثری پژوهشی است، هم حاصل تتبع است، هم میوهٔ نقد و تحلیل و ژرف نگری و هم برآمده از تبادل نظر مستمر انتقادی در نهادی که برای بررسی و نقد بی طرفانه و روشمند متن های درسی یا کمک درسی یا ماخذ درس های دانشگاهی تالیف شده است. گروه زبان و ادبیات فارسی شورا، نظر به دانش و تجربهٔ استاد فاضل دکتر ترکی، از ایشان درخواست کرد تا تالیف چنین اثر انتقادی را به عهده گیرند و ایشان نیز به شایستگی از عهدهٔ این امر خطیر بر آمدند. این اثر را می توان مصداق بارز تحقق رسالت و وظیفهٔ شورای بررسی متون به عنوان تنها نهادی که پیوسته به امر نقد متن های درسی دانشگاهی اهتمام دارد، معرفی کرد و به آن بالید.

در ادامه دکتر مریم عاملی رضایی رییس گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون، ضمن سپاس از زحمات آقای دکتر قبادی، رییس پیشین شورا در هدایت و به ثمر رسیدن چنین محصولی، تاکید کرد با توجه به جایگاه خاقانی شناسی در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی، اثر پژوهشی حاضر که استاد دکتر محمد رضا ترکی با دقت، ظرافت، دانش و چیرگی علمی در موضوع، در آن به نقد و بررسی آثار شماری از خاقانی پژوهان بزرگ پرداخته اند، بویژه در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری می تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات و مشکلات دانشجویان باشد.

دکتر محمد رضا ترکی نیز ضمن سپاس از همکاری رییس شورای بررسی متون و اعضای شورا و بویژه استاد  دکتر تقی پورنامداریان که پیش از چاپ، کتاب را بازبینی کرده و نکات اصلاحی ارزشمندی بر آن افزوده اند، ابراز امیدواری کرد که این کتاب در جامعهٔ دانشگاهی و در میان پژوهشگران مقبول افتد. 

شایان ذکر است آثار نقد و بررسی شده در این کتاب عبارتند از: فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات دیوان خاقانی شروانی از دکتر سید ضیاء الدین سجادی، ارمغان صبح از دکتر نصرالله امامی، سراچهٔ آوا و رنگ و گزارش دشواری های دیوان خاقانی از دکتر میر جلال الدین کزاری، بساط قلندر و جام عروس خاوری از دکتر معصومه معدن کن و نقد و شرح قصاید خاقانی از دکتر محمد استعلامی. در این کتاب می توان با مهم ترین و چالش برانگیزترین مباحث خاقانی شناسی معاصر آشنا شد و به فصل الخطاب روشنی در بیشتر این مباحث دست یافت.

این کتاب را انتشارات سخن با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی منتشر کرده است و علاقه مندان می توانند از انتشارات پژوهشگاه نیز آن را تهیه کنند.

 





 










کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :