انتشار دانشنامه آموزشهای علمی- کاربردی
آموزشهای علمی - کاربردی که خط ارتباطی میان نظام مدرسه و بازار کار بهشمار میروند، با هدف ارتقاء و انتقال دانش کار، ایجاد مهارتها، افزایش بهرهوری شاغلان، بههنگام کردن و ارتقاء معلومات و تجارب شاغلان، رشد استعدادهای بارز، بهفعلیت درآوردن استعدادهای نهفته برای عهدهداری و تصدی مشاغل و حِرَف گوناگون انجام میشوند؛ تا توانایی افراد را برای انجام دادن وظایف محولشده، به سطح مطلوب برسانند. این آموزشها برای تربیت نیروی انسانی ماهر، کاردان، کارشناس، مهندسی فناوری برای کار در بخشهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی طرحریزی شدهاند. در واقع از آموزشهای علمی - کاربردی بهمنزلهی موتور محرکهی ایجاد اشتغال در جامعه یاد میشود؛ به این دلیل که کانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آمادگی برای احراز شغل هستند. به طور کلی آموزشهای علمی-کاربردی برای رفع نیاز کشورها بهصورت تخصصی و با تکیه بر جنبهی اشتغال، با تربیت نیروی تخصصی کاردان و کارشناس فنّی متخصص فعالیت مؤثر و قابل حمایتی در سطح آموزش عالی مهارتی دارند. بیشتر کشورهای دنیا تلاشهای گستردهای در زمینهی توسعة آموزشهای علمی - کاربردی آغاز کردهاند. انگیزهی اصلی این کشورها چیرگی بر مشکلاتی همچون بیکاری جوانان کشور، ارتقاء مهارتهای شغلی و تأمین نیازهای اقتصادی است.
پس از عقد قرارداد همکاری فیمابین دانشگاه جامع علمی - کاربردی و پژوهشکده دانشنامهنگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای تدوین دانشنامه آموزشهای علمی - کاربردی در نیمه نخست سال 1396 ش، اولین جلسه شورای علمی با هدف برنامهریزی و هماهنگی در تاریخ 08/06/1396 ش تشکیل شد. در طول بیش از 60 جلسه برگزار شده تا زمان چاپ این مجلد، با تبادلنظر و گفتگوهای متعدد کارشناسی، اعضای شورای علمی در حدود 480 عنوان مدخل برای تدوین دانشنامه پیشنهاد کردند که از این تعداد، درحدود 305 عنوان مدخل اصلی تصویب شدند. از این شمار مداخل اصلی، 101 مدخل که تاکنون مراحل بررسی، تأیید و فرایندهای مرتبط با چاپ آنها سپری شده است، در این مجلد به ترتیب الفبایی ارائه میشوند (فهرست 305 مدخل در دستور کار در سامانه دانشنامه به نشانی http://tetpedia.ihcs.ac.ir آمده است).
نظر شما :