متن کامل سخنان دکتر سیده زهرا اجاق دبیر علمی همایش در مراسم افتتاحیه
به نام خدا
خانمها، آقایان سلام. عرض احترام و خوشامد خدمت همه بزرگواران حاضر در سالن و مشارکت کنندگان مجازی همایش دارم. امیدوارم بودنمان کنار یکدیگر در این همایش موجب بشود که حرف ها، نظرها و صداهای جدیدی را گوش دهیم.
نسل به عنوان یک ساختار اجتماعی متشکل از یک گروه سنی خاص یا مجموعهای از چند گروه سنی تعریف می شود که رویدادهای تاریخی و اجتماعی مشابهی را در طول زندگیشان تجربه می کنند. اهمیت تنوع نسلی در این است که موجب تنوع ارزشهای اجتماعی میشود و ضمن ایجاد نشاط و پویایی اجتماعی، توان مدارا و سازش پذیری انسانها را افزایش میدهد.
دیجیتالی شدن و عاملیت گرایی انسانها موجب تحولات برجستهای در اجتماع شده است. چارچوبهای فکری زیادی برای توضیح این دگرگونیها پیشنهاد شده اند که وجه مشترکشان، حضور همهجایی رسانههایی است که سبک زندگی نسلهای مختلف جامعه را، از کودک تا کهنسال، درگیر خود کرده است. اهمیت رسانه ها و سایر اشکال ارتباطی در این است که هویت و تعلقات نسلی را شکل میدهند. رسانه های نوین ماهیت دورههای مختلف زندگی از کودکی تا سالمندی و پیری را تغییر دادهاند و مولفه های تعیین کنندۀ زندگی همچون دین، علم، سلامت، محیط زیست، سنت، کسب و کار، تجارت و غیره را دگرگون ساخته اند. تحولات رسانهای از یک سو با ایجاد تغییر در فضای درونی هر یک از این حوزهها، تفاوت فضای زیست گروههای نسلی را کاهش دادهاند و از سوی دیگر، تفاوت گروههای نسلی را براساس میزان مهارت و فهمشان از فناوریهای نوین افزایش دادهاند. اندر کنش این روندها همانقدر که میتواند هراسناک و عامل گسست نسلها تلقی شود، میتواند خوشایند بوده و به عامل پیوند نسلها تبدیل شود. تلاش ما دستیابی به پیوند نسلی مطلوب و ارزشگذاری بر تنوع و مداراست. همچنانکه یکی از دلایل اصلی توجه به موضوع ارتباطات بین نسلی، شناخت و ایجاد راه و روشهایی برای پیوند نزدیکتر و محکمتر بین نسل پدر/مادر بزرگ ها با نوههاست. بدین خاطر که جمعیت جهان در حال پیر شدن است و پیش بینی میشود تا سال 2050، تعداد 22 درصد جمعیت جهان بالای 60 سال سن داشته باشند و 80 درصد آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی کنند. از طرفی روند خانوادههای جهان به سمت تک فرزندی یا کم فرزندی است. نیازهای فیزیکی و عاطفی سالمندان در کنارِ نیازهای شناختی و عاطفی کودکان و نوجوانان دلایل قانعکننده ای برای مطالعه علمی و یافتن راههای مناسب ارتباط بین این دو نسل است.
این در حالی است که موضوع نسلها در حوزه مطالعاتی ارتباطات و مطالعات فرهنگی عمدتا از دیدگاه مصرف رسانهای نسلهای مختلف و اثرات آن بر تحولات سیاسی و اجتماعی مورد توجه بوده است. این دیدگاه با وجود ارزشمندی آن در فراهم ساختن امکان شناخت ویژگیهای هر نسل در تعامل با رسانهها با این نقد روبروست که پوزیتیویستی، مبتنی بر جبرگرایی فناورانه و رویکردهای پستمدرن است. به ویژه آنکه از نظر تاریخی نخستین اندیشمندی که مصرف رسانهای را متغیر اصلی در تحولات اجتماعی و سیاسی در نظر گرفت، مارشال مکلوهان بوده است و سایر نحلهها علیرغم مفهوم پردازیهای به ظاهر متفاوت، مبانی روششناسی و نظری مشابهی در تحلیل این رابطه در پژوهشهای ارتباطی و فناوریهای ارتباطی دارند. از این رو برای پرهیز از سادهسازی بیش از حد و تعمیمهای افراطی، هم به پژوهش و شناخت مسائل غیررسانهای در حوزه ارتباطات احتیاج داریم و هم نیازمند نقد روش شناسیِ پژوهشهای ارتباطی هستیم. اتخاذ رویکردهای بافتارمند و دقیق میتواند در توضیح این رابطه مناسب باشد.
مشاهده اهمیت و اثرگذاری ایده آل ها و خواسته های گروه های جوان جمعیتی در ایران از یک سو، و ظهور روزافزون فناوریهای و محتواهای رسانهای متنوع برای کودکان و نوجوانان از سوی دیگر، موجب تمرکز توجه پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات به موضوع نسل و تحولات نسلی در ارتباط با فرهنگ و رسانهها شد. نتیجه این دغدغه برگزاری همایش فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران: روندها، چالشها و راهکارست تا فضایی برای به اشتراک گذاری دانسته هایمان از وضعیت موجود و همفکری برای مشکلات و مسئلههای نسلی، و ایجاد زیرساختهای گفتمانی و راهبردی پیوند نسلی فراهم شود.
پیشنهاد برگزاری همایش در اردیبهشت 1402 به تصویب شورای محترم پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رسید. پس از تشکیل کمیته علمی همایش، سه محور موضوعی با تاکید بر سیاستگذاری، دانش و فناوری، و زیست جهان ایرانی برگزیده شدند. در این بازه 8 پیش نشست در راستای 3 محور همایش برگزار شدند و در مجموع 20 سخنرانی انجام شد.
فراخوان همایش در خرداد ماه انتشار عمومی یافت و در مهلت تعیین شده 53 چکیده به دستمان رسید. پس از داوری، 27 چکیده واجد استانداردهای علمی شناخته و انتخاب شدند. تاکنون 11 نفر از نویسندگان این چکیدهها، مقاله کامل خود را برای همایش ارسال کرده اند.
امیدواریم با برگزاری این همایش و فراهمآوری محتوای مناسب بتوانیم موجب تولید گفتمان درباره اهمیت راهبردی این موضوع برای تمدن سازی، پیشرفت، پایداری و امنیت کشورمان شویم.
در پایان لازم می دانم از ریاست و معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی جناب آقای دکتر نجفی و جناب آقای دکتر فوزی تشکر کنم که با مساعدت و نکته سنجیهای مناسب خود در طول این فرایند در برگزاری بهتر همایش ما را یاری کردند. همچنین باید مسرت خود را از این بابت ابراز کنم که انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها و انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان پس از کلید خوردن همایش با درک اهمیت موضوع و همراستایی آن با اهدافشان، ضمن استقبال از همایش، با تاکید بر فایدهمندی و اهمیت کاربردی موضوع همایش، انگیزه و اراده ما را برای برگزاری این رویداد علمی افزایش دادند.
امیدوارم روز خوب و مفیدی داشته باشید.
نظر شما :