معرفی پژوهشکده
- مقدمه :
«پژوهشکده حکمت معاصر» با توجه به اهداف و ضرورتهای سازمانی خود، مصوب هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورخ ۱۱/۱۱/۹۰ و بر اساس ابلاغیه ی شورای گسترش به شماره ۱۷۵۴۸۳/۱۵ مورخ ۲۹/۸/۹۱ و در راستای تحقق اسناد بالادستی(سند چشم انداز بیست ساله کشور، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های ابلاغی قانون برنامه پنجم و قانون برنامه پنجم کشور) و اهداف پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فنّآوری، در صدد طراحی و تنظیم برنامه چشمانداز پنج ساله خود برآمده است.
پژوهشکده حکمت معاصر دارای ۵ گروه پژوهشی به شرح زیر می باشد:
- گروه حکمت اسلامی معاصر
۲- گروه کلام و فلسفه دین
۳- گروه مطالعات تطبیقی عرفان
منظور از «حکمت معاصر»، «حکمت اسلامی گذشتگان در دوره ی معاصر» و «حکمت اسلامی حاصل در دوره ی معاصر» است که در حالت نخست، شامل مجموعه ی میراث عظیم حکمی حکمای مشائی، اشراقی و صدرایی برای عرضه در دوره ی معاصر و حل بحران ها و رفع نیازهای نظری و عملی این دوره و در حالت دوم، شامل مطالعات حکمی به عمل آمده در دوره ی معاصر و دستاوردهای حاصل از این مطالعات می باشد. قرآن کریم در کنار موعظه و مجادله، بر حکمت به عنوان یکی از اصول ارزشمند در امر هدایت و تبلیغ تاکید کرده است. در باره حقیقت حکمت دیدگاه های متفاوتی ابراز شده است. برخی آن را به معنای حجت، معرفت، کلام صواب و سخن استوار گرفته اند، برخی آن را ناظر به سخنی دانسته اند که بر اساس دلیل، برهان و مبانی منطقی بنیان نهاده شده باشد و گروهی آن را به نظری و عملی تقسیم بندی کرده شامل طبیعیات، ریاضیات، الهیات، اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن دانسته اند. جریان تفکر اسلامی از فلسفه ی مشائی فارابی و ابن سینا عبور کرده به حکمت الاشراق سهروردی رسید و از آنجا تا حکمت متعالیه ی ملاصدرا کشیده شد و به این ترتیب، تعبیر از این جریان پویا و بالنده در طول زمان از فلسفه به حکمت تغییر یافت. آنچه اکنون در دوران معاصر با آن مواجهیم همه ی این میراث به جا مانده است که هم خود باید در معرض ارزیابی و نقد و توسعه قرار گیرد و هم باید در حل معضلات و تنگناها و بحران های معاصر به کار محققان امروز و فردای ایران و جهان آید.
در تنظیم سند چشم انداز حاضر، کوشش شده است تا ویژگی های زیر در آن به طور جدی مورد ملاحظه قرار گیرند:
الف) تلفیق نگاه واقعگرایانه و آرمان گرایانه: بین وضع موجود با وضع مطلوب توازن برقرار شده است به نحوی که تحقق آن نه خیلی دور از دسترس باشد و نه از کمبودها و موانع چشمپوشی شود.
ب) برنامه محور بودن: در هر محور چشمانداز، در پنجسال و به تفکیک، برنامه کاری به شکل سالانه ترسیم میشود.
ج) جامعیت: به صورت نسبی تمام حوزههای امور پژوهشی، اعم از طرحهای پژوهشی، مقالات، کتب، نشریات، همایشها، کارگاه ها و مانند آن را در برمیگیرد و از سوی دیگر جامع اهداف پژوهشکده خواهد بود.
د) برخورداری از نگاه نظام مند: در عین توجه به محورهای گوناگون کار پژوهشی، با نگرشی نظاممند، ساختارها و کارهای ویژه لازم به منظور دستیابی به اهداف کلان، به نحوی طرح ریزی شده که آغاز و انجام چشمانداز با یکدیگر هم خوان باشند.
ه) اولویتبندی: محورهای چشمانداز، بر حسب اهمیت و نقش به شکلی منطقی چیده شده و بر اساس تقدم و تأخر رتبی و طبعی، اولویتبندی شده اند.
و) توجه به توسعه ی بودجه و منابع: در کنار بودجه های اختصاصی پژوهشکده، منابع مالی مورد نیاز به وسیله ی خود گروه های پژوهشکده و از طریق اجرای هر چه بهتر و بیشتر طرح های پژوهشی و آموزشی نیاز محور و درآمدزا تامین خواهند شد.
ز) زمانبندی: در هر محور، زمان تقریبی اجرای هر فعالیت پژوهشی تعیین میشود تا برنامه های چشمانداز، زمان مند باشد.
ح) تقسیم کار و حوزه مسئولیتها: در هر حوزه کاری، وظایف و مسئولیتها به تفکیک بیان و تکالیف پیگیریِ مدیران گروههای پژوهشی (به عنوان مسئولان اصلی محورهای برنامه)، به دقت و بدون ابهام تعیین میشود.
ط) نیاز سنجی: رهیافت توجه به نیازهای زمان و ورود به عرصههای نوین پژوهشی، مانند نظریهپردازی علمی، مقالات بحث برانگیز، برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی، مطالعات میان رشتهای، مرجع نویسی، هسته ی پژوهشی و جز آن، و در همین زمینه، تعیین شیوههای نوین طرح و نقد و گفت و گوی علمی و پیمایش مسیرهای جدید در حوزه ارتباطات مجازی.
ی) فضای نوآوری: از دیدگاه های خلاق و نوآورانه، و ارائه پیشنهادها و طرح راهکارهای هم افق و نیز از اندیشه های نو استقبال می شود.
ک) کمال و توانمندی فردی و سازمانی: درصدد کشف و ارائه راهکارهای رشد و ارتقای فردی در مسیر ارتقای سازمانی پژوهشکده است.
ل) پیشرفت هدف دار: در هر محور و در کل برنامه، فعالیتها با شیبی ملایم از اندک به زیاد و به صورت سلسله وار و تدریجی از کوچک به بزرگ، از کوتاه مدت به میان مدت و سپس به بلند مدت ، از خرد به کلان و از استانی به ملی و پس از آن به کشوری و منطقه ای پیش می رود.
م) اقتدار سازمانی: برنامه چشمانداز در عین استقلال بخشی به واحدهای پژوهشکده و برقراری پیوند و هماهنگی بین فعالیتها با تعیین مسئولیتهای پیگیری در هر محور خاص، مانع از تداخل وظایف و همپوشانی مسئولیتها می شود تا از این رهگذر، اقتدار سازمانی نظام مدیریت پژوهشکده، آسیب نبیند. برنامه با تعیین شاخصهای ارزیابیهای فصلی و سالانه معاونان و شاخصهای مدیران توانا، پویایی ساختاری مدیریت آنها را تضمین میکند.
ن) نگاههای فرابخشی: حوزه فعالیت پژوهشکده درراستای پیوند با مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی مد نظر قرار گیرد.
ث) توسعه و نشر برون پژوهشگاهی: کیفیت بخشی به پژوهشهای علمی و نظری، با حفظ جنبههای روشمند و نیاز محور نمودن آنها در محدوده فعالیتهای درونی پژوهشکده به منظور توسعه و نشر و ارائه پژوهش ها به جامعه علمی کشور و سپس بررسی بازتاب و بازخورد تحقیقات صورت گرفته در حلقه نقد و نظر اندیشمندان و محققان خواهد بود.
ع) طرح محوری: کلیت برنامه چشمانداز پژوهشکده در نهایت، مسأله محور و نیاز محور است.
بر این اساس و با توجه به مبانی فوق، برنامه چشمانداز ۵ ساله پژوهشکده حکمت معاصر در خلال سالهای ۹۳ الی ۹۸ و در بیست محور تنظیم گشته است که در جدول زیر قابل مشاهده است.
محورهای۲۰ گانه
۱ـ جذب و تکمیل کادر پژوهشکده( هیات علمی،مدیران و کارشناسان) و تامین فضای مناسب برای اعضای جدید |
۱۴ـ نشرکتاب |
۲ـ تهیه بانک اطلاعاتی از کلیه اساتید و محققین کشور، دانشجویان کشور و منطقه، مؤسسات و سازمان های دولتی و خصوصی مرتبط با گروههای ۵ گانه |
۱۵ـ ارتباطات مجازی |
۳ـ اولویت بندی طرحهای ۵ ساله |
۱۶ـ نظریه سازی و نظریه پردازی |
۴ـ پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری |
۱۷ـ برگزاری نمایشگاه و جشنوارههای علمی |
۵ـ نشریه علمی- پژوهشی |
۱۸ـ سفرها و بازدید های علمی |
۶ـ ارتباط با مراکز علمی معتبر در کشور و منطقه |
۱۹ـ مشارکت علمی – اجرایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی |
۷ـ راه اندازی و مشارکت با انجمنهای علمی همسو |
۲۰ـ مرجعیت علمی |
۸ـ تولید مقالات علمی وزین و فاخر |
|
۹- برگزاری نشستهای علمی |
|
۱۰ـ برگزاری کارگاههای علمی |
|
۱۱- برگزاری همایشهای علمی داخلی و منطقه ای |
|
۱۲ـ منابع مالی |
|
۱۳ـ کتابخانه تخصصی |
|
پژوهشکده حکمت معاصر رسماً کار خود را در تاریخ ۲۹/۸/۹۱ با پنج گروه پژوهشی، مصوّب وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری آغاز کرده و گروههای پژوهشی پنجگانه «حکمت اسلامی معاصر، کلام و فلسفه دین، مطالعات تطبیقی عرفان، فلسفه برای کودکان(فبک)و مطالعات قرآنی و حدیث» در آن به فعالیت مشغول می باشند.
پژوهشکده حکمت معاصر
محور اول: جذب و تکمیل کادر پژوهشکده و تامین فضای مناسب برای اعضا(۵ عضو برای هر گروه)
* اهداف :
جذب و تکمیل کادر پژوهشکده حکمت معاصر و گروه های مربوط (مطابق با ساختار جدید پژوهشگاه) و تامین فضای مناسب برای کلیه ی اعضا
تبصره: در هر یک از گروه ها ترجیحا یکی از اعضا به پیشنهاد رییس پژوهشکده و انتخاب و تایید گروه، به عنوان مدیر گروه انتخاب خواهد شد.
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۷-۹۳ : جذب اعضای هیأت علمی و کارشناسان مورد نیاز و تکمیل سمت های مدیریتی و اجرایی برای پژوهشکده و گروه های ذیربط
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
رئیس پژوهشکده با همکاری معاون پژوهشکده و مدیران گروهها
محور دوم : تهیه بانک اطلاعاتی از کلیه اساتید و محققین، دانشجویان کشور و منطقه، موسسات و سازمان های دولتی و خصوصی مرتبط با گروههای ۵ گانه
*اهداف:
تهیه رزومه کلیه اساتید و فعالان در حوزه های تخصصی ۵ گروه به همراه راه های ارتباطی با آنها از قبیل آدرس ایمیل، سایت و شماره تلفن
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : شناسایی و اخذ مشخصات مورد بحث
سال ۹۴: شناسایی و اخذ مشخصات مورد بحث، تهیه بانک اطلاعاتی
سال ۹۵: به روز رسانی بانک
سال ۹۶: به روز رسانی بانک
سال ۹۷: به روز رسانی بانک
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
مدیران گروهها با همکاری کارشناسان گروه
محور سوم : اولویت بندی طرحهای ۵ ساله
*اهداف :
تعیین اولویت در طرح های ۵ ساله گروهها مطابق با استانداردهای پژوهشگاه
*برنامه :
سال ۹۳ : اولویت بندی طرح های موظفی ۵ ساله در گروههای ۵ گانه – برنامه ریزی برای تحقق این اولویت ها و در نهایت نتیجه گیری و رصد سالیانه
سال ۹۴: اولویت بندی طرح های غیر موظفی - برنامه ریزی برای تحقق این اولویت ها و در نهایت نتیجه گیری و رصد سالیانه
سال۹۵: اولویت بندی طرح های مشترک با دیگر مراکز- برنامه ریزی برای تحقق این اولویت ها و در نهایت نتیجه گیری و رصد سالیانه
سال۹۶: تحقق اولویت ها و نتیجه گیری سال ۹۶ و بررسی نتایج سه سال گذشته
سال۹۷: تحقق اولویت ها، نتیجه گیری سال۹۷ و چهار سال گذشته
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
کمیته ای مرکب از: (رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها، اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی)
محور چهارم : پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری
*اهداف:
- ادامه پذیرش دانشجو در رشته های موجود
- تعریف رشته های تخصصی در مقاطع ارشد و دکتری، تهیه سرفصل های مربوط و پیگیری راه اندازی رشته های مذکور از مجاری وزارت علوم
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : پذیرش دانشجو در رشته حکمت متعالیه و اخذ مجوز برای راه اندازی رشته های مورد نظر یا نگارش سرفصل برای رشته های جدید در مقطع ارشد
سال ۹۴: جذب دانشجو از طریق کنکور به شیوه های آموزش محور و پژوهش محور
سال ۹۵: اخذ مجوز برای راه اندازی رشته های مورد نظر یا نگارش سرفصل برای رشته های جدید در مقطع دکتری
سال ۹۶: جذب دانشجو از طریق کنکور به شیوه های آموزش محور و پژوهش محور
سال ۹۷: جذب دانشجویان داخلی و خارجی ارشد و دکتری
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
مدیران گروهها با همکاری شورای تحصیلات تکمیلی
محور پنجم: نشریه علمی – پژوهشی
پژوهشکده هم اکنون (سال ۹۲)دارای ۳ مجله علمی پژوهشی مصوب وزارت علوم است (نشریه علمی پژوهشی حکمت معاصر، تفکر و کودک، جستارهای فلسفه دین).
نشریه حکمت معاصر: تاکنون۸ شماره از مجله حکمت معاصر که درجه علمی- پژوهشی دارد را به چاپ رسانده است و به فصلنامه تبدیل شده است.
نشریه تفکر و کودک: تا کنون ۶ شماره به چاپ رسیده است و به صورت دو فصلنامه منتشر می شود.
دو نشریه کتابت قرآن و عرفان معاصر نیز مراحل تصویب خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گذرانند.
*اهداف:
- هر گروه حداقل دارای یک نشریه علمی – پژوهشی، یک نشریه علمی – تخصصی باشد و یک نشریه دانشجویی باشد .
- تاسیس مجله علمی- مروری در رشته کلام و فلسفه دین.
- نشریات از دو فصلنامه به فصلنامه تبدیل شوند.
- سه زبانه کردن نشریات ( فارسی- انگلیسی- عربی).
- تبدیل کلیه نشریات علمی – پژوهشی به نشریات بین المللی.
* برنامههای زمانبندی سالانه
سال ۹۳: اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دو مجله گروههای مطالعات تطبیقی عرفان، مطالعات قرآنی و حدیث و دریافت مجوز علمی – پژوهشی برای کلیه نشریات – تاسیس نشریه علمی – مروری در گروه کلام و فلسفه دین
سال ۹۴: تبدیل کلیه نشریات به فصلنامه و راه اندازی مجله علمی – تخصصی و مجله دانشجویی برای هرگروه
سال ۹۵: انتشار هر سه مجله مربوط به هر گروه( علمی – پژوهشی، علمی – تخصصی و دانشجویی) و دو زبانه سازی کلیه مجلات علمی – پژوهشی پژوهشکده
سال ۹۶: سه زبانه سازی کلیه مجلات علمی – پژوهشی پژوهشکده
سال۹۷: قرارگیری کلیه مجلات بر روی سایت های علمی کشور (ISC وSID و ...)و بین المللی کردن مجلات.
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
شورای علمی گروه به همراهی شورای پژوهشی پژوهشکده
محور ششم: ارتباط با مراکز علمی معتبر در کشور و منطقه
*اهداف :
- ارتباط جدی با مراکز علمی فعال کشور و منطقه
- شناسایی مراکز علمی بینالمللی در جهان+ آغاز معرفی پژوهشکده و زمینه سازی
- تقویت ارتباط و انجام برنامههای کاری مشترک بین المللی
*برنامه :
سال ۹۳: شناسایی و ارتباط با مراکز در قالب عقد قراردادهای طرفینی، تفاهم نامه
سال ۹۴: اجرایی کردن قراردادها و برنامه ریزی ها، نشست های تخصصی مشترک بین پژوهشکده و مراکز داخلی و خارجی
سال۹۵: تبادل استاد- دانشجو بین پژوهشکده و دیگر مراکز مشابه در داخل و خارج کشور، نشست های تخصصی مشترک بین پژوهشکده و مراکز داخلی و خارجی
سال۹۶: تبادل استاد- دانشجو بین پژوهشکده و دیگر مراکز علمی معتبر در داخل و خارج کشور، نشست های تخصصی مشترک بین پژوهشکده و مراکز علمی معتبر
سال۹۷: : نشست های تخصصی مشترک بین پژوهشکده و مراکز مشابه، همایش و نشست های تخصصی به صورت مشترک با مراکز علمی دیگر به صورت دو یا چند زبانه، چاپ نتایج و خروجی های همایش و نشست های تخصصی به صورت مشترک با مراکز علمی دیگر به صورت دو یا چند زبانه
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
رئیس پژوهشکده با همراهی مدیران گروهها و نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی
محور هفتم : راه اندازی انجمن های علمی و مشارکت با انجمنهای علمی همسو
*اهداف :
- راه اندازی انجمن های علمی و مراکز تخصصی ملی یا بین المللی
- شناسایی و مشارکت انجمن های علمی همسو
*برنامه :
سال۹۳: شناسایی، سیاست گذاری و طراحی ارتباط با انجمن های همسو در حوزه های علمی مشترک و عضویت، عقد تفاهم نامه و قراردادهای پژوهشی و همکاری با انجمن های داخلی و منطقه ای
سال۹۴: اقدام برای راه اندازی انجمن های مربوط با هر گروه از ۵ زیر مجموعه حکمت معاصر
سال۹۵: برگزاری همایش ها، نشست های تخصصی مشترک و دوره های کارگاه آموزشی
سال۹۶: برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی مشترک و دوره های کارگاه آموزشی
سال۹۷: عضویت در مجامع و انجمن های جهانی و راه اندازی فعالیت های مشترک در زمینه های تدوین کتاب و مقاله، برگزاری نشستهای علمی، اقدام به تبادل نیروی های علمی، برگزاری دوره های کوتاه مدت و مشارکت در امکانات و تجهیزات و .....
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
رئیس پژوهشکده به همراه معاون پژوهشکده و مدیران گروهها و نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی)
محور هشتم : تولید مقالات علمی وزین و فاخر
*اهداف :
- تولید سالانه حداقل ۵ مقاله وزین و فاخر از مجموع ۵ گروه در مجلات علمی – پژوهشی معتبر و تاثیرگذار
- چاپ مجموعه مقالات منتخب
*برنامه :
سال ۹۳: ۵ مقاله ابتکاری در ۵ گروه
سال ۹۴: ۴ مقاله ابتکاری و ۱ مقاله فاخر و داغ
سال۹۵: ۳ مقاله ابتکاری و ۲ مقاله فاخر و داغ
سال۹۶: ۲ مقاله ابتکاری و ۳ مقاله فاخر و داغ
سال۹۷: ۵ مقاله فاخر و داغ
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
شورای علمی پژوهشکده و شورای علمی گروه ها و نماینده معاونت پژوهشی
محور نهم: برگزاری نشستهای علمی
*اهداف:
- برگزاری سلسله نشستهای علمی با تأکید بر شیوههای نوین برگزاری شامل:
الف – نشستهای تخصصی درون گروهی
ب- میزگردهای تخصصی با محور یک استاد صاحب نظر کشوری
ج – جلسات کرسیهای نظریه پردازی
دـ - جلسات نقد علمی مقاله یا کتاب
ه – جلسات مناظره و گفتگوی علمی بین دو استاد صاحب نظر
- برگزاری نشستهای علمی در قالب یکی از صورتهای اجرایی ۶ گانه الف تا و، و در جهت یکی از اهداف پژوهشی زیر:
- تدوین مقاله داغ
- مرجع نویسی
- همایشهای سالانه
- ویژه نامه نشریه علمی
- طرحهای ملی
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از سوی هر گروه از نوع الف و ب
سال ۹۴: ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از نوع الف ، ب یا ج
سال ۹۵: ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از نوع الف، ب، ج، یا د
سال ۹۶: ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از نوع الف، ب، ج، یا د
سال ۹۷: ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از نوع ب، ج، د یا ه
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
مدیران گروهها با همکاری کارشناسان
محور دهم: برگزاری کارگاه های آموزشی
*اهداف:
برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی و دورههای آزاد پژوهشی
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه
سال ۹۴: : اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه
سال ۹۵: : اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه
سال ۹۶: : اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه
سال ۹۷: اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
مدیر گروه با همراهی اعضای گروه و کارشناس گروه
محور یازدهم: برگزاری همایشهای علمی داخلی و منطقه ای
*اهداف :
برگزاری همایشها و گردهماییهای علمی سالیانه با مشارکت مراکز علمی مشابه با مختصات زیر:
۱ـ در زمینه موضوعات کاملاً تخصصی
۲ـ به شکلی روشمند و علمی
۳ـ در موضوعات جدید
۴ـ با توجه به موضوعات میان رشتهای
*برنامه :
سال ۹۳: برنامه ریزی و طراحی همایش ها، شناسایی مراکز همسو، عقد تفاهم نامه با مراکز همسو
سال ۹۴: اجرای برنامه ها ( همایش، نشست، کنفرانس...)
سال۹۵: اجرای برنامه ها ( همایش، نشست،کنفرانس...)
سال۹۶: اجرای برنامه ها ( همایش، نشست،کنفرانس...)
سال۹۷: اجرای برنامه ها ( همایش، نشست،کنفرانس...)
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
رئیس پژوهشکده با همراهی مدیران گروهها و کارشناسان و نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی
محور دوازدهم: منابع مالی
*اهداف:
- توانمندی پژوهشکده در زمینه تأمین منابع مالی از طریق اجرای طرحها و برنامههای درآمدزا
- بهره برداری از اعتبارات پژوهشگاه
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : برنامه ریزی و بودجه بندی در راستای ورودی و خروجی های مالی پژوهشکده و گروه های ذیریط، معرفی برنامه هایی در جهت استقلال مالی پژوهشکده( جلب مشارکت، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، نشست های علمی، کارگاه های آموزشی و...) و اقدامات مقدماتی از قبیل ثبت نام و...
سال ۹۴: اجرای برنامه های مصوب به ترتیب اولویت و دسترسی های مالی
سال ۹۵: اجرای برنامه های مصوب به ترتیب اولویت و دسترسی های مالی
سال ۹۶: اجرای برنامه های مصوب به ترتیب اولویت و دسترسی های مالی
سال ۹۷: اجرای برنامه های مصوب به ترتیب اولویت و دسترسی های مالی
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
رئیس پژوهشکده با همکاری مدیران و اعضای گروهها و نماینده معاونت مالی – اداری)
محور سیزدهم: کتابخانه تخصصی
*اهداف:
- تجهیز گروه ها به کتابخانه تخصصی
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : تامین فضای مناسب برای کتابخانه ، شناسایی و فهرست برداری منابع تخصصی مورد نیاز توسط اعضای گروه، تأمین منابع مالی برای خرید کتاب ها و مجلات، خرید کتاب ها و مجلات،
سال ۹۴: تأمین منابع مالی برای خرید کتاب ها و مجلات + خرید کتاب ها و مجلات جدید
سال ۹۵: تکمیل و به روز رسانی کتاب ها و مجلات کتابخانه ها
سال ۹۶: تکمیل و به روز رسانی کتابخانه و سرویس دهی به سایر مراکز علمی
سال ۹۷: تکمیل و به روز رسانی کتابخانه، سرویس دهی به سایر مراکز علمی
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه با نظارت و مدیریت مدیران گروه های مربوط و نماینده کتابخانه مرکزی
محور چهاردهم: نشر کتاب
*اهداف :
تبدیل پژوهشکده به مرکزی فعال در زمینه تصحیح متون و نسخ قدیمی، چاپ و نشر کتاب و انتشار ویژه نامههای تخصصی
تبصره:
نشر کتاب های تالیفی، ترجمه ای و خروجی های مکتوب مربوط به سلسله نشست ها(سخنرانی، همایش، کرسی های نظریه پردازی و...) نیز جزو محور حاضر است.
*برنامه :
سال ۹۳: برنامه ریزی جهت موضوع نگارش و تنظیم پروپوزال برای نگارش کتاب ها و... . شروع نگارش و نتیجه گیری و تهیه گزارش سالیانه از موقعیت نگارش
سال ۹۴: ادامه نگارش و نتیجه گیری سالیانه
سال۹۵:. تدوین، نگارش و گزارش از موقعیت کار نگارش
سال۹۶: ادامه نگارش و گزارش آن
سال۹۷: بازبینی گزارش ها و تهیه بیلان کاری
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
رئیس پژوهشکده با همکاری مدیران گروهها و اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی)
محور پانزدهم: ارتباطات مجازی
*اهداف:
تجهیز پژوهشکده به سایت فعال، کتابخانه دیجیتال، مجلات دیجیتال و آموزش های مجازی
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : به روز رسانی اطلاعات مربوط به گروه های پژوهشکده و فعال سازی سایت و تهیه نرم افزارهای مورد نیاز
سال ۹۴: راه اندازی کتابخانه دیجیتال
سال ۹۵: دیجیتال کردن مجلات گروه ها
سال ۹۶: راه اندازی آموزش های مجازی با بهره گیری از فضای سایبر
سال ۹۷: راه اندازی پژوهشکده مجازی
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
کمیته ای مرکب از رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت مالی – اداری و مرکز فناوری)
محور شانزدهم: نظریه پردازی
*اهداف:
نظریه پردازی علمی جدید در حوزه حکمت معاصر و حوزه های تخصصی ذیربط
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : استخراج مهمترین نظریه پردازی ها در حوزه تخصصی اعضای گروه ها توسط خود اعضاء در داخل و خارج کشور
سال ۹۴: بررسی و ارزیابی نظریه های موجود در حوزه تخصصی اعضای هر گروه توسط یک کارگروه
سال ۹۵: برگزاری کرسی های نظریه پردازی با شرکت اعضای بیرون از پژوهشگاه
سال ۹۶: تهیه گزارش از روند نظریه پردازی و داشتن جلسه نقد و بررسی داخل پژوهشکده ای
سال ۹۷: ارائه نظریه های اعضای گروه در سطح داخلی و خارجی
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
کمیته ای مرکب از :( رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، انجمن علمی های گروه های ۵ گانه)
محور هفدهم: برگزاری و شرکت در نمایشگاه و جشنوارههای علمی
*اهداف:
فعال سازی پژوهشکده در زمینه برگزاری و شرکت در نمایشگاهها و جشنواره های علمی
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها
سال ۹۴: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها
سال ۹۵: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها
سال ۹۶: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها
سال ۹۷: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها
سال ۹۸: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
کمیته ای مرکب از: ( رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها ، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت مالی – اداری – نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی)
محور هجدهم: سفرها و بازدیدهای علمی
*اهداف:
- انجام سفرهای علمی و مطالعاتی در چارچوب برنامه هایی منظم و هدفدار
- بازدید از مراکز علمی داخل و خارج کشور
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : شناسایی مراکز علمی، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، مکان های فرهنگی، تاریخی، موزه های علمی، کتابخانه ها و ...
سال ۹۴: برنامه ریزی و بازدید از مکان های معین شده بر حسب اولویت در داخل کشور
سال ۹۵: انجام سفرهای علمی به کشورهای آسیایی
سال ۹۶: استفاده از فرصت های مطالعاتی یا اعزام یا شرکت در همایش ها برای اعضای هیات علمی
سال ۹۷: انجام سفرهای علمی به کشورهای اروپایی
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
کمیته ای مرکب از: (رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت مالی – اداری – نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی)
محور نوزدهم: مشارکت علمی – اجرایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
*اهداف:
- جلب مشارکت هر یک از دانشجویان دکتری با ارائه ی ۹ مقاله در حد مقالات علمی-پژوهشی در طول سنوات تحصیل
- جلب مشارکت دانشجویان ارشد به منظور همکاری در طرح های پژوهشی
* برنامههای زمانبندی سالانه:
سال ۹۳ : جلب همکاری و مساعدت دانشجویان شاغل به تحصیل در پژوهشگاه برای ارائه مقالات پژوهشی
سال ۹۴: جلب همکاری و مساعدت دانشجویان شاغل به تحصیل در پژوهشگاه در طرح های پژوهشی
سال ۹۵: جلب همکاری و مساعدت دانشجویان شاغل به تحصیل در پژوهشگاه در فعالیت های مختلف پژوهشکده
سال ۹۶: توسعه و ارتقای طرح پژوهش ورزی در مورد دانشجویان ارشد پژوهشکده
سال ۹۷: تهیه بانک اطلاعات فعالیت های پژوهشی دانشجویان
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
مدیران گروهها با همکاری اعضای هیات علمی
محور بیستم: مرجعیت علمی
*اهداف :
تبدیل شدن پژوهشکده به یکی از مراجع علمی معتبر، برای برطرف ساختن نیازهای پژوهشی در دانشگاهها و مراکز علمی کشور و منطقه
حوزه ارتباط ها شامل:
- شناسایی و جذب اعضای وابسته برای عضویت در گروههای پژوهشی پژوهشکده
- شناسایی محققین و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و منطقه ای
- عقد قرارداد و تفاهم نامه
- ارتباط های کاری علمی و ویژه ( همایش ها ، کارگاهها، دوره ها ،مقالات علمی و ...)
- اخذ و انجام طرح های پژوهشی
- انجام پروژه های مشترک علمی
*برنامه:
سال ۹۳ - شناسایی و جذب اعضای وابسته برای عضویت در گروههای پژوهشی پژوهشکده / اخذ و انجام ۴ عدد طرح پژوهشی کلان / انجام ۲ عدد پروژه های مشترک علمی با مراکز علمی و موسسات آموزشی عالی کشور
سال ۹۳ و ۹۴ - شناسایی محققین و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و منطقه ای
- عقد قرارداد و تفاهم نامه
- ارتباط های کاری علمی و ویژه ( همایش ها ، کارگاهها، دوره ها ،مقالات علمی و ...)
سال ۹۳ تا ۹۸
۳. اخذ و انجام طرح های پژوهشی
۴. انجام پروژه های مشترک علمی
*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :
کمیته ای مرکب از: (رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها ، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت مالی – اداری