نشست «بازخوانی تجربه کشورهای پیشرو در بینالمللیسازی آموزش عالی در استفاده از زبان واسط: درسهایی برای ایران» برگزار میشود
مدیریت همکاریهای علمی بینالمللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و برنامه آفاق برگزار میکند:
نشست «بازخوانی تجربه کشورهای پیشرو در بینالمللیسازی آموزش عالی در استفاده از زبان واسط: درسهایی برای ایران»
جذب دانشجویان بینالملل برای کشورهای دنیا از جهات مختلفی حائز اهمیت است. ناگفته پیداست از آنجایی که علم پدیدهای بدون مرز است، رشد و تعالی علم و فنآوری در هر کشوری از خلال همکاریهای علمی با دانشمندان و پژوهشگران سایر کشورها محقق میشود که بخش مهمی از آنان دانشجویان بین المللی هستند. از سوی دیگر ابعاد اقتصادی بازار دانشجویان بینالملل تا حدود 300 میلیارد دلار در سال تخمین زده شده است. همچنین باید توجه کرد که کشورهای مختلف از حضور دانشجویان بینالملل در کشورشان برای گسترش فرهنگ و زبان خود و ارتباط مستمر با اقشار نخبه سایر ملل نیز بهره میبرند.
یکی از مهمترین موضوعات در جذب دانشجویان بینالملل بحث زبان آموزشی است. بازخوانی تجربه سایر کشورها نشان میدهد که در بیشتر کشورهای عمده دانشجوپذیر در سطح جهان، آموزش ارایه شده به زبان انگلیسی میباشد. در کشورهایی نیز که زبان رسمی به غیر از زبان انگلیسی است، در دو دهه گذشته توسعه برنامههای درسی دررشتههای مختلف به زبان انگلیسی چشمگیر بوده است. بهطور مثال کشورهایی مانند آلمان و فرانسه که زبان رسمی کشورشان انگلیسی نیست، دورههای تحصیلی را هم به زبان کشورشان و هم به زبان انگلیسی ارایه میدهند و برای ترغیب دانشجویان بینالملل به فراگیری زبان کشورشان از سیاستهای تشویقی مانند تخفیف در شهریه دوره تحصیلی استفاده میکنند. ایران جزو معدود کشورهایی در جهان است که دورههای آموزشی خود را برای دانشجویان بینالمللی شاغل به تحصیل در ایران را تنها به زبان رسمی کشور یعنی فارسی ارایه میدهد.
برنامه آفاق که ذیل پزوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف به صورت تخصصی به بررسی سیاستگذاری حوزه دانشجویان بینالملل میپردازد قصد دارد با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشستی کارشناسی با حضور دانشجویان و پژوهشگران علاقهمند به بررسی این موضوع با محوریت سوالات زیر بپردازد.
سوالات:
- چه الزاماتی سایر کشورهای پیشرو در جذب دانشجویان بینالمللی را به سمت گسترش دورههای انگلیسی زبان هدایت کرد؟
- سایر کشورهای پیشرو در جذب دانشجویان بینالمللی چه سیاستهایی را برای فراگیری زبان بومی خود توسط دانشجویان بینالمللی در پیش گرفتهاند؟
- دورههای آموش زبان فاسی به غیرفارسی زبانان در مورد دانشجویان بینالملل تا چه میزان اثربخشی داشته است؟
- آیا آموزش به زبان فارسی باعث حفظ ارتباطات فرهنگی این افراد با ایران پس از فارغالتحصیلی و بازگشت به کشورشان میشود؟
- پیشنهاد شما به سیاستگذاران برای پیشرفت همزمان جذب دانشجویان بینالمللی و گسترش تکلم به زبان فارسی در بین غیرفارسیزبانان بهخصوص دانشجویان بینالمللی چیست؟
سخنرانان
دکتر احمد پاکتچی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو)
دکتر ماندانا تیشهیار (عضو هیات علمی و مدیر همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه علامه طباطبایی)
دکتر مقصود فراستخواه (عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی)
دکتر نسرین اصغرزاده (نویسنده کتاب زبان واسط آموزش و بینالمللی شدن آموزش عالی)
شنبه 24 مهر 1400 ساعت 16 الی 18:30
لینک نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-deq-0eu-qdy
نظر شما :