دکتر ناجی در گفت‌وگو با فارس: همکاری فبک با داستان‌نویسان حرفه‌ای گسترش می‌یابد

۱۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۴ کد : ۹۶۸۲ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۸۴۹

سعید ناجی عضو هیأت علمی گروه فلسفه برای کودکان (فبک) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: امسال یکی از اولویت‌هایمان در گروه، توجه به داستان‌های فلسفه برای کودکان است چرا که این داستان‌ها برای کلاس‌های درس دانش آموزان و همینطور تولید راهنمای معلمان لازم است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این نقد داستان‌های موجود و تهیه برخی داستان‌ها و بازنویسی داستان‌های بومی، تشکیل کارگاه‌هایی که داستان نویسان آموزش ببینند نیز از دیگر اولویت‌های ما قرار دارد. در حال حاضر تعدادی کتاب داستان نیز در دست انتشار داریم.

ناجی به سه مجلد کتاب خود که در اولویت انتشار قرار دارد، اشاره کرد و گفت: عنوان دقیق این سه جلد نخست داستان‌هایی برای کندوکاو فلسفی که دو جلد مقطع ابتدایی و راهنمایی را در بر دارد و سوم راهنمای آنها تحت عنوان راهنمای داستان‌های کندوکاو فلسفی ویژه مربیان حلقه کندوکاو و راهنمای داستان‌های کریستین اندرسون از داستان‌هایی نظیر «جوجه‌اردک زشت» نیز از چند سال پیش آماده انتشار شده منتها به خاطر کمبود کاغذ در نوبت قرار داشت و امسال به چاپ خواهند رسید.

وی با اشاره به کتاب تفکر انتقادی خود توضیح داد: تفکر انتقادی بخشی از برنامه فلسفه برای کودکان است که سایر بخش‌ها نیز به تفکر خلاق و تفکر مراقبتی اختصاص دارد. این سه نوع تفکر را باید مربیان داشته باشند و به دانش‌آموزان منتقل کنند که بنده بر روی تفکر انتقادی تمرکز کردم.

این پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: در زمینه همین حوزه‌های پژوهشی خود کارگاه‌هایی سال گذشته برگزار کردیم که با تعدادی داستان‌نویس از همین کارگاه‌ها نیز صحبت کرده و آنها را برای همکاری انتخاب کردیم تا داستان‌هایی برای تفکر خلاق کودکان بنویسیم. متأسفانه امروز خلأ جدی در زمینه داستان خلاقانه کودکان وجود دارد بنابراین با داستان‌نویسان حرفه‌ای خارج از پژوهشگر نیز صحبت کردیم، به زودی قرار است براساس این همکاری چند عنوان کتاب نیز توسط این داستان‌نویسان منتشر شود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر داستان‌نویسی به محتواهایی همچون فیلم و انیمیشن و تمرین این بحث‌ها نیز برای راهنمای معلمان نیاز مندیم.

ناجی در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت‌های گروه فبک در سال 93 به بار نشسته یا خیر، گفت: خوشبختانه بسیاری از این فعالیت‌ها به نتیجه رسید منتها برخی از کتاب‌ها که در سال‌های گذشته انبار شده بود و منتشر نشده بود، باعث شد که یک مرتبه کتاب‌ها الان منتشر شود با این حال همین هم بسیار مساعد است و باعث افزایش انگیزه افراد می‌شود و همین‌ها راهنمای اساتید و معلمان قرار می‌گیرد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :