پیام تبریک صادق آیینه وند ریاست محترم پژوهشگاه به مناسبت فرا رسیدن سال نو

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۵ کد : ۹۶۵۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۹۰
پیام تبریک  صادق آیینه وند ریاست محترم پژوهشگاه به مناسبت فرا رسیدن سال نو

همکاران گرامی، پژوهشگران ارجمند، استادان، کارشناسان، کارکنانِ  محترم پژوهشگاه علوم انسانی؛

خوش‌وقتم که برایِ بار دوم جشن آغاز سال را حضورتان تبریک عرض می‌کنم.

بیش از چهارده ماه است که توفیق خدمت در این مرکز علمیِ بزرگ نصیب من و همکارانم شده است. و اینک بنا بر رسم معمول  گزارشی تقدیم می‌کنم:

1-       در سالی که گذشت، برنامه‌ی راهبردی پنج ساله‌ی پژوهشگاه به‌همتِ معاون محترم پژوهشی و شما پژوهشگران ِ توانمند پس از نُه ماه صرفِ وقت فراوان و هزاران نفر ساعت کار با یاری خداوند بزرگ تدوین شد و در جلسه‌ی دوم هیأت امناء در سال گذشته که در 27/11/93 تشکیل گردید، به‌تصویب رسید.

تدوین و تصویب این برنامه برایِ پژوهشگاه امری مهم تلقی می‌شود و با یاریِ خدا ما برنامه‌ی توسعه‌ی پژوهشگاه را با یک نقشه‌ی مطلوب و طراحیِ مناسب پی‌خواهیم ‌گرفت و آن‌را با کمک شما همکارانِ فرهیخته در طی پنج سال آینده به‌انجام خواهیم رساند.

2-      هیأت امناء‌ شورایی مقنّن که متولیِ تصمیم‌گیری استراتژیکِ پژوهشگاه است ، با ترکیبی فعال از میانِ چهره‌هایِ شاخص، علمی و فرهنگی  تشکیل شد و در سال جاری طی دو جلسه‌ی فشرده و بسیار مفصل موفق گردید کلیه‌ی امور مهم و تصمیم‌گیری‌هایِ کلان و تعیین‌کننده‌ی پژوهشگاه را برحسب اولویت به‌تصویب برساند.

3-   دانسته است که هیأت ممیزه بعد از هیأت امنا از شوراهایِ تعیین‌کننده به شمار می‌آید. خوش‌بختانه، با پیش‌نهاد اعضایِ جدید که اکثریت آن‌ها منتخب اعضای محترم هیأت علمی پژوهشگاه هستند، با موافقت وزارت علوم ، تحقیقات و فن‌آوری، و صدور احکام اعضا، این هیأت محترم با جدیت و به‌طور مستمر (تا کنون 13 جلسه تشکیل شده است)‌ با تلاشی درخور با همکاری کمیته‌ها و کمیسیون‌های مربوط پرونده‌ها را به‌روز رسانده و اکنون پرونده‌ای در نوبت نیست.

4-      پی‌گیری و شناسایی اموال‌، املاک و دارایی‌هایِ مربوط به پژوهشگاه؛ این گام مهم با تشکیل هیأتی از حقوق‌دانان آغاز و سپس متخصصان اسناد‌، املاک و مالی زیر نظر معاون محترم مالی و پشتیبانی برایِ شناسایی، تطبیق‌، پی‌گیری و اقامه‌ی دعاوی آماده‌سازی شد تا بدین نتیجه رسید که املاکی که در تصرفِ غیر است،، به‌دامان پژوهشگاه بازگردد. خوش‌بختانه، این هیأت طی کار و فعالیت مستمر، گزارش‌هایِ خوبی از تطبیق، شناسایی و شرایط املاک و اموال تهیه کرد و با روش‌هایِ پیش‌رفته، املاک و زمین‌هایِ دیگری هم شناسایی شد و با استعانت خداوند تبارک و تعالی زمین باغ قلهک و زمین وردآورد به‌مالکیت پژوهشگاه درآمد.

خاطرنشان می‌شود، پی‌گیری‌هایِ اداری و قضایی و تنظیم دعاوی حقوقی لاینقطع تا حصولِ نتیجه و دستیابی به همه‌ی‌اموال و املاک ادامه خواهند داشت.

5-     یکی از اقدامات مهم در حوزه‌ی نشر فعالیت مستمر مدیریت و معاونت محترم مالی و پشتیبانی پژوهشگاه است که منجر شد تا کلیه‌ی معوقات باقی‌مانده از سال‌های پیشین (شامل بیش از 10 میلیارد ریال سند علی‌الحساب باقی‌مانده از سنوات گذشته) و به‌ویژه معوقات شورای بررسی متون (قریب به 40 میلیارد ریال) پرداخت گردد.

6-    یکی از اقدامات اساسی سروسامان دادن به‌وضعیت تقسیم فضای کار در پژوهشگاه بوده است که عزیزان می‌دانند همواره پژوهشگاه با معضل جا و مکان فیزیکی مواجه بوده است. بر این اساس، با فروش ساختمان کردستان و خریداریِ ساختمانی هم‌جوارِ پژوهشگاه، با ‌مسافتی حدود 100 متر، تا حدودی فشار و تضییق فضای فیزیکی برداشته شد. البته مطلوب ما نیست و ان‌شاءالله تلاش خواهد شد با پی‌گیریِ مستمر، زمینِ مجاور پژوهشگاه ساخته شود. و طرح توسعه‌ی جامعی برایِ گسترشِ فضایِ پژوهشی و آموزشی و کتابخانه‌ای و رفاهی و خدماتی  اجرا گردد.

برآنیم تا این برنامه را با یاری خداوند از سال آینده آغاز نمائیم.

7-   یکی از امور زیرساختیِ پژوهشگاه رسیدگی به موضوع رفاهی، ورزشی و سلامت کارکنان پژوهشگاه است که در این راستا اقدامات ذیل صورت گرفته است:

تجهیز سالن ورزشی برای استفاده‌ی خواهران و برادران و همچنین تهیه‌ی بلیط نیم‌بهای استخر و برگزاری مسابقات ورزشی و تعمیر و تحویل ویلاهای شمال برای استفاده‌ی همکاران؛

8-   برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی برای کارکنان محترم پژوهشگاه؛

9-     تبدیل وضعیت استخدامیِ  تعداد 18 نفر از همکارانِ قراردادی به پیمانی؛

10-   آنچه شایسته است به‌اطلاع همکاران محترم رسانده شود، موضوع جذب هیأت علمی است که با همت و پی‌گیری مستمر مدیر دبیرخانه‌ی جذب و همکاری و پشتیبانی هیأت اجرایی، توفیقاتِ قابل ملاحظه‌ای در جذب اعضایِ هیأت علمی از میان فارغ‌التحصیلان توان‌مند و برجسته‌ی خارج و داخل به‌دست آورده است.

این درحالی است که موضوع جذب، تخصصی بسیار ظریف و در عین حال نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه است که این مهم به همت و هم‌یاریِ رییسان پژوهشکده‌ها و مدیران گروه‌ها، طی جلساتِ مستمر کارگروه‌ها برای مصاحبه‌ی علمی صورت گرفت. در طی این فرایند، هیأت محترم امنا مجوز مربوط به جذب پنجاه عضو هیات علمی را صادر کرد که تا کنون 40 نفر شناسایی و توسط متخصصان هر رشته برگزیده شده و صلاحیتِ علمی‌شان به‌تأیید رسیده است.

پیوستن این نیروهایِ نخبه و پژوهشگران توان‌مند جوان به‌علاوه‌ی چند تن از دانشیاران برجسته‌ی دانشگاه‌ها که برای انتقال به پژوهشگاه نظرشان جلب شده است ، می‌تواند ما را در توسعه‌ی دانش و پیشرفتِ امور پژوهش یاری‌رسان باشد و نام پژوهشگاه را در میدانِ علم و ساحتِ پژوهش برکشاند و درخشان کُند.

11-  برگزاری انتخابات رئیسان پژوهشکده‌ها و صدور حکم ریاست پژوهشکده برای منتخبان اعضای محترم هیات علمی همان پژوهشکده؛

12- راه‌اندازی مدیریت آموزش‌های آزاد به منظور گسترش فعالیت‌های آموزشی پژوهشگاه و ارائه خدمات به جامعه علمی کشور در سطوح مختلف (تا کنون بیش از 30 عنوان کارگاه و درس‌گفتار در حوزه‌های مختلف علمی برگزار شده است)؛

13-     علاوه بر این‌ها، برای گسترش همکاری‌هایِ پژوهشی و علمی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی داخل و خارج تا کنون حدود 14 تفاهم‌نامه با نهادهای مختلف امضاء شده است و هیأت‌ها و نمایندگی‌ها از طرفین مشغول عملیاتی کردن و اجرایی نمودنِ مفاد آن هستند؛

14-   تأسیس پژوهشکده‌های جدید و راه‌اندازی پژوهشکده‌هایِ مصوب؛ همچون پژوهشکده‌ی فرهنگ معاصر، پژوهشکده‌ی مطالعات قرآنی، پژوهشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، پژوهشکده‌ی اخلاق و تربیت و پژوهشکده‌ی مطالعات تطبیقی حقوق؛

15- راه‌اندازی دفتر نظارت و ارزیابی پژوهشگاه به منظور شفاف‌سازی و نظام‌مندی فعالیت‌ها در پژوهشگاه ؛

16-  تشکیل چهار دفتر به منظور پویایی و بالندگی پژوهشگاه مثل دفتر امور اعضای هیأت علمی، دفتر کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه پردازی و آزاداندیشی، دفتر قطب‌های علمی و دفتر امور آموزش‌های کاربردی و تخصصی آزاد؛

17-    تدوین آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌هایِ مختلف به‌منظور نظام‌مند سازی امور اجرایی و پژوهشی پژوهشگاه؛

18-    انجام مکانیزاسیون سامانه‌های حقوق و ثبت‌نام دانشجویان و مدیریت امور دانشجویی؛

19- ر فعالیت‌هایی از قبیل تصویب بیش از پنجاه عنوان طرح پژوهشی، اعلامِ اختتامِ بیش از بیست عنوان طرح پژوهشی، چاپِ بیش از نود مقاله‌ی علمی ـ پژوهشی، انتشار بیش از هشتاد عنوان کتاب در انتشارات پژوهشگاه، انتشارِ بیست و شش شماره از نشریات پژوهشگاه در انتشارات، جذب صد و سی و پنج دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، بررسی و تصویب بیش از نود درخواست ترفیع اعضای هیأت علمی و بررسی و تصویب بیش از سی درخواست اعطای گرنت به اعضای هیأت علمی؛

20-   برگزاری جلسه‌ی هم‌اندیشی سردبیران نشریات پژوهشگاه؛

21-  روزآمدی نشریات علمی ـ تخصصی و به‌روز رسانی نشریات در حوزه‌ی داخلی؛

22- چاپ نسخ کاغذی و بارگزاری نشر الکترونیکی  پژوهشگاه/ وزارت علوم؛

23-   اخذ درجه‌ی علمی برای نشریات فاقد رتبه‌ی علمی از کمیسیون نشریات وزرات علوم ، تحقیقات و فن‌آوری؛

24- از جمله فعالیت‌های سال گذشته انجام سفرها و اعزام و پذیرش هیأت‌های علمی در سطح ملی و بین المللی است. تا کنون  سه هیأت عملی  از کشورهای کره جنوبی، قزاقستان و ارمنستان از پژوهشگاه بازدید کرده‌اند و طیِ اقامت به‌انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و امضایِ قراردادهای آن پرداخته‌ایم. از پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی داخلی هم، پژوهشگاه امام صادق (ع)، پژوهشگاه تربیت بدنی، پژوهشگاه نیرو و سازمان جغرافیایی و کارتوگرافی ارتش و نمایندگان حوزه‌های علمیه‌ی تهران و قم، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شماری انجمن‌هایِ علمی از این پژوهشگاه دیدن کردند و به‌انعقاد تفاهم‌نامه منجر شد. هیأت رئیسه‌ی پژوهشگاه هم از پژوهشگاه‌ نیرو و  پژوهشگاه گردشگری بازدیدی داشته و درباره‌ی همکاری فی­مابین گفت‌‌‌ وگو کرده و تفاهم‌نامه‌هایی به‌امضاء رسانده است.

25-    اجرایِ بالغ بر 380 برنامه‌ی علمی، شامل 116 سخنرانی، 102 کارگاه، 23 مراسم، 80 جلسه، 43 نشست علمی و 10 همایش

26-    راه‌اندازی خبرنامه‌ی پژوهشگاه و ارتقای سطح سایت پژوهشگاه به‌طوری که در دو سال گذشته این سامانه رتبه‌ی نخست در سطح ملی و سوم در خاورمیانه را کسب کرد؛

27-   در حوزه‌ی امور کتابخانه‌ای و اطّلاع‌رسانی، دعوت به‌همکاری و استفاده از تجارب استادان و کتاب‌شناسان توانا به‌ویژه دکتر سیّد ابراهیم دیباجی برایِ فهرست کردنِ نسخ خطی و گران‌قیمت  

28-   سفرهای استانی هیأت‌های علمی پژوهشگاه به منظور افزایشِ تعامل با بخش‌های مختلف فرهنگی کشور، توسطِ معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی؛

29- راه‌اندازی سایت اطلس جامع داده‌های فرهنگی و اجتماعی، توسط معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی؛

30- کمک به‌انجامِ انتخابات شورای صنفی اعضای هیأت علمی و شورایِ صنفی دانشجویان؛

31-    انجامِ  نخستین مناظره‌ی علمی با عنوان «کرامت انسانی»؛

32-   سفر هیاتی از استادان پژوهشگاه به قزاقستان و عقد تفاهم نامه با دانشگاه الفارابی آلماتی؛

33-  برگزاری برنامه‌های بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی در تهران برای همکاران و دانشجویان؛

34-    برگزاری بیش از پنج همایش‌های ملی و بین‌المللی شامل همایش ملی عصب‌شناسی  ـ روان‌شناسی زبان ، همایش علی‌ (ع) پژوهی، همایش جهانِ عاری از خشونت در پرتو گفتگو برای صلح ، امنیت و حقوق بشر، همایش آواشناسی و همایش جغرافیای تاریخی اسلام.راردادی به پیمانی.

                                                                                      

ایام عزت مستدام

همکار شما صادق آئینه‌وند

24/12/1393

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :