دکتر سپنچی: تکنولوژی‌، دین و اخلاق را از میان نمی‌برد/ نگران ورود تکنولوژی نباشیم

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۷ کد : ۹۳۲۳ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۰۹۹

گروه فضای مجازی: رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ما نباید نگران این موضوع باشیم که تکنولوژی‌ها دین و اخلاق را از بین می‌روند بلکه باید با آرامش، سعه صدر، روشنگری و آموزش سواد رسانه‌ای به هدف‌مان دست یابیم.

امیرعبدالرضا سپنجی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به ورود تکنولوژی‌های جدید به جامعه و موضوع بحران هویت اظهار کرد: بخشی از موضوع بحران هویت به هیجان و شیفتگی ناشی از استفاده این ابزارها مربوط می‌شود. اگر مروری بر تاریخ دانش ارتباطات (سینما، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت) داشته باشیم متوجه می‌شویم که شاهد یک سیر گذرایی هستیم بنابراین نباید چندان سخت بگیریم و خود را دچار چالش‌های فیلترینگ کنیم.

وی افزود: بخشی از رفتارهای ناشی از استفاده تکنولوژی به هم‌نوایی خواهد رسید. جوامعی که به دنبال این باشند تا همه دریچه‌ها را ببندند و بگویند فرصت‌ها را مسدود می‌کنند، تاریخ نشان داده است که راه به جایی نخواهند برد.

آسیب‌های فضای مجازی را نمی‌توان نادیده گرفت

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: آسیب‌های فضای مجازی را نمی‌توان نادیده گرفت اما همه اینها به مرور تعدیل می‌شود. همچنین برخورداری از دانش و فرهیختگی، بینش و بصیرت بالادستی‌تری به این وضعیت کمک‌کننده خواهد بود.آنهایی که دانش کمتری دارند، زمان بسیاری طول می‌کشد تا با این پدیده‌ها دست‌وپنجه نرم کنند و به تعدیل برسند.

راه حل استاد ارتباطات برای رفع آسیب فضای مجازی

وی بیان کرد: یونس شکرخواه، یکی از اساتید ارتباطات در پاسخ به آن دسته از افراد که همیشه بر این تصورند که باید در فضای مجازی به تولید محتوا دست یابند، گفت که ما هر اندازه در فضای واقعی بیشتر مطالعه کنیم و حضورمان را در این جمع‌های دوستانه و علمی افزایش دهیم، قطعا ماندگارتر از آنها خواهیم بود.

ماندگاری در اندوختن علم است

سپنچی اظهار کرد: آن دسته از افرادی که احساس می‌کنند باید در این شبکه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و زمان بیشتری را با ارائه پیام‌های مختلف اختصاص دهیم، به ماندگاری کمکی نخواهد کرد بلکه ما با مطالعه و اندوختن علم می‌توانیم ماندگار شویم.

وی یادآور شد: پیامبراعظم(ص)، انسان اخلاقی بود که معنویت برایش حرف اول را می‌زد و با همان معنویت و اخلاق تا ابد ماندگار است و امثال داعش به هیچ عنوان نمی‌توانند به شخصیت ایشان خدشه‌ای وارد کنند. ما باید این مسیر را طی کنیم تا یک انسان اهل مطالعه باشیم چراکه چنین انسانی می‌تواند عمیق ماندگارباشد.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: ما نباید نگران این موضوع باشیم که تکنولوژی‌ها دین و اخلاق را از بین می‌روند بلکه باید اجازه دهیم تا استفادکنندگان به تعدیلی برسند. باید با آرامش، سعه صدر، روشنگری و آموزش سواد رسانه‌ای به هدف‌مان دست یابیم.

وی افزود: آموزش سواد رسانه‌ای را باید از خانواده‌ها آغاز کنیم و در مدارس، نهادهای اجتماعی، مدنی و مسجد ادامه دهیم تا این نهضت فراگیر شود و محصولاتش را در آینده شاهد باشیم.

آموزش سواد رسانه‌ای را آغاز کنیم

سپنچی اظهار کرد: آموزش سواد رسانه‌ای از سال 1929 در انگلستان آغاز شد و آنها از همان رسانه‌های موجودشان مسیر درست را در پی گرفتند و تا به امروز حرکت کردند. ما هم باید در فضای تعلیم و تربیت به ویژه در آموزش و پرورش به آموزش سواد رسانه‌ای بپردازیم. خانواده‌ها باید با سواد رسانه‌ای آشنا باشند.

وی بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: حکمرانی مبتنی بر سعه صدر و برنامه ریزی مبتنی بر علم و سعه صدر به جامعه فرهیخته کمک می‌کند تا متمدن و تمدن‌ساز شود.

رئیس پژوهشکده و مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: اگر گفتمان رسانه‌ای در فضای رسانه‌ای کشور حاکم شود قطعا کمک‌کننده خواهد بود. همچنین اگر رسانه‌ ملی دست از سیاست‌زدگی بردارد موفقیت‌های بیشتری را طی خواهیم کرد.

والدین الگوی مناسبی برای فرزندان‌شان هستند

وی بیان کرد: نقش رسانه‌ها بسیار مهم است و اگر صداوسیما در این زمینه غفلت کرده است باید وب سایت‌ها و روزنامه‌ها وارد میدان شوند. باید والدین آموزش دیده شوند تا الگویی برای فرزندان‌شان باشند و در نهایت فرزندان هم مسیر درستی را طی کنند.

سپنچی اظهار کرد: اگر والدین نتوانند استفاده درستی از تکنولوژی داشته باشند قطعا الگوی مناسبی برای فرزندان‌شان نخواهند بود و در نهایت فرزندان هم راه را به بیراهه خواهند رفت. نقش خانواده مهم است و باید به سمت آموزش برویم و الگوهای خوب باید در جامعه ترویج داده شوند.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :