دکتر قبادی در نشست تخصصی ادبیات و فلسفه:بنیان جامعهٔ توسعه یافته در گرو توسعهٔ علمی است

۰۲ تیر ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۸ کد : ۷۶۷۱ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۴۳۷
دکتر قبادی در  نشست تخصصی ادبیات و فلسفه:بنیان جامعهٔ توسعه یافته در گرو توسعهٔ علمی است

دکتر حسینعلی قبادی قائم مقام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز چهارشنبه در نشست تخصصی ادبیات و فلسفه در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان گفت: توسعه علم محصول نو بودن ، اصیل ، عمیق بودن و مستمر بودن پویش های علمی و نهادینه شدن جریان های علمی است .

وی با اشاره به ضرورت اهمیت پیوند حقله های علمی اظهار کرد : پیوند حلقه های علمی بویژه پژوهش و آموزش می تواند در کشف دقیق مسایل علمی زبان و ادبیات ساختاری و ایجاد هم افزایی برای توسعه علمی کشور مفید باشد .

قبادی با بیان این که رشته علوم انسانی باید برای برنامه ریزی نظام جامع آموزش عالی سهم روشن و تعیین کننده داشته باشد، خاطر نشان کرد : بحث نسبت میان ادبیات و فلسفه می تواند در سرنوست آینده رشته ادبیات و علوم انسانی نقش بسزایی ایفا کند .

وی نتیجه این نشست ها را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: این نشست های تخصصی در سیاست سازی ها و سیاست گذاری ها در نظام آموزشی کشور نقش مهمی دارد .

وی یاد آور شد : اولین نشست تخصصی ادبیات و فلسفه فرصتی است تا بر مبنی مسئله شناسی و کشف مسایل واجب تر ، در جهت شکوفایی و بالندگی رشته ادبیات حرکت کنیم .

قائم مقام ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور ادامه داد : اصیل بودن مسایل نقد ادبی و عموم دانش های ادبی بدون مبانی نظری فلسفه ممکن نخواهد بود .

وی در این نشست تخصصی یاد و خاطره استاد غلامرضا رحمدل و قیصر امین پور از اعضای گروه زبان و ادبیات فارسی شورای ادبی بررسی متون را گرامی داشت.

دکتر قبادی در حاشیهٔ این نشست در گفتگو با خبرگزاری ایسنا بیان کرد: بازآفرینی میراث‌های فرهنگی و فلسفی، پاسخ به نیازها و چالشهای جامعه، کوشش برای رسیدن مرزهای دانش و پیشرفت‌های جهانی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی را از مهمترین اهداف تاسیس و در دستور کار این پژوهشگاه عنوان کرد.

وی افزود: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشگاههای مرجع کشور است که دارای قدمتی 70 ساله است و این پژوهشگاه به عنوان بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی در خاورمیانه و حتی یکی از بزرگترین پژوهشگاههای جامع جهان است که به کاوش بنیادی در حوزه علوم انسانی می‌پردازد.

قائم مقام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه این پژوهشگاه به نیازها، مسائل و چالشهای کشور هم توجه اساسی دارد، گفت: این پژوهشگاه در رابطه با مسائل کلان کشور همکاری و پروژه‌هایی را نیز در دست اجرا دارد.

قبادی بازآفرینی میراث‌های فرهنگی و فلسفی، پاسخ به نیازها و چالش های جامعه، کوشش برای رسیدن مرزهای دانش و پیشرفت های جهانی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی را از مهمترین اهداف تاسیس و در دستور کار این پژوهشگاه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکصد عضو هیات علمی اعضای این پژوهشکده را تشکیل می‌دهند، گفت: بسیاری از این اساتید از مفاخر و شخصیت‌های برجسته علمی کشور هستند.

قائم مقام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: پژوهشگاه علوم انسانی در حوزه‌هایی همچون زبان‌شناسی در حوزه زبان باستانی، مطالعات فرهنگی در حوزه معاصر فرهنگ ایران و جهان، ادبیات میراثی و در آینده در حوزه تاریخ زمینه قطعی برای قطبی شدن دارد.

دکتر قبادی با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است، این پژوهشگاه برنامه‌ریزی‌هایی جهت تحقق منویات رهبری طرح‌ریزی کرده است و فعالیت‌هایی را در دست اجرا دارد.

وی تاسیس پژوهشکده فرهنگ معاصر در ایران، تاسیس پژوهشکده مطالعات بین رشته‌ای با هدف نظارت بر مسئله اشتغال‌آفرینی و نیز اقدام مجدانه برای گسترش حوزه مطالعات قرآنی را از اهم برنامه‌های این پژوهشکده در سال جاری جهت تحقق فرامین رهبری عنوان کرد و گفت: به زودی شاهد رشد و شکوفایی قرآن‌پژوهی در زمینه نشانه‌شناسی خواهیم بود.

دکتر قبادی همچنین به خبرگزاری ایکنا گفت:  حوزه مطالعات قرآنی یکی از برنامه‌های در دستور کار این پژوهشگاه است که به‌زودی شاهد رشد و شکوفایی قرآن پژوهی در زمینه نشانه‌شناسی خواهیم بود.

وی قرآن پژوهی از دیدگاه دانش‌های جدید را یکی از اولویت‌های مهم در بحث مطالعات قرآنی دانست و ادامه داد: نشانه‌شناسی و معناشناسی از روش‌های دانش جدید در حوزه مطالعات قرآنی است که در این پژوهشگاه به آن پرداخته می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: کشف ظرفیت‌های کتاب مقدس آسمانی جهت پاسخگویی به نیازهای جهان امروز را از مهم ترین آثار اجرای این طرح بیان و اشاره کرد: در این راستا گروه‌های جدید قرآن پژوهی در پژوهشگاه در حال تشکیل هستند .

قبادی ادامه داد: دانش‌های نوین نشانه‌شناسی و شاخه‌های جدید دیگر این علم در بازیابی و بازشناسی مفاهیم متعالی قرآن کریم تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح مهم، از کارشناسان و افراد خبره از قرآن پژوهان کشور با دیدگاه میان رشته ای استفاده شده است که اساتیدی چون مهدوی‌راد، قاضی‌زاده، پاکتچی و ... از استادان صاحب‌نام در این حوزه هستند؛ امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها به‌زودی قرآن پژوهی در پژوهشگاه به قطب علمی تبدیل شود.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :