بیانیه اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور درباره وضعیت آینده علوم انسانی

۰۵ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۹ کد : ۶۶۰۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۱۳۵
بیانیه اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور درباره وضعیت آینده علوم انسانی

نخستین هم اندیشی اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور با هدف بازنگری و هم افزایی فعالیت ها، نقش آفرینی موثر و رفع موانع حضور شان در ساماندهی  سایر فعالیتهای کشور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  و به میزبانی  شورای بررسی کتب و متون علوم انسانی تشکیل شد .


در این نشست دکتر غلامعلی خداد عادل در سخنانی  گزارشی از سابقه تشکیل و فعالیت های  شورای بررسی متون  ارئه و دکتر محمد باقر خرمشاد نیز  درباره ارتقاء جایگاه علوم انسانی کشور سخنرانی کرد.دکتر غلامعلی  افروز،حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید هادی خسرو شاهی،خحت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم،دکتر علیرضا طالب زاده دبیر شورای تحول در علوم انسانی،مهندس مصطفی میر سیلم،دکتر محبی نیا رئیس دانشگاه فرهنگیان،سردار قصری معاون پژوهشی ناجا و بیش از 130 نفر از اساتید وعلوم انسانی دانشگاه های مختلف کشور حاضران این نشست بودند .


در این نشست که سوم مرداد برگزار شد دکترحمیدرضا آیت اللهی رئیس پژوشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  ضمن ارائه راهکارهایی برای تقویت روحیه پژوهش‌گری و اندیشه‌ورزی در علوم انسانی در میان نوجوانان و جوانان کشور، بر ضرورت ضرورت حضور علوم انسانی اسلامی- ایرانی در فضای اندیشه‌های جهانی تاکید کرد و خواستار  توجه دولت جدید به وزانت بی‌بدیل علوم انسانی در میان سایر علوم و تثبیت جایگاه کلیدی آن شد .

در پایان این نشست نیز بیانیه ای صادر شد که امضا کنندگان در 5 بند دغدغه های حوزه علوم انسانی را با دولت جدید مطرح کرده و خواستار توجه دولت جدید به این موارد در راهبردهای کلان شدند. معطوف شدن سیاستهای شتاب دهنده به تولید علمی، به اندازه و حتی بیشتر از سیاست های نشر و توزیع علم، تغییر جهت گیری آموزشی کشور به سمت افزایش مهارت اندیشیدن و قدرت پژوهیدن از محور های مورد تاکید در این بیانیه هستند.در بخش دیگری از این بیانیه از دولت آینده خواسته شده برای تبیین معیارهای ریز و درشت اخلاقی در حوزه پژوهش تلاش و برنامه ریزی و از سلامت این بخش صیانت شود .


در بخشی دیگری از این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم سپردن زمان امور حوزه علوم انسانی به دست متخصصان این حوزه آمده است:«  موکداً خواسته می شود حداقل برای تصدی حوزه های مدیریتی مربوط به اندیشمندان علوم انسانی کسانی منصوب گردند که ماهیت این علوم را بشناسند و عمیقاً جایگاه واقعی آن را بدانند. پیشنهاد این است که در گام نخست وزارت علوم یک معاونت مشخص در حوزه علوم انسانی داشته باشد


در بیانیه اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور همچنین ضمن انتقاد از برخی «عبارتهایی همچون تجاری سازی، تبدیل علم به ثروت، پارک علم و فناوری، توقع فناورانه از علم، تعبیر شرکت در شرکت های دانش بنیان، پتنت بین المللی، میزان اختراع ها، میزان ایجاد محصول صنعتی، شرکتهای زود بازده که ادبیات غالب سیاست ها و برنامه ریزی های وزارت علوم بوده است، هیچگاه نه توانسته و نه خواسته است به جایگاه والای علوم انسانی در کشور (یعنی انسان سازی) توجه کند . »


این بیانیه همچنین از دولت آینده خواسته تمامی زمینه ها را برای حضور اندیشه ایرانی اسلامی در فضای علوم انسانی جهانی فراهم کند تا نه تنها بر بالندگی آن افزوده شود، بلکه در ساحت اندیشه ای به پالایش و باروری رسیده و بتواند این حصار سنگین اطراف خود را بشکند .

مهمانان بعد از پایان نشست،در ضیافت افظار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شرکت کردند.

 

 

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :