گزارش نشست تخصصی کودک، تئاتر و سواد رسانه ای

۰۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۴ کد : ۶۵۹۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۳۷۵
 مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با  همکاری مرکز ملی استیژ ایران اقدام به برگزاری بازار بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از8 تا 12 تیرماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرد. گروه بررسی مسائل زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز با توجه به انجام فاز دوم طرح سواد رسانه ای و همچنین با هدف معرفی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان متولی آموزش دوره های سواد رسانه ای در نشست تخصصی این مرکز شرکت کرد .

نشست تخصصی کودک، تئاتر و سواد رسانه ای در تاریخ دوازدهم تیرماه در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ساعت 10 صبح الی 13 با حضور بهاره نصیری دکترای علوم ارتباطات، آمنه بختیاری کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و فاطمه بدوی کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده برگزار شد .

سخنرانان :

خانم ها: دکتر بهاره نصیری( عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه بررسی مسائل زنان- آمنه بختیاری( کارشناس گروه بررسی مسائل زنان) – فاطمه بدوی( کارشناس گروه بررسی مسائل زنان )

- سخنران اول نشست تخصصی خانم آمنه بختیاری کارشناس گروه بررسی مسائل زنان بودند که به عنوان مقدمه بحث موضوع« تئاتر کودک و روانشناسی» را مطرح کردند. ایشان با بیان این‌که در همه رشته‌ها خلا روان‌شناسی احساس می‌شود، گفتند: تئاتر به ویژه تئاتر کودک، می‌تواند نقش بسیاری مهمی در تنوع زندگی کودک و تربیت شخصیت او داشته باشد. هنرمندان کودک باید با درک لطافت و ظرافت کودکانه بتوانند هنر مختص این گروه سنی را ارایه کنند. وی هدف مشارکت کودکان در هنر را تعلیم و کشف دانستند و افزودند: اگر کودک این جنبه را در تئاتر پیدا نکند به جای حس هم‌ذات‌پنداری پیام آن را نخواهد پذیرفت .

وی با تاکید بر جنبه های تربیتی و سرگرم کننده تئاتر ادامه دادند: تئاتر به دلیل بازسازی واقعیت به کودک کمک می‌کند بر مشکلات روحی و روانی و هم چنین اضطراب خود غلبه کند.لذا هرگز نباید فراموش کنیم که کودک در درجه اول باید رشد کند تا به یک فرد تبدیل شود و در درجه دوم باید رشد کند تا به یک فرد اجتماعی تبدیل گردد. از آنجایی که یکی از نیازهای عمده روانی کودک، رسیدن به خودآگاهی است بنابراین با گذراندن سه مرحله ی خود آیینه ای، مقایسه با دیگران و همانند سازی، ( که در تئاتر تحقق پیدا می کند) راه رسیدن به آن هموار می گردد. همچنین به گفته ایشان، تاثیر تئاتر به لحاظ درمانی و روان‌شناسی بسیار عمیق بوده و لازم است،  برنامه‌ریزان آموزشی و فعالیت های فرهنگی باید با یک برنامه دائمی به شکل جدی  به آن توجه کنند .

 

-سخنران یعدی نشست تخصصی خانم دکتر بهاره نصیری بودندکه ضمن تاکید بربحث آموزش سواد رسانه ای در تئاتر کودک با بیان این مطالب که: تئاتر می‌تواند بهترین معلم در حوزه مباحث آموزشی باشد و هرگونه سیاست‌گذاری مادی و معنوی و برنامه‌ریزی بلندمدت و عمیق برای رشد و اعتلای جامعه باید از دوره کودکی آغاز شود، چرا که کودکان حافظان و وارثان تمدن هستند .

از آنجا که تئاتر برخلاف رسانه‌های دیگر همچون تلویزیون، قادر به برقراری ارتباطی دو سویه و مشارکتی است، بنابراین ارائه مفاهیم بهتر می تواند به درک واقعیت از سوی کودک کمک نماید و کودک بدون واسطه‌ می‌تواند با موضوعات واقعی ارتباط برقرار کند. ضمن آن که کودک، نیازمند تئاتر پرتحرک است. چرا که از کودک نمی توان توقع داشت تا همانند بزرگسالان از ابتدا تا انتهای اجرای نمایش روی صندلی ساکت و بدون حرکت بنشیند .

سواد رسانه‌ای شامل سواد بصری، خبری، دیجیتالی، تاریخی و هنری است. اندیشه‌ای است که به ما در جهت عمیق خواندن، عمیق تماشا کردن و عمیق شنیدن پیام ها کمک می‌کند؛ تا بر اساس نیازهای‌ اطلاعاتی امان به سراغ پیام‌های ارتباطی برویم و قرائت صحیح تری از پیام ها داشته باشیم. در همین راستا خانواده ها جهت مدیریت مصرف رسانه ای خود و فرزندانشان نیازمند آگاهی و آموزش هستند. که این آموزش ها تحت عنوان آموزش سواد رسانه ای باید از سوی سیاستگزاران و برنامه ریزان فرهنگی مورد توجه قرار گیرد .

متولیان این امر می‌توانند با ترویج هنر و فراهم آوردن بستری در خانواده‌ها این امر را محقق سازند .

گرایش‌های تجاری و اجرای نمایش های سطحی و شتاب زده، ارایه نمایشنامه های بزرگ‌سالان به زبان کودکانه، مقدمه فرض کردن تئاتر کودک برای ورود به تئاتر بزرگ‌سال از جمله آسیب‌های تئاتر کودک برشمرده شد .
-در ادامه نشست سرکار خانم فاطمه بدوی با اشاره به تاثیرگذاری تئاتر نسبت به هنرهای دیگر، گفتند: تئاتر نسبت بیشتری با زندگی واقعی دارد چراکه هیچ واسطه‌ای میان تئاتر و مخاطب وجود ندارد. وی افزودند: کودکان برون‌گرا، باهوش و دارای تخیل قوی و هیجان‌خواهی ویژه‌ی کودکان هستند که هنرمندان تئاتر باید به آن توجه داشته باشند. بدوی با بیان این که سواد هنری به معنای آن است که تولید کننده باید بداند کودک از تماشای تئاتر چه می‌خواهد، تصریح کردند: این که کودک از تئاتر لذت ببرد بسیار مهم و ضروری است و اگر لذت وجود نداشته باشد در هیچ‌کدام از جنبه‌ها موفق نخواهیم بود .

 

 

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :