گزارشی از کارگاه پیشرفته تربیت مربی فبک

۰۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۶ کد : ۶۵۹۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۹۶۰
گزارشی از کارگاه پیشرفته  تربیت مربی فبک

  کارگاه پیشرفته  تربیت مربی فبک  15 و 16 تیر با حضور 30 شرکت کننده در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. دکتر مهرنوش هدایتی ،دکتر سعید ناجی،دکتر ملیحه راجی، دکتر روح الله کریمی، دکتر حسین شیخ رضایی و دکتر یحیی قائدی  سخنرانان و مربیان این دوره بودند .

مرحله اول این کارگاه در خردادماه برگزار شده بود. شرکت کنندگان این دوره،  باید در مرحله اول کارگاه شرکت کرده و جهت اخذ گواهی پایان دوره باید آزمون تئوری و عملی را با موفقیت سپری می کردند .

 در این دوره موضوعاتی مانند چیستی منطق و آموزش منطق ، بررسی و نقد برنامه فلسفه برای کودکان بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی ، رویکرد های تعلیم و تربیت (پیشرفته) ، تفکر انتقادی، چیستی اخلاق و اصول آموزش اخلاق و مهارت های ارتباط با کودک در رویکرد آموزشی نوین(کارگاه عملی) ارائه شد. دبیر علمی این کارگاه دکتر هدایتی بود که پس از پیشنهاد و طراحی دوره، مدیریت اجرایی آن را  خانم ناهید فتحی بر عهده گرفت .

شرکت کنندگان  برای آزمون عملی باید فیلمی از اجرای خود را به دفتر گروه فبک ارسال کنند . تمامی این فیلم ها توسط خاتم دکتر مهرنوش هدایتی ، آقای دکتر سعید   ناجی و آقای روح الله کریمی مورد بررسی و نقد قرار خواهد گرفت .

 

روز اول / چیستی منطق و آموزش منطق

در کارگاه آشنایی با منطق که به مدت 2 ساعت برگزار شد ابتدا به معرفی مختصر مفهوم استدلال پرداخته شد و مولفه های استدلال از قبیل مقدمات، نتیجه ، حمایت مقدمات از نتیجه و ... همراه با مثالهایی مورد بحث قرار گرفتند.پس از آن به دو مقوله نحوه ارزیابی استدلال و تقسیم بندی انواع استدلال پرداخته شد و با استفاده از مثالهایی تلاش شد تا اصول کلی ارزیابی استدلال در عمل تمرین شود. در انتها به معرفی برخی منابع برای مطالعه بیشتر شرکت کنندگان پرداخته شد .

بررسی و نقد برنامه فلسفه برای کودکان بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی

در این جلسه، حاصل پژوهش هایی که توسط اینجانب و همکاران در آموزش و پرورش صورت گرفته بود ارائه شد . در حقیقت مطالعه تطبیقی میان اهداف ملی آموزش و پرورش ایران اسلامی با اهداف و رویکردهای برنامه فلسفه برای کودکان ارائه گردید. در این جلسه ضمن ارائه پاورپوینت پرسش و پاسخ با  شرکت کنندگان نیز انجام گرفت .

رویکرد های تعلیم و تربیت (پیشرفته )

مطالب ارائه شده در این کارگاه در ادامه مطالب کارگاه مقدماتی ارائه شد  و شامل موارد زیر بوده است   :

 تعریف فلسفه و تقسیمات آن ، تعریف آموزش و پرورش و تحلیل مفهومی این دو واژه، ارتباط این دو حیطه با یکدیگر که فلسفه تعلیم و تربیت را شکل می دهد، مکتب ایدئالیسم، سقراط و خاستگاههای فکری او ،سوفیست ها، و شیوه پرسشگری سقراطی،  پیوند های شیوه سقراطی با آموزش فلسفه برای کودکان(اندیشه لیپمن)، دیدگاه افلاطون در باب تعلیم و تربیت و نقد لیپمن در  باب آن ، ارائه  تمرینی مقایسه ای بین دو نوع دیالوگ سقراطی و دیالوگ از نوع لیپمنی، عملگرایی(پراگماتیسم)، خاستگاههای تاریخی اجتماعی آن، و تأثیر آرای مید بر لیپمن ف بررسی دیدگاه دیویی به اختصار (تجربه، فلسفه و آموزش)،  تأثیرات دیویی بر لیپمن  و  تشابهات دو دیدگاه ، ارائه دو رفرنس برای مطالعه بیشتر مشارکت کنندگان در کارگاه


روز دوم/ تفکر انتقادی

در این کارگاه بعد از طرح معنی و مفهوم تفکر انتقادی، به رویکرد مورد انتخاب برنامه فبک از این امر اشاره شد، سپس مهارت‌های تفکر انتقادی و ویژگی‌های یک متفکر منتقد مورد بررسی قرار گرفت. با ارائه تمرینهایی در این زمینه در بخش دوم به جایگاه مغالطات در  تفکر انتقادی و تمرین برخی از مغالطات و نحوه شناخت آنها در دستور کار قرار گرفت .


چیستی اخلاق و اصول آموزش اخلاق

در ابتدای کارگاه برای اینکه مربیان با چیستی پژوهش اخلاقی آشنا شوند، دو داستان یا موقعیت اخلاقی خوانده شد و با مربیگری و هدایت اینجانب در کارگاه بحث شد. اولین داستان در باره فرزاندان مادری بود که با این مشکل مواجه بودند که به مادر خود بگویند به زودی خواهد مرد یا نگویند. داستان دوم درباره سربازان المانی بود که چند سرباز انگلیسی را به اسارت گرفته بودند و فرمانده از ترس شورش سربازان انگلیسی به سربازان خود دستورداده بود، به سربازان انگلیسی شلیک کنند و هر کس از دستور تخطی کند خود کشته خواهد شد. بعد از اینکه حدود یک ساعت در مورد این دو داستان، حلقه کندوکاو تشکیل شد و جهت آشنایی مربیان گفتگو شد، پیش فرضها و پیامدهای پژوهش اخلاقی مورد بررسی قرار گرفت. پرسشهایی که مطرح شد عبارت بودند از: آیا بحث و گفتگوی اخلاقی به اخلاقمندتر شدن کودکان و نوجوانان منجر خواهد شد؟ اگر آری چرا؟ اگر نه چرا؟ آنگاه جدولی بر روی تابلو ترسیم شد و دلایل له و علیه کندوکاو اخلاقی در یک جدول دو قسمتی ترسیم شد که حاضران نظر خود را ارئه می‏کردند و توسط مجری کارگاه تکمیل می‏شد. همچنین دربارهٔ پیش فرضهای حلقه کندوکاو بحث شد که این پیش فرضها عبارت بودند از: عقلانیت، توجه به عواطف و احساسات در عین توجه به استدلال، قاعده نگری معتدل(در برابر قاعده‏گرایی نوع کانتی و موقعیت‏نگری نوع فمینیسم) و رد ثنویت واقعیت و ارزش و همچنین پیامدهای حلقه کندوکاو مورد بحث قرار گرفت که عبارت بودند از: سازگاری(انسجام) و احترام به دیگران و خود را جای دیگران گذاشتن، تخیل اخلاقی قوی.  در ادامه مربیان دربارهٔ برخی از مشکلات خود در حلقه‏های کندوکاو با کودکان و نوجوانان پرسشهایی را مطرح کردند که مهم‏ترین آنها این بود که «وقتی کودکان در حلقه کندوکاو به نتایج مخرب می‏رسند چه باید کرد؟» که این پرسش با کمک مربیان و مجری طرح مورد بحث مفصل قرار گرفت و راهکارهایی عملی برای مواجهه با این موقعیتها ارائه شد .

 

مهارت های ارتباط با کودک در رویکرد آموزشی نوین

به جهت آنکه مطالب این کارگاه در دو بخش تئوری و عملی بود، در ابتدا از اعضای گروه در مورد نحوه ارائه مطالب نظر خواهی شد. که اکثریت افراد خواهان شروع کار با کارگاه عملی بودند. سپس کارگاه عملی استدلال سازی (argumentation) بر اساس دوره ایکه در هرزمینه در فرانسه گذرانده بودم در کلاس اجرا شد، هدف از این کار تکمیل و تحکیم دانش اعضای گروه در مورد نحوه تولید و ارزیابی استدلال بود. و سپس مطالبی به زبان اصلی از طریق پاورپوینت در مورد ارتباط مربی با کودک در اختیار اعضا قرار داده شد. در انتها نحوه ارزیابی دوره تربیت مربی به تفصیل شرح داده شد و نظرات افراد در مورد نحوه برگزاری کارگاه ها و نقاط قوت و ضعف بررسی شد .

در انتهای این مرحله از کارگاه ، فرم ارزشیابی اساتید و کل دوره بین شرکت کنندگان توزیع شد وکلیه افراد شرکت کننده با ابراز رضایت و خرسندی بالا از شرکت در این کارگاه آموزشی، و ارائه یادداشت هایی برای تشکر و ذکر پیشنهاداتی به دبیر علمی، از کلیه مجریان و اساتید کارگاه تقدیر و تشکربعمل آوردند .

 

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :