خلاصه سخنرانی؛همسویی و سوء برداشتهای نظری ازدیدگاه ویگوتسکی در برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوان

۰۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۴ کد : ۵۶۴۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۷۱۹

هم سویی و سوء برداشت های نظری ازدیدگاه  ویگوتسکی در برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوان عنوان سخنرانی دکتر مهرنوش هدایتی که 18 مهر ماه با حضور 60 نفر از علاغقه مندان در پژوهشگاه برگزار شد .

دکتر هدایتی در ابتدا مقدمه ای در مورد سخنرانی حاضر بیان کرد و گفت   لو ویگوتسکی روانشناس روسی، مبدع نظریه فرهنگی- اجتماعی به روان شناسی رشد است .وی نگرش جدیدی را در  مورد شکل گیری مفاهیم و اصولا روش آموزش مطرح ساخت که متخصصان متعددی را در عرصه تعلیم و تربیت مجذوب خود ساخت، از آن جمله است لیپمن متخصص فلسفه تعلیم و تربیت که به پشتوانه این نظریه در رشد شناختی کودکان روش آموزش " فلسفه برای کودکان "را ابداع نمود . میانجی گری به استفاده از ابزارهای فرهنگی یا علایم جهت ایجاد تغییرات کیفی در تفکر اشاره دارد. هم به عنوان یک سیستم رابط هم برای بازنمایی حقیقت، و هم برای عمل بر اساس آن. سیستمهای رابط، روشهای به اشتراک گذاری افکار و ایده ها هستند: مثلاً زبان یک سیستم رابط است. میانجی، عاملی است که به عنوان یک تسهیل کننده یادگیری عمل می کند، و میان یادگیرنده و مفهومی که باید یاد گرفته شود وساطت می کند.سپس با بیان کارکردهای روانشناختی ویگوتسکی گفت ویگوتسکی معتقد است که فرایند ارتقا از کارکردهای اولیه به کارکردهای عالی، که در حقیقت یادگیری است، در ابتدا میان روان شناختی هستند، به این معنی که آنها بین کودک و بزرگسال به اشتراک گذاشته می شوند. بعد از آن آنها درون روان شناختی می شوند به این معنی که کودکان می توانند مستقلاً نسبت به جهان هایشان پاسخ دهند .

سپس به تعریف منطقه مجاور رشد پرداخت.و گفت مفاهیم اصلی رویکرد لیپمن عبارتند از :

•             رشد قضاوت های صحیح منطقی

•             خود اصلاحی

•             حساسیت نسبت به زمینه

•             قضاوت بر اساس معیارها بجای قواعد

•             حلقه کندوکاو

•             استفاده از شیوه های داستانی ( بدلیل متناسب سازی مسائل فلسفی با نیاز ها و علایق سنین خاص )

•             بحث روی موضوعات فلسفی، بجای خواندن نظریات فلسفی

•             دیالوگ سقراطی

وی گفت  انواع تفکر عبارتند از :

 تفکر انتقادی

تفکر خلاق

تفکر مراقبتی/مسئولانه

تفکر مشارکتی

 و درپایان  نیز به بیان هم  سویی ها و نا هم سویی های این دو نظریه پرداخت .

در پایان نیز جلسه  پرسش  و پاسخ بین  اساتید و مدعوین برگزار شد .

کلیدواژه‌ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :