سخنرانی دکتر آیت اللهی در شانزدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا

۰۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۱ کد : ۲۸۱۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۳۹۴
<p style="text-align: justify;" dir="rtl"><span>شانزدهمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا دوشنبه اول خرداد برگزار شد.این همایش با موضوع "انسان و جهان" در مجموعه همایش‌های بین‌المللی نیایش با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، سیدمصطفی محقق‌داماد استاد حقوق دانشگاه شهیدبهشتی ،دکتر حمید رضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و برخی دیگر از اساتید برجسته برگزار شد.</span> </p>
سخنرانی دکتر آیت اللهی در شانزدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا

 در نظر صدرایی هرگونه حقوق و کرامت انسانی منشأ الهی دارد

شانزدهمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا دوشنبه اول خرداد برگزار شد.این همایش با موضوع "انسان و جهان" در مجموعه همایش‌های بین‌المللی نیایش با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، سیدمصطفی محقق‌داماد، استاد حقوق دانشگاه شهیدبهشتی ،دکتر حمید رضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و برخی دیگر از اساتید برجسته برگزار شد.

در این همایش دکتر حمیدرضا آیت اللهی  درباره کرامت و حقوق انسان؛ مقایسه ای بین حکمت متعالیه و نگرش های اومانیستی به ارائه سخن پرداخت و گفت: مقایسه حکمت متعالیه و نگرش های اومانیستی در قرون وسطی نشان می دهد که انسان مکلف بود نه محق و به تدریج تکلیف تبدیل به حق شد.

وی در ادامه سخنانش با طرح این پرسش که حقوق در نگاه اومانیستی به چه معنایی دارد؟، افزود: اومانیست یعنی مورد توجه بودن نوع انسان. کسی گفت: اومانیسم یعنی خلیفه الله و ارزش انسان که میان این دو خلط شده است. در یک نگاه انسان محور عالم است، اما در نگاه دیگر انسان محور حقانیت است.

آیت‌اللهی با بیان اینکه معمولا مخالفت با "اتانوزی" از ناحیه کرامت انسانی است صورت می گیرد، گفت: در نگاه اومانیستی به انسان اهمیت داده می شود، اما مبنای اهمیت دادن به انسان چیست؟ معمولا ملاک کرامت انسانی در اکثر اوقات با رفاه اشتباه می شود و تصور می شود انسانی باکرامت است که در رفاه زندگی کند و نگاه پائین تر، کرامت انسانی با لذت طلبی مترادف می شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: حتی موافقان آزادی جنسی از کرامت انسانی سخن می‌گویند، اما لغت کرامت در اینجا اجماعی میان برخی از افراد است. در نظر صدرایی هرگونه حقوق و کرامت انسانی منشأ الهی دارد؛ یعنی انسان یک کرامت و حق ربطی و رابط دارد.

 وی با بیان اینکه همه ادیان توحیدی کشتن یک انسان را معادل کشتن تمام انسانها می‌دانند، تأکید کرد: حتی اگر یک دانشمند یک انسان معلول و ضعیف را بکشد، همه می گویند کرامت انسانی خدشه دار شده است. چه کرامتی بالاتر از اینکه انسان کرامت خود را از موجودی باکرامت بسیار بالا یعنی حضرت حق می گیرد.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :