دکتر نجفی در پنجاه‌و‌چهارمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه:

ثبات مدیریتی باعث ارتقاء جایگاه و پیشرفت‌های روزافزون علمی_پژوهشی خانواده پژوهشگاه می‌شود

۱۸ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۶ کد : ۲۵۷۷۹ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۸۱۸
ثبات مدیریتی باعث ارتقاء جایگاه و پیشرفت‌های روزافزون علمی_پژوهشی خانواده پژوهشگاه می‌شود


پنجاه‌وچهارمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه شانزدهم مهر ماه 403 با حضور اعضای این شورا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. بحث و تبادل‌نظر درباره دوره‌بندی‌های تاریخی ایران و اسلام و مبانی و شاخص‌های آنها و تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف) پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه از بخش‌های مختلف این جلسه شورا بود.
اعضای شورا در این جلسه ضمن تبریک ارتقاء مرتبه برخی از اعضای هیأت علمی و نیز حضور اعضای جدید در شورا پس از برگزاری انتخابات رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی، انتصاب دکتر مهدی معین‌زاده به‌عنوان معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی؛ انتصاب مهندس زهره عطائی آشتیانی به‌عنوان معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و انتصاب دکتر هادی وکیلی به‌عنوان مدیر پژوهشی پژوهشگاه را تبریک گفتند و برای آنان آرزوی توفیق روزافزون کردند.
دکتر نجفی: امید است ثبات مدیریتی پژوهشگاه باعث ارتقاء جایگاه و پیشرفت‌های روزافزون پژوهشی و علمی خانواده پژوهشگاه شود
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت معصوم علیهم‌السلام، ضمن خوشامدگویی به اعضای جدید شورا و همچنین تبریک ارتقاء مرتبه علمی برخی از اعضای شورا، گفت: با توجه به وقفه پدید آمده در تشکیل جلسات شورا به‌دلیل تغییرات صورت گرفته در مدیریت پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پس از برگزاری انتخابات رئیسان آنها، امیدواریم با بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات اعضای شورا تسریع لازم در زمینه انجام فرایندهای مرتبط با فعالیت‌های علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی به‌منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در امور مرتبط با برنامه‌های پژوهشی اعضاء صورت پذیرد.
رئیس پژوهشگاه با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی «پژوهشگاهیان و آینده پژوهشگاه» در روز نهم مهرماه 403، گفت: هرچند عموماً این‌گونه بوده است که با تغییر دولت‌ها و مسئولان وزارت، مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی نیز دچار تحول شده است، اما ظاهراً نگرش وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری فعلاً حکایت از ثبات مدیریتی و عدم تغییر و تحول در پژوهشگاه دارد. دکتر نجفی با اشاره به سیاست‌های مدیریتی خود در طول تصدی پژوهشگاه ادامه داد: یکی از سیاست‌هایی که بارها از ابتدای قبول مسئولیت ریاست پژوهشگاه بر آن تأکید داشته‌ام‌ و در بررسی مسائل و چالش‌های مختلف پیش‌روی پژوهشگاه نیز شاهد آن بوده‌اید، بهره‌گیری از خرد جمعی و طرح صادقانه و شفاف مسائل پژوهشگاه با اعضای خود پژوهشگاه بوده است. باوجود وضعیت مطلوب ایجاد شده در بخش‌های مختلف پژوهشگاه اعم از فعالیت‌های عمرانی و بازسازی‌های صورت گرفته تا پرداخت دیون باقیمانده از سال‌های گذشته و علاوه بر آن افزایش بودجه قابل ملاحظه پژوهشگاه در طول سه سال گذشته و...، متأسفانه شاهد این بودیم که چند نفر از اعضای پژوهشگاه با انعکاس اخبار نادرست از وضعیت پژوهشگاه براساس نگرش‌ها و رویکردهای سیاسی و جناحی و منافع شخصی، تلاش کردند با پیشنهاد انتخاب رئیس برای پژوهشگاه از استادان خارج از مجموعه، علاوه بر آنکه ثبات و آرامش پژوهشگاه را به مخاطره انداختند، با زیر سؤال بردن بلوغ و فقدان نیاز به انتخاب قیم از خارج از پژوهشگاه، شأن و اعتبار پژوهشگاه را هم تضعیف کردند. نابالغی و منفعت‌طلبی شخصی این افراد، منجر به تلاطم و ناآرامی کوتاهی در پژوهشگاه شد که با درایت و تدبیر، ثبات و آرامش بر مجموعه پژوهشگاه حاکم شد.
وی با اشاره به یکی دیگر از سیاست‌ها و رویکردهای خود در طول مدیریت بر پژوهشگاه افزود: امیدوارم با همراهی و مشارکت همه اعضای پژوهشگاه و به‌دور از هرگونه حب و بغض و سیاسی و جناحی کردن مسائل، در جهت ارتقاء و ثبات و پیشرفت روزافزون پژوهشگاه گام برداشته و با افزایش کیفی و کمی شاخص‌ها بتوانیم پژوهشگاه را به جایگاه اصلی خود در جامعه علمی و پژوهشی کشور نائل سازیم و خانواده پژوهشگاه طبق روال به‌صورت خودجوش و صمیمانه باوجود سلائق مختلف و متنوع در کنار هم به‌رفع مشکلات بپردازند.
تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه
در بخش بعدی جلسه شورا، عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف) پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه ازجمله پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ پژوهشکده مطالعات قرآنی؛ پژوهشکده فلسفه؛ پژوهشکده مطالعات سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق؛ پژوهشکده اقتصاد؛ پژوهشکده زبان‌شناسی؛ پژوهشکده اخلاق و تربیت؛ گروه پژوهشی مدیریت؛ و مرکز اسناد فرهنگی آسیا توسط دکتر هادی وکیلی، مدیر پژوهشی پژوهشگاه قرائت شد. در این قسمت پس از طرح نکاتی از سوی اعضای شورا و ارائه توضیحاتی از سوی رئیسان پژوهشکده‌های ذی‌ربط، برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی به تنفیذ و تصویب اعضای شورا رسید.
بحث و تبادل نظر اعضاء درباره مبانی و شاخص‌های دوره‌بندی‌های تاریخی از دیگر موضوعات مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورای پژوهشی بود. در این زمینه با توجه به اهمیت بررسی و تشریح دوره‌بندی‌های صورت گرفته از تاریخ ایران و اسلام و مبانی و شاخص‌های اصلی آنها، مقرر شد در جهت فهم عمیق‌تر و دقیق‌تر موضوع، مسئله توسط دکتر عبدالمجید مبلغی صورت‌بندی و در جلسه آتی شورا مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد./پایان

 

کلیدواژه‌ها: پنجاه‌وچهارمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه ثبات مدیریتی پژوهشگاه


نظر شما :