در پنجاه و سومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه صورت گرفت:

بررسی پیش‌نویس شیوه‌نامه اجرائی حداقل موظفی پژوهشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

۱۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۲ کد : ۲۵۵۷۴ مهم‌ترین اخبار شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۱۰۸
بررسی پیش‌نویس شیوه‌نامه اجرائی حداقل موظفی پژوهشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

پنجاه و سومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه 11 تیر ماه 1403 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار و برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف و ب) پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه به تنفیذ و تصویب اعضای شورا رسید. گزارش دکتر لیلاسادات زعفرانچی، رئیس پژوهشکده اقتصاد از ابعاد مختلف همایش «مسأله تورم در ایران: ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها»؛ گزارش دکتر مسعود قیومی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه از فرایند تدوین کتاب ایران‌شناسی؛ و ارائه و تشریح مسائل مختلف پیش‌نویس شیوه‌نامه اجرائی حداقل موظفی پژوهشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه توسط دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه از دیگر بخش‌های این جلسه شورا بود.

دکتر نجفی: به رغم تلاش برای ناشناخته ماندن اهل بیت واقعی پیامبر(ص)، در روز مباهله اهل بیت پیامبر(ص) به‌طور خاص معرفی شدند

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت معصوم علیهم السلام، با اشاره به تقارن برگزاری این جلسه شورا با 24 ذی‌الحجه و روز مباهله گفت: روز مباهله به یک معنا هم روز نبوت است و هم روز ولایت. در این روز به‌طور خاص اهل بیت پیامبر(ص) معرفی شدند. هرچند وهابی‌ها تلاش کردند تا دایره اهل بیت(ع) را گسترده‌تر کرده و برخی از اصحاب پیامبر(ص) را نیز در آن وارد کنند تا اهل بیت واقعی شناخته نشوند، اما روایات و احادیث در مدح اهل بیت(ع) و معرفی آنان به قدری زیاد است که کسی نمی‌تواند منکر آنان شود. رئیس پژوهشگاه ادامه داد: ایرانیان مفتخر هستند که اصیل‌ترین و ناب‌ترین آموزه‌های اسلام و تشیع را دریافته و به آن معتقد هستند و انشاء ا... ایران همواره در مسیر حق و حقیقت حرکت خواهد کرد.

بررسی پیش‌نویس شیوه‌نامه اجرائی حداقل موظفی پژوهشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در ادامه جلسه شورا، شیوه‌نامه اجرائی حداقل موظفی پژوهشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه جهت ملاحظه و اعلام نظر اعضای شورا مطرح شد. در این بخش از جلسه شورا، ابتدا دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه با تشریح دلیل تدوین این شیوه‌نامه گفت: با توجه به مکاتبه معاونت محترم پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص ضرورت تدوین چارچوب و تعیین موظفی اعضای هیأت علمی مؤسسات پژوهشی؛ شیوه‌نامه یاد شده با استناد به ماده 24 آئین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و اصلاحیه‌های آن و همچنین شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه توسط مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت تدوین گردید.

سپس دکتر رضایی به تشریح مفاد مختلف شیوه‌نامه و نکات مهم آن در زمینه ساعات موظف پژوهشی، وضعیت فعالیت‌های آموزشی، وظایف علمی ـ اجرائی و حق‌التحقیق اعضای هیأت علمی پژوهشگاه پرداخت. با توجه به اهمیت موضوع و لزوم بررسی دقیق شیوه‌نامه، مقرر شد اعضای شورا ضمن ملاحظه شیوه‌نامه، نکات و پیشنهادات خود را درباره بندهای مختلف آن به مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت اعلام و شیوه‌نامه در جلسه بعدی شورا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در بخش بعدی جلسه شورا، عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف و ب) پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه ازجمله پژوهشکده مطالعات اجتماعی؛ پژوهشکده مطالعات قرآنی؛ پژوهشکده فلسفه؛ پژوهشکده اخلاق و تربیت؛ و پژوهشکده تاریخ ایران توسط دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه قرائت شد. در این قسمت پس از طرح نکاتی از سوی اعضای شورا و ارائه توضیحاتی از سوی رئیسان پژوهشکده‌های ذی‌ربط درباره ابعاد و اهمیت برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی، موارد به تنفیذ و تصویب اعضای شورا رسید.

گزارش همایش «مسأله تورم در ایران: ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها»

سپس دکتر لیلاسادات زعفرانچی، رئیس پژوهشکده اقتصاد گزارشی از ابعاد و فرایندهای مرتبط با همایش «مسأله تورم در ایران: ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» که در تاریخ سوم خرداد ماه 1403 در پژوهشگاه برگزار شد، ارائه کرد. دکتر زعفرانچی ابتدا با اشاره به حلقه مشترک علم اقتصاد و علوم انسانی گفت: موضوع علم اقتصاد، انسان و رفتارهای اقتصادی انسان‌ها است. از اینرو این علم همچون سایر علوم مثل ادبیات، سیاست و... تعامل و قرابت بسیاری با سایر رشته‌های علوم انسانی پیدا می‌کند و از گرایش‌های مختلف این علم همچون رفتارشناسی اقتصادی استقبال بسیار خوبی شده است.

رئیس پژوهشکده اقتصاد در ادامه ضمن قدردانی از حمایت‌های رئیس پژوهشگاه، معاونت پژوهشی و معاونت اداری و سایر دست‌اندرکاران برگزاری همایش به ویژه دیگر دبیر علمی همایش، دکتر جلال منتظری شورکچالی و دبیر اجرایی آن، دکتر نرگس اکبرپور روشن ادامه داد: مسأله تورم و مسأله رشد تولید که از مشکلات اقتصادی کشور است در شعارها و بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیز همواره مورد توجه بوده است. از اینرو ضرورت بررسی ابعاد مختلف مسأله تورم در کشور احساس می‌شد و پژوهشکده اقتصاد بدین منظور اقدام به برگزاری این همایش کرد.

وی با اشاره به اخذ مجوز برگزاری همایش از پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)، جلب مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها، مؤسسات مختلف پژوهشی، و نهادهای اجرائی و سیاست‌گذار کشور در عرصه اقتصاد و تشکیل کمیته علمی همایش از اعضای هیأت علمی آنها ازجمله دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه مازندران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خوارزمی و... ادامه داد: پیش از همایش قریب به 24 سخنرانی در 8 پیش نشست تخصصی برگزار شد که گزارش آنها طی کتابچه‌ای به صورت فیزیکی و الکترونیکی در روز همایش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده اقتصاد با اشاره به ارسال فراخوان همایش و تعیین سه محور عمده شامل علل و ریشه‌های ظهور تورم، آثار و سیاست‌های مرتبط با آن در کشور ادامه داد: در این همایش 92 چکیده مقاله از استان‌های سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از ارزیابی‌های صورت گرفته، چکیده‌های مورد تأیید توسط داوران در چکیده مقالات همایش منتشر شد. همچنین 55 مقاله کامل نیز دریافت شد که از میان آنها سه مقاله در نشریه علمی پژوهشی حوزه اقتصاد پژوهشکده به انتشار رسید.

دکتر زعفرانچی در بخش پایانی گزارش خود ضمن اشاره به استقبال بسیار گسترده علاقه‌مندان به مباحث اقتصادی کشور و حضور در همایش ادامه داد: استقبال بسیار خوبی از همایش صورت گرفت به‌نحوی که به دلیل کمبود فضا ناچار از توقف ثبت‌نام برای حضور در همایش پیش از روز برگزاری همایش شدیم. همچنین این همایش توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف اقتصادی کشور ازجمله رسانه اقتصادی بانک مرکزی، نود اقتصادی، ایرنا و... پوشش رسانه‌ای بسیار خوبی داشت و تمام سخنرانی‌ها پس از تأیید دبیرخانه همایش، در این رسانه‌ها بازتاب یافت.

در خاتمه این بخش اعضای شورای پژوهشی ضمن قدردانی از مساعی و زحمات دست‌اندرکاران برگزاری همایش، پیشنهادها و راهکارهای خود را درباره برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های بعدی پژوهشکده مطرح کردند. توجه به مباحث میان‌‌رشته‌ای؛ لزوم بررسی و توجه به ریشه‌های غیراقتصادی تورم و تأثیر آن بر سایر ابعاد موضوعات اجتماعی و... از مهم‌ترین محورهای مورد بحث اعضای شورا بود.

گزارش مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه از فرایند تدوین کتاب ایرانشناسی

بخش پایانی جلسه شورا به گزارش دکتر مسعود قیومی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه از فرایند تدوین کتاب ایرانشناسی اختصاص داشت. در این زمینه دکتر قیومی با اشاره به سوابق موضوع گفت: پس از برگزاری جلساتی در اواخر سال 1400 از سوی رایزنی جمهوری اسلامی در هند و حضور دانشگاه‌ها، نهادها و مؤسسات فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در هند در این جلسات، مقرر شد تعامل گسترده‌تری میان مراکز مختلف دانشگاهی و پژوهشی ایران با مراکز آموزشی فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در هند برقرار شود. انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و تبادل دانشجو میان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی ایران و هند از مهم‌ترین نتایج این جلسات بود.

دکتر قیومی با اشاره به برنامه‌ریزی و پیشنهاد پژوهشگاه جهت تدوین کتاب ایران‌شناسی و تشکیل کارگروهی در این زمینه در پژوهشگاه ادامه داد: پس از تصویب زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های کلاسیک در پارلمان هند، آموزش آن در مدارس هند مورد توجه جدی قرار گرفت. بر این اساس و به پیشنهاد پژوهشگاه مقرر شد کتابی در زمینه معرفی تاریخ ایران و زبان و ادبیات فارسی توسط پژوهشگاه تدوین و به عنوان متن درسی در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه با اشاره به فصول و بخش‌های مختلف این کتاب ازجمله تاریخ ایران باستان؛ تاریخ ایران پس از دوره باستان تا پایان دوره پهلوی؛ زبان و ادبیات فارسی و... ادامه داد: نسخه اولیه کتاب با همکاری و مشارکت تعدادی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و سایر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تدوین و آماده شده است. در این زمینه و با توجه به مباحث مطرح شده، مقرر شد جزئیات و بخش‌های مختلف کتاب در جلسه آتی شورا مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

کلید واژه ها: جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه شیوه‌نامه اجرائی حداقل موظفی پژوهشی اعضای هیأت علمی


نظر شما :