در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی صورت گرفت:

بررسی برنامه درسی رشته‌های مختلف مقطع دکتری پژوهشگاه

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۰ کد : ۲۵۴۶۶ مهم‌ترین اخبار شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۱۵۱۹
بررسی برنامه درسی رشته‌های مختلف مقطع دکتری پژوهشگاه

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز سه‌شنبه مورخ 8 خرداد ماه 1403در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه اعضای شورا دربارۀ برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف مقطع دکتری فعال در پژوهشگاه ازجمله درس‌های پایه، الزامی و تخصصی به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنین موضوع پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در پژوهشگاه برای سال‌های آتی نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه بود.

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، بر اهمیت برنامه‌ریزی مناسب در زمینه دروس مختلف دانشجویان رشته‌های مختلف دوره دکتری پژوهشگاه به‌ویژه در دروس پایه به منظور افزایش آگاهی و دانش آنان در زمینه مباحث اساسی علوم انسانی با رویکرد تمدنی تأکید کرد.

بررسی امکان پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در پژوهشگاه

سپس مطابق دستورجلسه مقرر شورا، موضوع پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در پژوهشگاه مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت. ابتدا دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه به فرصت ایجاد شده برای پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به منظور جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد و گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در مجمع پژوهشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات پژوهشی کشور و پیگیری‌های رئیسان این مراکز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی موافقت کرد و در این زمینه مکاتبه‌ای صورت گرفت که مراکزی که تمایل به جذب دانشجو در این مقطع دارند، اعلام آمادگی نمایند.

دکتر کریمی با اشاره به فرصت بسیار اندک در نظر گرفته شده برای پاسخ به این مکاتبه ادامه داد: پس از  دریافت نظر مسئولان پژوهشکده‌ها و براساس گفت‌وگوهای صورت گرفته و با توجه به اتمام زمان اعلام نیاز، طی سال آتی تحصیلی امکان جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در پژوهشگاه فراهم نشد. مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه با اشاره به نظر رئیس پژوهشگاه مبنی بر طرح موضوع در شورای تحصیلات تکمیلی در این زمینه به منظور بحث و تبادل نظر برای سال‌های بعد در صورت اعلام وزارت، از اعضای شورا خواست دیدگاه‌ها و نکات خود را مطرح نمایند.

بررسی محدودیت‌ها و منابع پژوهشگاه برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد؛ ارزیابی رشته‌های دارای ظرفیت برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد؛ تسهیلات و امکانات مورد نیاز دانشجویان این مقطع شامل کلاس‌های درس، کتابخانه و... از مهم‌ترین محورهای مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا مقرر شد در برخی رشته‌ها که شرایط مورد نظر شورا را داشته باشند، تصمیم‌گیری لازم به صورت موردی پس از طرح موضوع در جلسات آتی شورا صورت گیرد.

بررسی برنامه درسی رشته‌های دکتری فعال در پژوهشگاه

در بخش بعدی جلسه شورا و در ادامه مصوبات صورت گرفته در جلسات پیشین شورا درباره برنامه‌های درسی رشته‌های دکتری فعال در پژوهشگاه، اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره درس‌های پایه، الزامی و تخصصی هریک از رشته‌ها پرداختند.

با توجه به مصوبات پیشین شورا در زمینه برنامه‌های درسی، مقرر شد 4 واحد دروس پایه، شامل 2 واحد درس مفاهیم اساسی علوم انسانی و 2 واحد درس تمدن‌پژوهی به صورت مشترک و در یک کلاس برای همه دانشجویان رشته‌های دکتری جدیدالورود برگزار گردد.

براساس نظر اعضای شورا مقرر شد 4 واحد درس الزامی  شامل 2 واحد درس روش تحقیق و 2 واحد درس تاریخ تفکر در ایران معاصر (با تأکید بر استعمار، هویت و تجدد) باشد. 8 جلسه از 16 جلسه درس تاریخ تفکر در ایران معاصر برای برخی رشته‌ها همچون تاریخ ایران بعد از اسلام، علوم سیاسی ـ اندیشه سیاسی، جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، حکمت متعالیه و فلسفه دین به صورت مشترک و 8 جلسه دیگر نیز با مسئولیت و محوریت مباحث موردنظر پژوهشکده‌های ذی‌ربط برگزار گردد.

همچنین مقرر شد مسئولیت 10 تا 12 واحد دروس تخصصی و الزامی باقیمانده بر عهده پژوهشکده‌ها باشد. ضرورت برنامه‌ریزی برای ارائه حداقل و حداکثر 4 تا 6 واحد درسی در هر نیمسال از دیگر مصوبات شورای تحصیلات تکمیلی بود.

کلید واژه ها: جلسه شورای تحصیلات تکمیلی بررسی برنامه درسی


نظر شما :