در پنجاه و یکمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه صورت گرفت:

گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت و تقدیر از خدمات آنان

۰۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۹ کد : ۲۵۴۵۷ مهم‌ترین اخبار شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۲۰۲۱
گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت و تقدیر از خدمات آنان

پنجاه‌ویکمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه هفتم خرداد ماه 1403 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار و اعضای شورا، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت، شهید آیت‌ا... ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه، از درگاه حق تعالی برای آنان طلب رحمت و علو درجات کردند.

در این جلسه علاوه بر ادامه بحث و تبادل نظر دربارۀ بیانیه مأموریت پژوهشگاه در برنامه راهبردی چهارساله پژوهشگاه؛ با توجه به صدور احکام رئیسان و اعضای کمیسیون‌های هیأت ممیزه، اعضای شورا بر تسریع و تداوم فعالیت‌های مرتبط با درخواست‌های ارتقاء اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و سایر مراکز و مؤسساتی که مسئولیت بررسی درخواست‌های آنها بر عهده پژوهشگاه است، تأکید کردند.

دکتر نجفی: مراسم‌ تشییع پرشکوه و حماسی شهدای خدمت نشان داد مردم به‌خوبی خدمتگزارانشان را می‌شناسند

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت معصوم علیهم‌السلام، با اشاره به واقعه تلخ سقوط هلی‌کوپتر و شهادت آیت‌ا... رئیسی، رئیس جمهور محترم؛ حجت‌الاسلام‌ و ‌المسلمین آل‌هاشم، امام جمعه تبریز؛ دکتر امیرعبدالهیان، وزیر محترم امور خارجه؛ دکتر مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و همراهان ایشان، گفت: باوجود از دست دادن این شهدای بزرگوار و عزیز، شاهد تداوم وجود ثبات در ارکان و وضعیت کشور بودیم. درواقع بنیان و اساس استقلال و ثبات کشور پس از صفویه، به صورتی استوار و پابرجا بنا نهاده شده است و این ثبات و استقلال از آن‌زمان تاکنون در کشور حفظ شده است که میراثی ارزشمند و گران‌بها بوده و امید است مردم و مسئولان ارزش و بهای این میراث عظیم را به‌خوبی دریابند.

دکتر نجفی با اشاره به جمله‌ای از مرحوم آیت‌ا... مدرس مبنی بر اینکه مردم ایران می‌دانند خدمتگزارانشان تا چه زمانی خوب هستند، به مراسم‌ تشییع پرشکوه و حماسی شهدای خدمت اشاره کرد و ادامه داد: مراسم تشییع شهدای خدمت همچون مراسم سردار شهید قاسم سلیمانی بسیار باشکوه و با حضور گسترده و انبوه مردم در شهرهای مختلف برگزار شد و این حکایت از آن دارد که تشخیص مردم، تشخیصی بسیار دقیق است و آنان، مردمی دقیق و آگاه هستند و به‌خوبی خدمتگزارانشان را می‌شناسند.

دکتر فوزی: شهید ابراهیم رئیسی الگوی سیاستمدار اخلاق‌گرا، عدالت‌خواه و مردمی درتاریخ ایران  بود 

دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، نیز با اشاره به ضایعه مهم شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان گفت: سخت‌کوشی، عدالت‌خواهی و فسادستیزی شهید آیت‌ا... رئیسی خصلتی بسیار مهم و برجسته بود و صداقت و تلاش مستمر ایشان برای حل مشکلات مردم وکشور و اصلاح ساختارهای ناکارامد به مردم نوید آینده بهتری را می‌داد و یاد و راه ایشان به‌عنوان یک سیاستمدار اخلاق‌گرا و عدالت‌خواه و مردمی در تاریخ سیاسی آینده ایران برجسته و ماندگار خواهد ماند.

این اتفاق ناگوار نشان داد که مردم دولتمردان صادق و پرتلاش را به‌خوبی تشخیص داده و قدردان آنها هستند  و اضافه کرد که ویژگی‌های شخصی این شهید عزیز که موجب چنین محبوبیتی شد و همچنین دلائل و پیامدهای حضور چشم‌گیر و گسترده اقشار مختلف مردم در مراسم‌‌ تشییع شهدای خدمت و پیامدهای بین‌المللی و منطقه‌ای آن نیز از جمله موضوع‌های مهمی است که قابلیت تحلیل از ابعاد گوناگون را دارد و لازم است در نشست‌های تخصصی در پژوهشگاه مورد تحلیل و بحث قرار گیرد تا بتواند چراغ راه آینده و کمک‌کننده به سیاست‌گذاری‌های آتی باشد.

اعضای شورای پژوهشی نیز ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت، شهید آیت‌ا... ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهور و هیأت همراه، از درگاه حق تعالی برای آنان طلب رحمت و علو درجات کردند.

در بخش دیگری از جلسه، رئیس پژوهشگاه و اعضای شورای پژوهشی، حضور دکتر فرهاد زیویار به‌عنوان عضو شورای پژوهشی را تبریک و به ایشان خوش‌آمد گفت و اظهار امیدواری کرد این شورا بتواند بیش از پیش با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و دیدگاه‌های ایشان، در تحقق اهداف و مأموریت‌های خود موفق باشد.

صدور احکام رؤساء و اعضای کمیسیون‌های هیأت ممیزه

در ادامه جلسه دکتر حمیدرضا دالوند، رئیس دبیرخانه هیأت ممیزه پژوهشگاه، با اشاره به صدور احکام دوره جدید اعضای هیأت ممیزه و رؤسءا کمیسیون‌ها و اعضای آنها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پس از اتمام دوره عضویت اعضای هیأت ممیزه پیشین، براساس سیاست‌ها و رویکرد مبتنی بر مشارکت و بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات اعضای هیأت علمی در امور مختلف و همچنین بهره‌گیری از سلائق و دیدگاه‌های متنوع در ترکیب کمیسیون‌ها از سوی مدیریت پژوهشگاه، به منظور تعیین اعضاء انتخابات برگزار و فهرست منتخبین به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد. باوجود وقفه صورت‌گرفته، در نهایت با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته توسط رئیس محترم پژوهشگاه و تأیید وزارت علوم، احکام اعضای هیأت ممیزه و سپس رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای آنها صادر شد.

دکتر دالوند با اشاره به ترکیب اعضای کمیسیون‌ها و تبریک به اعضای منتخب ادامه داد: در این دوره نیز مطابق با سیاست بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اعضای هیأت علمی داخل پژوهشگاه، تلاش شد تا اعضای کمیسیون‌ها و رئیسان آنها از پژوهشگاه باشند. وی اظهار امیدواری کرد با توجه به صدور احکام، با همکاری رئیسان کمیسیون‌ها و اعضای آنها، تسریع لازم در فرایند بررسی درخواست‌های ارسال شده از سوی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و سایر مراکز و مؤسساتی که مسئولیت بررسی پرونده‌های ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضای آنها به پژوهشگاه به عنوان مؤسسه معین واگذار شده است، صورت گیرد.

ادامه بررسی بیانیه مأموریت برنامه راهبردی پژوهشگاه

در بخش دیگری از جلسه شورا و در ادامه مباحث جلسه گذشته در زمینه تدوین سند راهبردی پژوهشگاه، دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه، با اشاره به مباحث صورت گرفته در جلسه پیشین شورا دربارۀ بیانیه مأموریت برنامه راهبردی چهارساله آتی پژوهشگاه و پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضاء، متن پیشنهادی بیانیه را قرائت کرد.

سپس مطابق با مباحث مطرح شده در جلسه گذشته، دکتر مهدی بنایی جهرمی، مدیر گروه پژوهشی مطالعات میان‌فرهنگی متن پیشنهادی خود را مطرح و گفت: پرسش از مأموریت پژوهشگاه می‌تواند در دو سطح و به دو طریق مطرح شود: به‌عنوان پرسشی اداری یا پرسشی فلسفی. درواقع پرسش از مأموریت هر علم، پرسشی فلسفی است که تنها بیرون و فراتر از حدود مسائل آن علم می‌تواند طرح شود و پاسخ یابد؛ چراکه هر علمی در مرتبه‌ای فروتر از خودآگاهی به آن علم است.

دکتر بنایی طرح پرسش اداری از بیانیه مأموریت را برآورنده و تأمین‌کننده نیازی سازمانی دانست و ادامه داد: در این طریق، پاسخ را باید برحسب توافق با اسناد بالادستی و به اقتضای سیاست‌های کلان کشور و به نحوی شامل و جامع پی گرفت. این مهم را می‌توان از طریق و به هدایت تأمل در سه پرسش محوری (چیستی، چگونگی و چرایی) و با نقد و بررسی تعاریف گذشته با بهره‌گیری از: 1. تقسیم و تنظیم مفاد تعاریف گذشته در سه محور پرسش‌های مذکور؛ 2. حذف موارد قابل اندراج؛ 3. رعایت اصل ابهامات مفید عمومیت؛ و 4. حذف یا تغییر کلمات فاقد توجیه مأموریتی بازتعریف کرد.

وی در پایان مباحث خود، بیانیه مأموریت پیشنهادی خود را قرائت کرد. طرح و اجرای پژوهش‌های بنیادی و کاربردی؛ تکیه بر باورها و ارزش‌ها و مواریث فکری فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی؛ اولویت درایت وضع کنونی، نقد، نظریه‌پردازی و آینده‌پژوهی؛ و ترویج و بسط دانش خلاقانه از علوم انسانی در جهت نیل به خودآگاهی تاریخی از مؤلفه‌های اصلی متن پیشنهادی دکتر بنایی بود.

سپس اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره پیشنهادهای ارائه شده پرداختند. اهمیت توجه به تأمل در بنیادهای علوم انسانی در بیانیه مأموریت پژوهشگاه؛ توجه و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پژوهش‌های پیشین صورت گرفته در پژوهشگاه در این زمینه؛ توجه به جایگاه پژوهشگاه به‌عنوان یک مرکز ستادی تسهیل‌گر و بسترساز برای انجام پژوهش‌های مختلف؛ ضرورت و اهمیت توجه به اولویت‌های پژوهشی مصوب پژوهشگاه؛ اهمیت فعالیت‌های بین‌رشته‌ای در تدوین بیانیه مأموریت؛ و... از مهم‌ترین محورهای مورد بحث اعضای شورا بود.

با توجه به نکات پیشنهادی مقرر شد، بیانیه مأموریت توسط مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت تدوین و در جلسات بعدی مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

تعویق برگزاری انتخابات رؤسای پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه به‌دلیل شرایط کنونی کشور باوجود تمهیدات صورت‌گرفته از سوی مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه؛ و بحث و تبادل نظر در زمینه مزایای کارکنان غیر هیأت علمی پژوهشگاه از دیگر بخش‌های جلسه شورا بود./پایان

کلید واژه ها: جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت بیانیه مأموریت برنامه راهبردی پژوهشگاه


نظر شما :