گزارش نشست «عملیات طوفان‌الأقصی و جنگ غزه؛ ابعاد و پیامدها»

۱۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۶ کد : ۲۴۴۸۷ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۴۷۰
گزارش نشست «عملیات طوفان‌الأقصی و جنگ غزه؛ ابعاد و پیامدها»

نشست «عملیات طوفان‌الأقصی و جنگ غزه؛ ابعاد و پیامدها» به همت پژوهشکده مطالعات سیاسی و روابط بین‌الملل و حقوق و با همکاری معاونت کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی پژوهشگاه، ۹ آبان ماه 402 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزار شد.
سخنرانان این نشست دکتر مجتبی فردوسی‌پور (مدیر گروه غرب آسیا در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه) و دکتر سلمان رضوی (کارشناس ارشد مسائل فلسطین) بودند.

در ابتدای این نشست دکتر علی‌اکبر اسدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طی سخنانی گفت: عملیات طوفان‌الأقصی و جنگ اخیر غزه به‌عنوان نقطه‌عطفی در تحولات فلسطین محسوب می‌شود. این عملیات به‌عنوان‌ ناکامی بزرگ اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در طول دهه‌های اخیر و پیروزی مهمی برای جریان‌های مقاومت بوده است. با این‌حال واکنش‌های رژیم صهیونیستی و تلاش رهبران این رژیم برای تغییر معادلات فلسطینی با گسترش دامنه جنگ و ورود نظامی به غزه باعث شکل‌گیری شرایط نوینی در این عرصه شده است. دکتر اسدی تأکید کرد: با توجه به اهمیت این تحولات، گروه مطالعات منطقه‌ای پژوهشکده مطالعات سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق با همکاری معاونت فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با دعوت از صاحب‌نظران مسائل فلسطین و منطقه در نشستی تخصصی به بررسی ویژگی‌های عملیات طوفان‌الأقصی و ابعاد جنگ جدید غزه و همچنین تبیین پیامدهای این منازعه به‌خصوص در عرصه سیاسی و امنیتی پرداختند.
پیامدهای اصلی جنگ غزه
در ادامه دکتر فردوسی‌پور با تبیین ابعاد عملیات طوفان‌الأقصی که از سوی جریان‌های مقاومت فلسطینی در7 اکتبر 2023 انجام شد، روند جنگ غزه را تبیین کرد. به اعتقاد وی غافل‌گیری رژیم صهیونیستی، فروپاشی ساختار اطلاعاتی رژیم و اشتباهات راهبردی و عملیاتی اسرائیل از ابعاد مهم عملیات طوفان‌الأقصی محسوب می شود.
دکتر فردوسی‌پور همچنین بر شکست غیرقابل ترمیم رژیم صهیونیستی در سه وجه روحی و روانی، دولت و سیستم اطلاعاتی و امنیتی تأکید کرد و در بخش دیگری از سخنان خود بر رویکرد و اهداف برخی از بازیگران این جنگ از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره و پیامدهای اصلی این جنگ را به شرح زیر تشریح کرد.: فروپاشی دولت نتانیاهو؛ توقف روند صلح ابراهیم؛ فروپاشی اصول استراتژیک بن گورین؛ تهدید وجودی شدن غزه برای تل‌آویو؛ سلب اعتماد جنوب از غرب در نتیجه جنایت‌های جنگ؛ توقف کریدور هند به اسرائیل و تحول در ساخت و شرایط نظم بین‌المللی و معادله قدرت بین قدرت‌های بزرگ بین‌المللی.
دلایل عملیات طوفان‌الأقصی
دکتر رضوی به‌عنوان‌ سخنران دوم نشست دیدگاه‌های خود درخصوص عملیات طوفان‌الأقصی و جنگ غزه را در سه بخش شامل دلایل شروع عملیات طوفان‌الأقصی، ویژگی‌ها و ابعاد جنگ غزه و همچنین واکنش‌ها و پیامدهای این جنگ ارائه داد. به اعتقاد دکتر رضوی عمده‌ترین دلایل آغاز عملیات طوفان‌الأقصی از سوی جریان‌های مقاومت فلسطینی به هتک حرمت مسجدالأقصی، تداوم محاصره غزه، توسعه شهرک‌های صهیونیستی، ادامه کشتار و اسارت فلسطینی‌ها و در مجموع تشدید سیاست‌های توسعه‌طلبانه و جنایت‌های رژیم مربوط بوده است.
این کارشناس مسائل فلسطین، در ادامه سخنان خود به ویژگی‌ها و ابعاد عملیات طوفان‌الأقصی و جنگ اخیر غزه از جمله: غافل‌گیری اسرائیل و ابتکار عمل مقاومت؛ ورود فلسطینی‌ها به حریم ارضی حریف؛ اسارت صدها صهیونیست و کشته شدن بیش از هزار اسرائیلی در جنگ، اشاره کرد.
دکتر رضوی در بخش پایانی اظهارات خود به تبیین پیامدهای سیاسی_امنیتی، اجتماعی، نظامی_امنیتی و اقتصادی جنگ اخیر غزه پرداخت و در نتیجه‌گیری بحث خود، فروپاشی استراتژی‌های نظامی_امنیتی پیشینی اسرائیل را به‌عنوان‌ یکی از نتایج کلیدی عملیات طوفان‌الأقصی و جنگ اخیر غزه برشمرد.
در بخش پایانی این نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ بین حاضران و سخنرانان جلسه شکل گرفت./پایان

+ ویدئو

کلید واژه ها: گزارش نشست «عملیات طوفان‌الأقصی و جنگ غزه؛ ابعاد و پیامدها» طوفان‌الأقصی و جنگ غزه مجتبی فردوسی‌پور سلمان رضوی


نظر شما :