گزارش نشست «نگاهی به تاریخ نهاد دانشگاهی علوم قرآن و حدیث و وضعیت دانش‌آموختگان»

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۲۴۰۹۵ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۴۱۸
گزارش نشست «نگاهی به تاریخ نهاد دانشگاهی علوم قرآن و حدیث و وضعیت دانش‌آموختگان»

نشست «نگاهی به تاریخ نهاد دانشگاهی علوم قرآن و حدیث و وضعیت دانش‌آموختگان» ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ توسط پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این نشست متخصصین درباره تاریخچه رشته علوم قرآن و حدیث در ایران و بررسی وضعیت و سرنوشت فارغ‌التحصیلان این رشته بعد از اتمام دانشگاه نظرات و ایده‌های خود را ارائه کردند.
هدف از برگزاری این نشست، ارائه گزارشی از پژوهش انجام شده درباره سیر تحول برنامه‌های آموزشی رشته علوم قرآن و حدیث در بازه زمانی 1365 تا 1395، توصیف نهادها و رویدادهای علمی، و گزارش پژوهش پیمایشی درباره وضعیت شایستگی‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان رشته بود.
 در ابتدای نشست دکتر مریم قبادی، عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات قرآنی، به ذکر تاریخچه پیدایش این رشته در دانشگاه‌های کشور پرداخت و خلاصه‌ای از عنوان و گرایش‌های رشته از بدو ایجاد تا به امروز ارائه داد.
سپس دکتر هادی رهنما، دیگر عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات قرآنی، سخنان خود در مورد برنامه درسی رشته علوم قرآن و حدیث را آغاز کرد و چشم‌اندازی از پروژه مربوطه را برای مخاطبان ترسیم کرد. بنابر گفته وی، اطلاعات موجود در پژوهش بر اساس اطلاعات ثبت شده در وبگاه وزارت علوم است. دکتر رهنما با بررسی این رشته و گرایش‌های ارشد و دکتری آن، به بررسی نهاد (دولتی_حوزوی) متولی هر رشته پرداخته و افزود: تفاوت تعداد گرایش‌های منسوخ و فعال، خود تکثر معناداری دارد. وی در ادامه تأکید کرد: در گرایش‌های مختلف رشته علوم قرآن و حدیث، لفظ معارف (همچون علوم و معارف نهج‌البلاغه) باید قید شود، تا ارزش رشته حفظ شود. دکتر رهنما همچنین با پرداختن به کمیت و کیفیت همایش‌های برگزار شده در حیطه این رشته، به صحبت خود خاتمه داد.
در ادامه دکتر مریم برادران، عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع)، با ارائه نتایج تحقیقاتش در زمینه میزان شناخت دانشجویان و مردم از رشته علوم قرآنی گفت: حتی بسیاری از افرادی که در رشته علوم قرآنی درس می‌خوانند، اطلاع دقیقی نسبت به زوایا و هدف کلی رشته ندارند و گاه به اجبار به این رشته ورود پیدا کرده‌اند.
در انتهای نشست، جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد./پایان

 

کلید واژه ها: نگاهی به تاریخ نهاد دانشگاهی علوم قرآن و حدیث و وضعیت دانش‌آموختگان گزارش نشست مطالعات قرآنی قرآن و حدیث


نظر شما :