پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه در پی درگذشت دکتر عماد افروغ

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۸ کد : ۲۳۷۲۳ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۵۳۲
دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی پیامی درگذشت دکتر عماد افروغ، دانشمند و استاد برجسته جامعه‌شناسی را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است:
پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه در پی درگذشت دکتر عماد افروغ

باسمه‌تعالی

انّا لله و انّا الیه راجعون

فقدان جناب آقای دکتر عماد افروغ، استاد فرزانه، دانشمند و عضو هیأت‌علمی برجسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضایعه‌ای اندوه‌بار بر پیکره جامعه علمی کشور است.

درگذشت این استاد برجسته و عالم را به خانواده، دوستان، دانشجویان آن مرحوم و بویژه همکاران ایشان در پژوهشگاه تسلیت عرض می‌نمایم.

از درگاه خداوند متعال برای روح آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر در این مصیبت را مسألت دارم.

موسی نجفی

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

یادآور می­‌شود دکتر عماد افروغ، جامعه‌شناس، پژوهشگر و نویسنده برجسته کشور، متولد سال ۱۳۳۵ در شیراز بود. وی در سال ۱۳۶۵ مدرک کارشناسی خود را در رشته جامعه‌­شناسی از دانشگاه شیراز، و سپس در سال ۱۳۶۹ از همین دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت و سپس در سال ۱۳۷۶ دکتری جامعه‌شناسی را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. او در سال ۱۳۷۳ به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد و از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶ سال عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود. این استاد برجسته از سال ۱۳۸۲ به عنوان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیتش را آغاز کرد و تصدی مدیریت گروه علم و دین پژوهشگاه ازجمله فعالیت­‌های وی در این دوران بود. وی همچنین در مجلس هفتم شورای اسلامی، ریاست کمیسیون فرهنگی را نیز عهده‌دار بود.

آثار و کتاب‌­های متعددی به شکل تألیف و ترجمه از دکتر عماد افروغ به یادگار مانده است. فضا و نابرابری اجتماعی؛  هویت ایرانی؛ فرهنگ‌شناسی و حقوق فرهنگی؛ چشم‌اندازی نظری به تحلیل طبقاتی و توسعه؛ چالش‌های کنونی ایران؛ اسلام و جهانی شدن؛ رنسانسی دیگر؛ حقوق شهروندی و عدالت؛ انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن؛ هویت ایرانی و حقوق فرهنگی؛ روشن­فکری و اصل‌گرایی فلسفی؛ ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران؛ ما قال و من قال؛ ترجمه کتاب «قدرت، نگرشی رادیکال، تألیف استیون لوکس»، ترجمه کتاب «روش در علوم اجتماعی، رویکردی رئالیستی» تألیف آندرو سایر و ... از جمله آثار ایشان هستند.

کلید واژه ها: پیام تسلیت درگذشت دکتر عماد افروغ


نظر شما :