یادداشت دکتر طاهره ایشانی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ؛
حافظ صرفاً برای آفرینش شعر هنری قلم نزده است
طاهره ایشانی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
کمتر کسی را میبینیم که با شنیدن و یا خواندن غزل حافظ مشعوف نگردد و اظهار لذّت نکند. بویژه زمانی که با هر بار خواندن یکی از غزلهای او و یا حتّی یک بیت از غزل وی به نکتهای تازه در شعرش دست مییابیم و ارتباط پنهان در زوایای غزل او را کشف میکنیم؛ این احساس چند برابر میشود. دلیل این امر را میتوان هم در بیان هنری غزل حافظ مشاهده نمود و هم در محتوای آن. در واقع، محتوای غزلیّات حافظ با دو رویکرد عمده سروده شدهاند: اشعارِ هنریِ فردی که میتوان از آن حظّ و لذّت فردی برد و اشعار هنریِ اجتماعی(1) که لذّت اجتماعی در آن نهفته و گاه به صورتی طنزگونه به انتقاد از شرایط موجود پرداخته است. ولی این نکته را نباید فراموش کرد که حافظ صرفاً برای آفرینش شعر هنری قلم نزده و فقط نیز به سرودن اشعار اجتماعی و نقد نپرداخته است. در واقع، او از سویی به نقد برخی از پدیدههای اجتماعی و یا داعیه داران بعضی از امور پرداخته(2)؛ و از سوی دیگر، با رعایت تناسب، ایهام تناسب، جناس، تشبیه،کنایه، مجاز و دیگر آرایههای لفظی و معنوی دست به آفرینش اثری هنری و بدیع زده است. حتّی میتوان گفت اشعار انتقادی یا طنزهای هجوگونه وی نیز سایهنشین هنر شاعری او هستند. بنابراین، یکی از رازهای ماندگاری شعر حافظ -و نه همه آن- این است که شعر حافظ، در گسترهی فردیّت و همچنین جامعهی زمان خویش محصور نمانده؛ بلکه شعر او، شعر انسان و انسانیت است در همه ی ادوار که به صورتی هنرمندانه هم به جنبههای فردی و هم به جنبههای زندگی اجتماعی انسان توجّه نموده است. شعر حافظ نه شعری فردی است که فقط بتوان از آن لذّت فردی برد و نه شعری است که بتوان آن را در زمرۀ اشعار متعهّد به شمار آورد. بلکه باید شعر او را مجموعهای از لذّتآفرینی، اخلاقگرایی و آگاهیرسانی دانست.
پینوشتها:
1. گفتنی است برخی از این اشعار صرفاً اجتماعی نیستند و افزون بر اجتماعی بودن، هنر فردی حافظ نیز در آنها دیده میشود.
2. برای مطالعۀ بیشتر ر.ک. اشعار انتقادی اجتماعی حافظ شیرازی (ایشانی، 1397).
نظر شما :