انتخاب طرح پژوهشگاه بهعنوان تنها ایده برگزیده علوم انسانی در توسعه همکاری با «جامعه و صنعت»
طرح «ارائه الگویی برای ارزیابی سطح آمادگی پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی» طرح ارائهشده از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به عنوان تنها ایده برگزیده حوزه علوم انسانی و اجتماعی در نشست «تجارب و الگوهای موفق دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت» معرفی شد.
بهگزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق شعار سال و تقویت ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت، هر ساله رویدادی با عنوان «تجارب و الگوهای موفق دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت» را رقم میزند که نشست سال جاری آن بهصورت غیرحضوری، سوم بهمن ماه 1400، برگزار شد.
در این نشست محورهایی از قبیل؛ ارائه تجارب الگوهای موفق دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور، بررسی روش و راهکارهای بهبود و توسعه الگوهای موفق در دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
در ابتدای نشست دکتر محمدسعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت، هدف از برگزاری این نشست را ارائه تجارب و الگوهای موفق دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت بیان کرد. وی گفت: برای این منظور در هفته پژوهش و فناوری از دانشگاهها و پژوهشگاهها خواسته شد تا تجارب خود را در اختیار دفتر ارتباط با جامعه و صنعت قرار دهند. 120 ایده دریافت و در کمیتههای داوری بررسی شدند. 77 طرح جهت نشر در کتاب الگوهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت انتخاب و از میان ۷۷ الگوی موفق ۱۰ طرح ارائه شد.
طرح «ارائه الگویی برای ارزیابی سطح آمادگی پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی» از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که توسط دکتر فرزانه میرشاهولایتی و دکتر الهام ابراهیمی ارائه شد، یکی از الگوهای موفقی بود که در این نشست ارائه شد. هدف از این طرح، تعریف شاخصهای معتبر و جامع برای ارزیابی پژوهش های علوم انسانی اجتماعی است.
دکتر ابراهیمی در معرفی این طرح عنوان کرد: اخیراً پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی به تأسی از پژوهشهای علوم پایه، مهندسی و پزشکی بهسوی کاربردیسازی متمایل شدهاند که جامعه دانشگاهی باید بهدنبال حفظ توازن میان هر دو نوع تحقیقات نظری و کاربردی و بهویژه تعریف صحیح کاربردپذیری در پژوهشهای حوزه علوم انسانی و اجتماعی باشد.
وی تأکید کرد: کاربردیسازی در علوم انسانی، خود یک حرکت فناورانه است، زیرا حرکت از نظریه و تئوری دانشی به سمت کاربست علم در صحنه عمل تلقی میشود و یک فعالیت غیرخطی و چرخهای است که ما را از عمل مجدداً به تئوری ارجاع میدهد تا نظریهها مطابق مقتضیات و ارزشها شکل بگیرد. در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، هنگامی که صحبت از کاربردیسازی به میان میآید، میتوان مفهومی مشابه سطح آمادگی فناوری TRL را به عنوان یک مفهوم و ابزار قابل استفاده برای ارزیابی، مدیریت هر چه بهتر و کاهش خطرات مورد توجه و استفاده قرار داد، مثال آنچه که در آییننامههای بالادستی مانند آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی عملاً رخ میدهد. با اینحال باید توجه داشت خطکش TRL تنها معیار و حتی بهترین معیار برای سنجش سطح آمادگی پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی برای ورود به منصه عمل نیست. برای رفع این خلأ مدتی است که تلاشهایی صورت گرفته است که تلاشهای صورت گرفته برای شاخصسازی را میتوان در قالب سه گروه تقسیم کرد: 1-رویکرد معادلسازی.2- رویکرد نقشپذیری 3- شاخصسازی با رویکرد متفاوت، اما درنهایت آنچه که میتواند به ما کمک کند «شاخصسازی با رویکرد متفاوت» است. یعنی متناسب با مقتضیات علوم انسانی و اجتماعی، «معیار» تعریف کنیم. معیاری که شاید بتواند از TRL وام بگیرد، اما قطعاً اقتضائات علوم انسانی و اجتماعی را دربر میگیرد.
ابراهیمی شرح داد: شاخصهای تعیین سطح بلوغ پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی ابعاد مختلفی را شامل میشود، از جمله: بعد سیاستی (تغییر در رویههای سیاستی، عضویت در اتاقهای فکر و...)، بعد اجتماعی (تولید آثار رسانهای، استفاده از دستاوردهای پژوهش برای آگاهیبخشی عمومی و ...)، بعد فرهنگی (ترویج یافتههای پژوهشی در شبکههای جمعی، کمک به توسعه محصولات فرهنگی و ...)، بعد اقتصادی (خلق درآمد، کاهش مخارج و ...)، بعد علمی (همکاری بین رشتهای، ارجاعات، جوایز علمی و ...)، بعد آموزشی (توسعه منابع انسانی، آموزشهای همگانی و ...).
از دیگر طرحهای برگزیده در این نشست، طرح «استاد، پژوهشگر و همکار» از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طرح «الگوی ارائه سرویسهای صنعتی» از دانشگاه علم و صنعت ایران و طرح « اجرای سامانههای تولیدی و توانمندی خدماتی» از دانشگاه تربیت مدرس بودند.
نظر شما :