در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی مطرح شد:
ضرورت پرداختن به مسائل روز علوم انسانی و آسیبهای اجتماعی در پایاننامههای دانشجویی
جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، 29 آذر ماه 1400، با حضور اعضای شورا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن عرض خیرمقدم به اعضای شورا و آرزوی سلامتی برای آنها و خانواده پژوهشگاه، با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) و درود و صلوات بر پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع)، با اشاره به ضرورت جهتگیری موضوع رسالهها و پایاننامههای دانشجویی، علاوه بر پژوهشهای اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، بر مسائل روز علوم انسانی و معضلات و آسیبهای اجتماعی، توجه به نکات مورد تأکید اسناد و نهادهای بالادستی کشور از جمله بحث الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را یادآوری کرد. در این ارتباط دکتر نجفی تهیه و تنظیم آییننامه یا شیوهنامهای را در جهت تشویق و حمایتهای مختلف مالی و معنوی از رسالهها و پایاننامههایی که موضوع آنها ناظر به این مسائل است، پیشنهاد کرد.
دکتر نجفی با اشاره به ضرورت افزایش کیفیت نشستها و همایشها تأکید کرد: برگزاری نشستها و همایشها در جهت مسائل روز و منافع ملی، که برآمده از فرایندهای طبیعی پژوهشورزی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و موضوعات رسالهها و پایاننامههای دانشجویان پژوهشگاه باشد، یکی از راههای ساماندهی به برگزاری سخنرانیها، نشستها و همایشهای پژوهشگاه است.
در ادامه جلسه، دکتر روحالله کریمی، سرپرست مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، با اشاره به اقدامات ارزنده صورت گرفته در زمینه تهیه نسخههای الکترونیکی از رسالهها و پایاننامههای دانشجویان پژوهشگاه و اقدامات مشابه صورت گرفته در سایر دانشگاههای کشور، از راهاندازی «سامانه پایاننامهها و رسالههای دانشجویی» پژوهشگاه خبر داد که بنا بر نظر اعضای شورا مقرر شد، متقاضیان بتوانند با پرداخت هزینهای، امکان بهرهبرداری آنلاین از آنها را داشته باشند.
در ادامه، دستور جلسات مقرر شورا مورد بحث و بررسی و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت و درخصوص ارائه نمره زبان دانشجویان، برگزاری آزمونهای پایانی نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400 به صورت حضوری و نیز نحوه برگزاری کلاسهای نیمسال دوم، مقرر شد مطابق با بخشنامهها و آییننامههای ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام شود و پژوهشکدهها با لحاظ کردن دشواریها و جنبههای مختلف موضوع با بررسی ابعاد و لایههای آن از جمله مشکلات دانشجویان، توانمندیها و امکانات موجود پژوهشگاه، پیشنهادهای خود را مطرح کنند.
در بخش پایانی جلسه شورا، ضمن بررسی و تبادل نظر اعضاء دربارۀ طرحنامههای پیشنهادی دانشجویان پژوهشکدههای مختلف، دکتر نجفی بر اهمیت تعامل و همکاری میان اعضای پژوهشکدههای پژوهشگاه در جهت رفع مسائل و مشکلات مرتبط با طرحنامهها و مسائل دانشجویان در درون خود پژوهشکدهها تأکید کرد.
نظر شما :