انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان پژوهشگاه و فرهنگستان هنر

۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۹ کد : ۲۱۱۲۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۰۶۳
ارتباط دو حوزه‌ی علوم انسانی و هنر می‌تواند در حفظ و معرفی مفاخر و میراث مادی و معنوی و تمدنی ایران موثر باشد. هم‌افزایی این دو حوزه می‌تواند تمدن را پویا و زنده نگه داشته و به گفت‌وگو وادارد و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در راستای وظایف و مأموریت‌های سازمانی در سالیان گذشته همواره نگاه ویژه‌ای به موضوع هنر و مطالعات بینارشته‌ای داشته است.
انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان پژوهشگاه و فرهنگستان هنر

انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان پژوهشگاه و فرهنگستان هنر


روز دوشنبه 21 تیرماه 1400، در نشستی با حضور دکتر قبادی (رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و دکتر بهمن نامور مطلق (رئیس فرهنگستان هنر) و برخی از مدیران دو مجموعه، تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین طرفین منعقد و بر لزوم توجه به گسترش همکاری در حوزه‌های مختلف هنر و علوم انسانی تأکید شد.
در ابتدای نشست دکتر قبادی ضمن ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه و ظرفیت‌های آن، ازجمله شبکه‌ی نخبگانی، تشکیل معاونت کاربردی‌سازی و فرهنگی، ظرفیت‌های پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری، جامعیت پژوهشکده‌های مختلف و نیز توانایی اعضای هیأت علمی برای انجام پژوهش در حوزه‌های بین‌رشته‌ای، مواردی را مطرح کرد و گفت: ارتباط دو حوزه‌ی علوم انسانی و هنر می‌تواند در حفظ و معرفی مفاخر و میراث مادی و معنوی و تمدنی ایران موثر باشد. هم‌افزایی این دو حوزه می‌تواند تمدن را پویا و زنده نگه داشته و به گفت‌وگو وادارد و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در راستای وظایف و مأموریت‌های سازمانی در سالیان گذشته همواره نگاه ویژه‌ای به موضوع هنر و مطالعات بینارشته‌ای داشته است. وجود پژوهش‌ها و مطالعات ارزش‌مند در سالیان اخیر نشان از اهمیت و توجه به این حوزه‌ی مطالعاتی در پژوهشگاه دارد.
دکتر قبادی در خاتمه‌ی سخنانش تعامل و همکاری‌های مشترک میان نهادهای علمی و هنری به‌خصوص فرهنگستان هنر را امری مغتنم شمرد.
در ادامه دکتر نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر، ضمن اشاره به جای خالی مطالعات بین‌رشته‌ای به‌ویژه فلسفه‌ی هنر یا جامعه‌شناسی هنر، طراحی و برگزاری رویدادهای مشترک میان پژوهشگاه و فرهنگستان را ضروری دانست و تأکید کرد: کار فرهنگستان سیاست‌گذاری و الگوسازی است. ضمن استخراج الگوهای خوب باید به کمک نقد، این الگوها را تقویت کنیم. برخلاف تکنولوژی و علم، حوزه‌ی علوم انسانی و هنر نمی تواند به واردات امید داشته باشد و این دو حوزه به دلیل نقشی که در هویت‌سازی و فرهنگ دارند باید باید مولد و تولید کننده باشند. در فقدان این دو، هویت مخدوش می‌شود. اگر در حوزه‌ی هنر بخواهیم به آفرینش و خلق نایل شویم، ناگزیر باید با حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی ارتباط داشته باشیم تا به تألیف و خلق مؤلف دست یابیم. علوم انسانی می‌تواند به تغذیه‌ی هنر کمک و یاری رساند. امیدواریم با همکاری‌های آتی به خصوص در مطالعات بینارشته ای بتوانیم رویدادهای مشترکی داشته باشیم که با شناسایی سلیقه و ذائقه‌ی زیباشناسی جامعه و نقد این وضعیت بتوانیم با الگو‌سازی و تقویت الگوها، سلیقه‌ی جامعه را ارتقاء بخشیم.
معاونان، مدیران و اعضای حاضر در جلسه دکتر پارساپور، دکتر حسینی، دکتر کنگرانی، دکتر عبدی، دکتر ابراهیمی، دکتر تقوی و دکتر شاکری نیز دیدگاه‌های خود در ارتباط با ظرفیت‌های همکاری دو مجموعه را برشمردند.
 در پایان تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان پژوهشگاه و فرهنگستان هنر به امضای رسید.

 

 

 

کلید واژه ها: امضاء تفاهم نامه فرهنگستان هنر


نظر شما :