دکتر قبادی: راه تمدن سازی، تقویت علوم انسانی است

۱۴ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۷ کد : ۲۱۰۹۳ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۴۱
به گفته‌ی دکتر قبادی، ما ایرانیان برای سخن‌گفتن با جهان باید از موضع علوم انسانی، فرهنگ و تمدن سخن بگوئیم. امروزه علوم انسانی می‌تواند فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی را بازیابی و نوآورانه ارائه کند.
دکتر قبادی: راه تمدن سازی، تقویت علوم انسانی است

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

راه تمدن سازی، تقویت علوم انسانی است

دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی ضمن خیر مقدم به اعضای این شورا و تبریک به رئیس جمهور منتخب و آرزوی موفقیت برای ایشان، گفت: ما در پی ارتقای کارآیی و کارآمدی علوم انسانی هستیم و مبنای این هدف، اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه پژوهشگاه است.

وی ادامه داد: اثربخشی علوم انسانی در هر دو برنامه‌ی اول و دوم توسعه پژوهشگاه تصریح شده است و وزیر محترم علوم و هیأت امناء نیز بر آن تأکید دارند و معاونت کاربردی‌سازی در پژوهشگاه علوم انسانی نیز بر همین اساس تأسیس شده و در این بخش وظیفه‌ی مستقیم دارد. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در این خصوص خبر داد: منشور کاربردی‌سازی علوم انسانی در ایران تهیه و در مراکز گوناگون ارائه شده است و امیدواریم به‌عنوان یک سند ملی ثبت ‌شود.

دکتر قبادی با اشاره به کارکردهای ضمنی علوم انسانی با تأکید بر حوزه‌ی فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ ایران کارکردهای بسیار عمیق، ماندگار و تاریخی دارد. ایران، بهترین بستر ترکیب فرهنگ بومی و اسلامی است و ایران اسلامی بستر تمدن سازی بوده است و راه تمدن‌سازی، تقویت علوم انسانی است چون راه شکوفایی تمدن و فرهنگ، علوم انسانی است. به گفته‌ی دکتر قبادی، ما ایرانیان برای سخن‌گفتن با جهان باید از موضع علوم انسانی، فرهنگ و تمدن سخن بگوئیم. امروزه علوم انسانی می‌تواند فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی را بازیابی و نوآورانه ارائه کند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزود: مسئله‌ی فرهنگ و کارآمدی اجتماعی حائز اهمیت است. به عنوان نمونه می‌توان به نقش علوم انسانی در کنترل جرائم اجتماعی اشاره داشت، چون توسعه‌ی علوم انسانی با نوع جرم و جنایت رابطه‌ی معکوس دارد. این مسئله می‌تواند به‌عنوان کلان مسئله‌ی علوم انسانی در شورای بررسی متون و به مثابه رویکردی آینده پژوهانه مورد توجه قرار گیرد.

دکتر قبادی در پایان در جمع اعضای شورای بررسی متون خاطرنشان کرد: شورای بررسی متون یک مرکز مردم‌نهاد است و شبکه‌ی نخبگانی و بدنه‌ی مردم‌نهاد این شورا به مسیر خود ادامه خواهد داد چون اعضای این شورا در مرزهای علم و دانش حرکت می‌کنند. به گفته دکتر قبادی، شورای بررسی متون یک سرمایه‌ی بی بدیل برای نظام جمهوری اسلامی ایران است و جامعه‌ی علمی باید از مزایای آن بهره‌مند شود.

کلید واژه ها: حسینعلی قبادی علوم انسانی تمدن‌سازی شورای متون


نظر شما :