گزارش سخنرانی «الزامات و موانع اجتماعی ظهور رسانه‌ی فراملی در ایران»

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۴ کد : ۲۰۹۷۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۰۶۸
در سیاست‌گذاری متأسفانه رویکرد نظارتی بر رویکرد حمایتی غلبه دارد. در نتیجه رسانه‌ها احساس حمایت لازم را در این حوزه ندارند. علاوه بر این رویکرد امنیتی بر رویکرد فرهنگی غلیه دارد که این امر فضای مناسب را از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها سلب می‌کند.
گزارش سخنرانی «الزامات و موانع اجتماعی ظهور رسانه‌ی فراملی در ایران»

 

گزارش سخنرانی «الزامات و موانع اجتماعی ظهور رسانه‌ی فراملی در ایران»

دکتر هاشمی: غلبه رویکرد امنیتی بر رویکرد فرهنگی از موانع مهم ظهور رسانه فراملی در ایران است

پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی، ارتباطات و تحقیقات اسناد فرهنگی آسیا وبینار «الزامات و موانع اجتماعی ظهور رسانه‌ی فراملی در ایران» را در تاریخ دوم خرداد برگزار کرد.

در این نشست دکتر سیدضیاء هاشمی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مدیر عامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در ابتدای سخنانش به ظرفیت‌ها و زمینه‌­های تحول رسان‌ه­ای در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: «در ایران از یک‌سو تنوع و تعدد رسانه‌­ها وجود دارد که شامل روزنامه­‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و... می‌شود و از سوی دیگر ظرفیت عظیم منابع انسانی و تکثر اصحاب رسانه اعم از خبرنگاران، دانشجویان و دانش‌آموختگان ارتباطات و هم‌چنین استادان، محققان و پیشکسوتان این حوزه وجود دارد. در واقع پیشینه رسانه‌های جدید در ایران به بیش از یک قرن  می‌رسد و همه این موارد نشان از ظرفیت بالای رسانه‌ها در ایران برای ایجاد تحول است».

 وی در ادامه به اهمیت و ضرورت شکل‌گیری رسانه‌ی فراملی و الزامات آن اشاره کرد و افزود: «یکی از ابعاد این ضرورت، نقش و اهمیت رسانه در اقتدار ملی است  که این اقتدار هم از جهت توسعه‌ی سیاسی و ایجاد دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و هم در حوزه‌ی توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی و هم به لحاظ توسعه‌ی اقتصادی، بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این  نوعی برساخت غیرواقعی رسانه‌ای از ایران در رسانه‌های جهان وجود دارد. در نتیجه برای جهش رسانه‌ای ایران در افق منطقه و جهان هم ظرفیت لازم را داریم و هم ضرورت ملی برای آن وجود دارد».

سپس این عضو هیأت علمی چالش‌ها و موانع شکل‌گیری رسانه‌ی فراملی را برشمرد و خاطرنشان کرد: «یکی از چالش‌های این مسئله ضعف تجربه‌ی بین‌المللی در این حوزه است که شامل ضعف یادگیری زبان‌های مطرح بین‌المللی و هم‌چنین حضور محدود خبرنگاران و تحریریه‌ی خارجی در ایران و ضعف تجربه‌ی خبرنگاران داخلی در عرصه‌ی بین‌المللی است». وی در ادامه به ضعف آموزش‌های تخصصی در این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: «میان آموزش‌های دانشگاهی با فعالیت‌های رسانه‌ای پیوند محدودی وجود دارد. علاوه بر این با توجه به فناوری‌های جدید، آموزش‌های رسانه‌ای به‌روز نیست».

مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی، سیاست‌گذاری برای شکل‌گیری رسانه‌ی فراملی را بسیار حائز اهمیت دانست و در مورد چالش‌های سیاست‌گذاری تصریح کرد: «در سیاست‌گذاری متأسفانه رویکرد نظارتی بر رویکرد حمایتی غلبه دارد. در نتیجه رسانه‌ها احساس حمایت لازم را در این حوزه ندارند. علاوه بر این رویکرد امنیتی بر رویکرد فرهنگی غلیه دارد که این امر فضای مناسب را از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها سلب می‌کند. در کنار آن می‌توان به غلبه رویکرد سیاسی- تجاری بر رویکرد حرفه‌ای اشاره کرد که چشم‌انداز حرکت رسانه را تنزل می‌دهد.‍ به این موارد می‌توان ضعف در انسجام سیاست‌های رسانه‌ای را نیز افزود».

دکتر هاشمی در انتهای سخنانش به چرخش نظام اقتصاد رسانه‌ای در ایران را ناقص خواند و افزود: «رسانه‌ها در ایران به دولت وابسته هستند و در نتیجه از تحولات آن اثر می‌پذیرند. هم‌چنین رسانه‌های کوچک و متوسط نهادینه نشده‌اند و استمرار چندانی ندارند. لذا مسائل و مشکلات امنیت شغلی اصحاب رسانه بسیار جدی است. در نتیجه یک جریان خوف و رجا وجود دارد که از یک‌سو امید به شکل‌گیری رسانه‌ای فراملی وجود دارد، اما از سوی دیگر محدودیت‌ها و موانع موجود، موجب دل‌نگرانی از امکان ایجاد چنین رسانه‌ای را فراهم کرده و دست‌یابی به آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است».

در پایان دکتر هاشمی به تعدادی از سؤالات حاضران پاسخ گفت.

 

 

کلید واژه ها: رسانه فراملی سید ضیاء هاشمی


نظر شما :