گزارش نشست علمی «وظایف فردی و اجتماعی مسلمانان در مواجهه با بیماری کرونا»

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۳ کد : ۱۹۹۶۲ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۸۸۱

گزارش نشست علمی

«وظایف فردی و اجتماعی مسلمانان در مواجهه با بیماری کرونا»

نشست علمی «وظایف فردی و اجتماعی مسلمانان در مواجهه با بیماری کرونا» در یکشنبه  9 آذر 1399 شمسی توسط مرکز اسناد فرهنگی آسیا وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. [اینجا را کلیک کنید] سخنرانان نشست مذکور آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد خالصی (عراق)، دکتر محمدعلی فتح‌الهی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ جمال حسین (میانمار)، حجت‌الاسلاموالمسلمین داود کیوورانگر keuveranger (اوگاندا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید نصرت علی‌جعفری (هندوستان) و دکتر کامیار صداقت‌ثمرحسینی بودند. در حاشیه سخنرانی‌‌ها نیز شعرخوانی استاد حسین کریمی مراغه‌‌ای و استاد عباس ثاقب (از پاکستان) درباره کرونا پخش شد. [اینجا را کلیک نمایید]

آیت‌الله خالصی از عالمان برجسته کاظمین و از اعضای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در سخنرانی خود توصیه‌هایی در مواجهه با بیماری کرونا ارائه دادند؛ از جمله لزوم حفظ آرامش، حفظ روحیه و پیروی از دستورات پزشکان متخصص به‌مثابه یک واجب شرعی و ارتقای همبستگی اجتماعی با شاخص کمک و همیاری به یکدیگر در قبال بحران‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا؛ و تأکید داشتند که تحقق این مهم در وهله‌ی اول وظیفه علمای دین، فرهیختگان، سیاستمداران و دولت‌ها و به طور کلی هر انسان مسلمانی است.

دکتر محمدعلی فتح‌الهی رییس پژوهشکده‌ی مطالعات سیاسی، بین‌المللی و حقوقی، در سخنرانی خود به موضوع تهدید کرونا، فرصتی برای تأملات دینی پرداختند. [اینجا را کلیک نمایید] ایشان بر این موضوع تأکید کردند که همه‌گیری کرونا فرصتی برای تجربیات جدیدتر دینی است و آن را در سه حوزه‌ی سرنوشت مشترک جهانیان، اولویت یافتن بهداشت و اهمیت یافتن روابط غیرفیزیکی (زندگی الکترونیک) مورد بررسی قرار دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ‌جمال‌حسین مبلغ و نویسنده‌ی دینی و مدیر «انجمن علمی و فرهنگی حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) در میانمار» در سخنرانی خود، با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع و علمای اسلام در مورد بیماری کرونا و لزوم تبعیت از آن‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جهت از میان بردن زنجیره شیوع بیماری ویروس کرونا، بر دستورالعمل‌های پزشکی وزارت بهداشت نظیر استفاده از ماسک‌ و مواد ضدعفونی مورد تأئید مراجع پزشکی، شستشوی دست‌ها، قرقره و نظایر آن تأکید کرد. دیگر محور مورد توجه سخنران، همیاری اجتماعی همچون کمک به فقیران جامعه، خواندن زیارت عاشورا و ادعیه نورانی صحیفه‌ی سجادیه است که در بالا بردن روحیه معنوی مسلمانان و فائق آمدن بر مشکلات بیماری کرونا کمک بسزایی می‌کند. [اینجا را کلیک نمایید]

حجت‌الاسلام‌والمسلمین داود کیوورانگر دارای دکتری اندیشه‌ی معاصر نویسنده و مترجم و مسئول بخش آفریقای ستاد اربعین به آموزه‌های دین در چگونگی برخورد با مصائب و سختی‌ها نظیر بیماری‌های فراگیر پرداخت و با بحثی قرآنی (حدید: 22؛ شوری:30 و بقره: 124) به انواع مصائب و روش‌های مقابله با آن‌ها پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید نصرت علی جعفری، نماینده حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالله جوادی آملی (حفظه الله) در شبه قاره هند، با استفاده از آیات قرآن (آل عمران: 92 و مائده: 2) به تبیین این موضوع پرداخت که نیکی در انواع مختلف آن (وسیله‌ی مال، صله‌رحم، رسیدگی به بیماران، تأمین غذا و داروی ایشان) همگی بر مبنای این باور عمیق هستند که همچنان که انسان باید زندگی دیگران را نظیر زندگی خود دوست بدارد تا رضای الهی حاصل شود. [اینجا را کلیک نمایید] این آموزه‌ی دینی تأکید دارد که در همه‌ی مواقع؛ خصوصاً در موقعیت‌هایی مانند شیوع بیماری کرونا نباید از کمکِ فردی و اجتماعی به دیگران دریغ کرد و باید یکدیگر را یاری داد و در امور خیر سهیم شد تا علاوه بر آن‌که آسیبی به ایشان نرسد، خداوند نیز پاداش خوبی به ایشان عطا کند.

دکتر کامیار صداقت‌ثمرحسینی (دبیر علمی نشست) نیز در سخنرانی خود به موضوع کرونا پیش‌آگهی عصری پرخطر پرداخت [ اینجا را کلیک کنید] و در آن مباحثی درباره‌ی بازاندیشی درباره‌ی خدمت نظام وظیفه، توجه ویژه به داوطلبان جهادی مبارزه با کرونا به مثابه سرمایه‌های ارزشمند کشور، تأکید بر محله‌محوری، ارتقای مباحث علم و دین مطرح شد و بر ضرورت ایجاد شبکه ملی مجازی (ملی به معنای واقعی کلمه) برای هر محله در سطح کشور تأکید شد که بتواند در مواقع بحران، هر یک از مساجد، مدارس، ادارات و مؤسسات آموزشی، خانه‌های بهداشت، بسیج و کلانتری‌ها، اصناف مهم و را با کُدها و تعاریف مشخص بر اساس دستورالعمل‌های کشوری به هم پیوند زند تا در حل مسئله سهم به‌سزایی برعهده گیرند.

کلید واژه ها: کرونا محمدجواد خالصی محمدعلی فتح‌الهی شیخ جمال حسین داود کیوورانگر سید نصرت علی‌جعفری کامیار صداقت‌ثمرحسینی


نظر شما :