دکتر غلامی: دانشنامه‌ها از منابع عظیم و ظرفیت‌های به‌جا مانده از انقلاب و دفاع مقدس به شمار می‌روند

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۹۶۳۵ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۱۹
دکتر غلامی: دانشنامه‌ها از منابع عظیم و ظرفیت‌های به‌جا مانده از انقلاب و دفاع مقدس به شمار می‌روند

دکتر غلامی در مراسم رونمایی از دانشنامه آزادگان مطرح کرد کرد:
دانشنامه‌ها از منابع عظیم و ظرفیت‌های به‌جا مانده از انقلاب و دفاع مقدس به شمار می‌روند


دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از دانشنامه‌ی آزادگان که هم‌زمان با سالگرد بازگشت قهرمانانه آزادگان سرافراز دفاع مقدس، برگزار شد، گفت: دانشنامه‌‌ی آزادگان، در نوع خودش اثر ماندگاری است و خواهد بود.

دکتر غلامی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک سالروز بازگشت آزادگان سرفراز به کشور گفت: سالروز بازگشت آزادگان هرساله یادآور حماسه‌های گران‌قدر ۸ سال دفاع مقدس و بعد از آن دوره‌ی انتظار برای بازگشت این عزیزان است؛ دوران سختی که پس از بازگشت آنها مشخص کرد آنچه در آن‌جا رخ داده، یادگار ایثارها و مقاومت‌های این عزیزان در محیط بسته‌ی اسارت بود. لذا دانشنامه‌ی آزادگان بیان تاریخ مقاومت مردم ایران و دستاورد عظیم فرهنگی است.
وی در ادامه افزود: به روح و روان آزادگان شهید درود می‌فرستیم. این دوران برهه‌ی ویژه‌ای است برای نشان دادن نگاه اسلامی به دوران اسارت. ما در طی دوران پس از انقلاب اسلامی فصل‌های مهم تاریخی را در کشور داریم که خود پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دوران ۸ سال دفاع مقدس از آن جمله به شمار می‌روند.
وزیر علوم، با اشاره به نقش دانشنامه‌ی آزادگان گفت: متأسفانه تاحدودی در ثبت یادگارها و دستاوردهای انقلاب اسلامی منسجم کار نکرده‌ایم و اکنون این دانشنامه‌ها از منابع عظیم و ظرفیت‌های به جا مانده از انقلاب و دفاع مقدس به شمار می‌رود و آنچه در این دانشنامه‌ها ثبت و ضبط شده قابل مقایسه با دنیا نیست زیرا این دانشنامه‌ها حاوی منابع غنی و گران‌قدری از باورهای دینی و روح ایثارگری ملت ایران است که می‌تواند به عنوان منابع باارزش برای تحقیقات علمی نسل جوان مورد استفاده قرار گیرد. ما چه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی  و درگیر شدن در جنگ تحمیلی و چه پس از آن که با توجه به این‌که هیچ‌گاه از معاندین و دشمنان انقلاب رها نشدیم و فرصت نکردیم که با آسایش فکری برای پیشبرد اهداف اصلی انقلاب اسلامی بپردازیم، این دوره هم جزو دوران مقاومت به شمار می‌آید.

غلامی در پایان با تشکر از مسئولان پژوهشگاه و دست‌اندرکاران تهیه‌ی این دانشنامه گفت: ان‌شاء‌الله این زحمات هم به عنوان نمونه‌ای از تلاش برای تبیین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی باشد و هم  زمینه‌ساز تأمین منابع متقن و اصیل برای تحقیقات و تلاش‌های علمی نسل جوان قرار گیرد.

 

کلید واژه ها: دکتر غلامی وزیر علوم دانشنامه‌ی آزادگان پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :