گزارش دومین همایش مجازی، ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا
رویکرد تاریخی- اجتماعی مسئله کرونا
دومین پیشنشست علمی همایش مجازی ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا در ایران، روز چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399 با حضور آنلاین بیش از 30 تن از صاحبنظران و دانشجویان برگزار شد. در این نشست که با عنوان «رویکرد تاریخی- اجتماعی مسئله کرونا» برگزار شد، دکتر نعمتالله فاضلی، استاد پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی؛ دکتر علیرضا ملایی توانی دانشیار پژوهشکده مطالعات تاریخی و دکتر احمد پاکتچی به عنوان سخنران جلسه حضور داشتند.
دکتر نعمتالله فاضلی سخنان خود را با عنوان «بحران کرونا و مسئله تغییر فرهنگی در ایران» آغاز کرد و گفت: «گزارشی را ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) منتشر کرده است که نشان میدهد، بحران کرونا چه تأثیری بر نگرش مردم ایران به دین داشته است. این نظرسنجی که در سطح ملی انجام شده است به نسبت میان شیوع کرونا و دینداری مردم توجه کرده است. فارغ از محتوا و دلالتهای این گزارش، میتوان نکتهی مهمی را در این گزارش دید: این که جامعه و نظام سیاسی ایران در بحران کرونا نسبت به تأثیر بحران کرونا بر اعتقادات و جهتگیریهای دینی مردم حساسیت دارد. مناقشات دربارهی ابعاد دینی این بحران را میتوان در شبکههای اجتماعی و گفتوگوی شهروندان در فضای مجازی نیز مشاهده کرد؛ همچنین دامنه این مسئله علم را فرا گرفت و مناقشهای بر سر طب دینی و پزشکی مدرن نیز شکل گرفت.
دکتر فاضلی افزود: علاوهبراین، با گسترش یافتن بحران، فضاهای بازنمایی در تمام رسانهها، شبکههای اجتماعی، تلفنهمراه و مطبوعات نیز درگیر بحران شد و در نتیجه بحران کرونا از وضعیت ویروسی به وضعیت نمادینی انتقال یافت که ساختار احساسات و باورهای جامعه و شهروندان را دربرگرفت. شیوه زندگی روزمره مردم نیز متأثر از فاصلهگذاری فیزیکی و قرنطینه کامل درگیر بحران کرونا شد. با درنظرگرفتن این ابعاد اجتماعی و فرهنگی، این پرسش وجود دارد که بحران کرونا چه نسبتی با شیوه زندگی، باورها، ساختار احساسات، هویتها و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی مردم ایران دارد و آیا این بحران ممکن است گسستی در تاریخ ما باشد یا فقط وقفهای کوتاهمدت است؟ میخواهم در این گفتار این موضوع را تحلیل کنم و اهمیت این موضوع در جامعه را نشان دهم. فارغ از این که بتوانیم پاسخ قطعی به این پرسش دهیم، توجه به اهمیت این موضوع روشنکننده برخی از ویژگیها و حساسیتهای جامعه ایران است. ازاینرو ابتدا اهمیت این مسئله را شرح میدهم و استدلال من این است که بحران کرونا فرهنگ در جامعه ما مسئلهمند ساخته است. سپس سه دیدگاه درباره مسئلهمندی فرهنگ امروز ایران تحت تأثیر بحران کرونا را از هم متمایز کرده و آنها را تشریح میکنم. این سه دیدگاه عبارتاند از: دیدگاه تداومگرایان که معتقدند این بحران هیچ تأثیر پایداری بر فرهنگ در جامعه ایران نمیگذارد؛ دوم دیدگاه گسستگرایان که معتقدند فرهنگ در جامعه ایران با تغییرات ساختاری مواجه خواهد شد؛ سوم دیدگاه بازاندیشی انتقادی که بر این باورند که در دوره پساکرونا لاجرم سیاستهای فرهنگی و کنشهای روزمره و باورهای جمعی در زمینه گوناگون با چالش و نقد روبهرو خواهد شد و دیگر امور مانند سابق نخواهد بود. البته این بازاندیشی لزوماً بهمعنای تغییرات ساختاری نیست، اما زمینه معنایی کنشها و باورهای جمعی در درازمدت تغییر خواهد کرد. همهگیریها مقولهای از بیماریها هستند که آینهای در برابر نوع بشر قرار داده و به آنها نشان میدهند که واقعاً کیستند. پیش فرض بنیادی من در این گفتار این سخن فرانک اسنودن مورخ پزشکی و مؤلف کتاب «همهگیریها و جامعه: از طاعون سیاه تا زمان حال» (2020) است که میگوید، بیماریهای همهگیر: «به رابطه ما با فناپذیری، مرگ و زندگی مربوط میشوند. آنها همچنین بازتاب روابط ما با محیطاند؛ محیط مصنوعی که خلق میکنیم و محیط طبیعی که واکنش نشان میدهد. آنها نشاندهنده روابط اخلاقی ما با سایر انسانها هستند، امری که امروزه کاملاً مشهود است».
در ادامه نشست جناب دکتر علیرضا ملاییتوانی سخنرانی خود را با عنوان: «کرونا و طرح مسئلههای تازه در فلسفه نظری تاریخ» آغاز کرد و گفت: «فلسفه نظری تاریخ یکی از دانشهای میانرشتهای است که دستکم از پیوند رشتههای تاریخ، فلسفه و الهیات شکل میگیرد. موضوع این دانش هستی تاریخی بهمثابه یک پیکره واحد و یک ارگانیسم زنده است. برخلاف دانش تاریخ که به مطالعه رخدادهای خرد، جزئی، تکرارناپذیر و یگانه میپردازد، فلسفه نظری تاریخ به کلیت تاریخ نظر دارد و با نگاهی کلاننگر میکوشد، ماهیت، منشاء، مبدأ، مقصد، هدف و معنای تاریخ را درک کند. در این دانش تلاش میشود تا چیستی تاریخ، نیروی محرکه تاریخ، عوامل اثرگذار بر حرکت تاریخ، عوامل متوقفکننده و سرعتدهنده حرکت تاریخ و چگونگی گذار آن از یک مرحله به مرحله بعد را تحلیل و ارزیابی کند. بیماری کرونا به علت وحشت، اضطراب و آثار روانی و جسمی فراوانی که برای بشر ایجاد کرده و نیز بحرانهای فراگیری که در حوزههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سراسر جهان پدید آورده است، یک رخداد متعارف نیست، بلکه در زمره رویدادهایی است که میتواند بر کلیت هستی تاریخ اثر بگذارد و حتی مسیر و جهت حرکت تاریخ جهان را تغییر دهد. از همین رو، کنشها و واکنشهای فراوانی در میان مردم جهان برانگیخته و بسیاری از دانشمندان و متخصصان رشتههای گوناگون را به تفکر و تحقیق واداشته است. مسئله این است که بحران کرونا چگونه بر حوزه مطالعات و موضوعات فلسفه نظری تاریخ اثر خواهد گذاشت؟
دکتر ملاییتوانی در خاتمه افزود: این بحران، چالشها و مسئلههای تازهای در فلسفه نظری تاریخ بهویژه در حوزههایی چون غایت تاریخ، نظریه مشیت الهی، نظریه تصادف، نظریه اعجاز، نظریههای آخرالزمانی، مرگ و حیات تمدنها ایجاد کرده و به احیای نظریههای زیستشناسانه در تاریخ دامن زده است. به همین سبب، از منظر فلسفه تاریخ رخدادی قابل تأمل است که این مقاله میکوشد برخی از ابعاد و لایههای آن را نشان دهد».
سپس دکتر احمد پاکتچی در بحث پایانی این نشست مجازی با عنوان: «اپیدمیهای بزرگ در تاریخ و چرخشهای مهم تمدنی» تلاش کرد تا با یاری گرفتن از تاریخ، به پیشبینی نتایج بحران کرونا بپردازد. او مشخصاً بزرگترین اپیدمی دیرین که منجر به افول دوره نوسنگی شد در فاصله 3500-3000 پ.م. و نیز سه اپیدمی با ابعاد فرا قارهای در دوره تاریخی جهان را مورد کاوش قرار داد و رخدادهای مهم تمدنی و فرهنگی مرتبط با آن را مطرح کرد.
از نظر دکتر پاکتچی این اپیدمیها شامل موارد زیر هستند: طاعون فراگیر اول در حدود 571-750م، طاعون فراگیر دوم در حدود 1347-1350 که تا سالها عواقب آن دوام یافت و طاعون فراگیر سوم در 1866 که تا سالها پس از آن قربانی میگرفت.
وی در مقام نتیجهگیری از چهار بحران عظیم یادشده، چهارگونه تحول حاصل از اپیدمیهای بزرگ را به بحث نهاد؛ مهاجرتهای بزرگ و ایجاد جابهجاییهای بنیادین در مراکز تمدنی، اصلاح یا تجدید بنیانِ ساختارهای حکمرانی، تأسیس ساختارهای یادمانی و تدارک ابزارهایی برای ثبت تاریخی، چرخش میان مادهگرایی و معنویتگرایی متناسب با بستر فرهنگی جوامع پیش از بحران، وی کوشید تا نشان دهد اگر مهاجرتهای بزرگ را امروز باید در سپهرهای فرهنگی یا فضاهای مجازی نه بر پهنه کره زمین جستوجو کرد، سهگونه دیگر از تحول در بحران کرونا نیز کاملاً قابل انتظارند و باید نسبت به آنها هوشیارانه و مسئولانه رفتار کرد تا میزان آسیبها به حداقل و میزان دستاوردهای سازنده به حداکثر برسد.
نظر شما :