مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

دکتر خرازی: سردار سلیمانی کمتر حرف می‌زد و بیشتر فکر می‌کرد

۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۰۴۲ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۴۴۶

مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دکتر خرازی: سردار سلیمانی کمتر حرف می‌زد و بیشتر فکر می‌کرد
سردار سلیمانی محبوب‌ترین چهره ملی بود

جوانان زیادی از شخصیت سلیمانی تبعیت و پیروی خواهند کرد

به منظور بزرگداشت مقام مجاهد سترگ ایران و اسلام شهید حاج‌قاسم سلیمانی، روز یکشنبه مورخ ۱۵ دی‌ماه 1398، نشستی به همت معاونت فرهنگی و کاربردی سازی علوم انسانی با حضور دکتر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، ضمن خیرمقدم به دکتر خرازی و مهمانان حاضر در مراسم، از آقای دکتر خرازی خواستند که با نگاه تحلیلی، دانش، تجربه و اطلاعات بین المللی وسیع‌شان،  نگاه آکادمیک پژوهشگاه را نسبت به مسأله روشن‌تر کنند. همچنین دکتر قبادی با خواندن شعری یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی داشت.
 در ادامه، دکتر خرازی، با اشاره به سوابق فرماندهی سردار شهید سلیمانی در طول هشت سال دفاع مقدس، به ویژگی‌های شخصیتی ایشان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: آنچه از سردار سلیمانی اسوه می‌سازد، شخصیت اوست که جای تحقیق و پژوهش دارد. این مکتب دفاع مقدس بود که چهره‌های محبوبی مثل چمران، صیاد‌شیرازی، باکری‌ها،حسین خرازی، زین‌الدین و دیگران و امروز سلیمانی را ساخت. بی‌شک شهادت سردار، جوانان زیادی را به مسیر او خواهد کشاند و از شخصیت او تبعیت و پیروی خواهند کرد. سردار سلیمانی در دوارن دفاع مقدس و پس از آن، نقش مهمی برای حفظ و صیانت از امنیت کشور ایفا کرد. امنیت امروز مدیون تلاش های این سردار شهید است. او یک استراتژیست بود و دشمن را خارج از مرزها شکست داد. فرمانده‌ای بزرگ بود اما در عین‌حال با رزمنده‌ها رفیق بود و با آنان می‌زیست. از خصوصیات رهبری برخوردار بود. علاوه بر مدیریت، صفات رهبری داشت و از کاریزمای بالایی برخوردار بود. خطرپذیری بالایی داشت و در جهت رسیدن آرمان‌هایش حرکت می کرد. بی ادعا بود و هیچ وقت ادعایی از ایشان نشنیدیم.
دکتر خرازی، سردار سلیمانی را فردی فکور دانست که کمتر حرف می‌زد و بیشتر فکر می‌کرد. کمتر در صحنه‌های تبلیغاتی حاضر می‌شد و کمتر به ایراد سخنرانی می‌پرداخت. کمتر از ایشان مصاحبه دیده‌ایم. به غیر از صفات نامبرده شده، جنبه‌ای که بیشتر از ایشان اسوه می‌ساخت انسانیت سردار سلیمانی بود. در عین حال که انقلابی نمونه بود، طوری رفتار کرد که به دور از جناح‌های سیاسی بود. جهت‌گیری سیاسی خاصی را از ایشان سراغ نداریم. محبوب‌ترین چهره ملی بود. زندگی بسیار ساده و در سطح پایین اجتماعی داشت. نسبت به مسائل و مشکلات جامعه، بسیار واقع بینانه بود و امیدواریم شهادت سلیمانی نسل‌های آینده کشور را تربیت کند. شهادت سلیمانی و هم‌رزمانش در عراق هم تحولی عظیم به وجود آورد تا خیابان‌های این کشور آرام شود.
دکتر خرازی در ادامه خاطرنشان کرد: این‌جا محیط علمی و محیط پژوهش است. بنابراین نقش مهمی در کمک به حل مسائل و مشکلات کشور دارد. انتظار می‌رود که پژوهشگاه از ظرفیت خود برای حل مشکلات کشور بهره ببرد. نظریه‌پرداز علوم انسانی کم داریم و نیاز به نظریه‌پردازی مطابق با عقاید و ارزش های بومی و حاکم بر کشور داریم. میدان مقاومت و میدان ایستادگی نیاز به نظریه دارد و از عهده محققانی بر می‌آید که نسبت به عقاید و ارزش های بومی کشور تسلط دارند. تولیدات علمی که کاربردی باشند و کمک به حل مسائل کنند. واقع بینانه و متناسب با ارزش های بومی باشند. پژوهشگاه و پژوهشگران باید بتوانند در تربیت نسل‌های آینده هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ شخصیتی تاثیر بگذارند. رابطه استاد و دانشجو باید مبتنی بر این گزاره باشد. استاد باید تربیت کننده دانشجو باشد. امیدواریم که این رابطه استاد و دانشجو به این سمت برود. در پایان، دکتر خرازی به قرائت ابیاتی از مولانا پرداخت که سردار شهید سلیمانی در مراسم یادبود شهید همدانی خوانده بود:
رقص و جولان بر سر میدان کنند ** رقص اندر خون خود مردان کنند
چون رهند از دست خود دستی زنند ** چون جهند از نقص خود رقصی کنند
مطربانشان از درون دف می‌زنند ** بحرها در شورشان کف می‌زنند


روحش شاد و راهش پررهرو باد

 

کلید واژه ها: سردار سلیمانی قاسم سلیمانی کمال خرازی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :