دکترغلامی، وزیر علوم در مراسم هفته پژوهشِ پژوهشگاه عنوان کرد:

پژوهشگاه می تواند نقش مؤثرتری در پویایی و تداوم نظام تولید‌ملی و نوآوری در کشور ایفا کند

۲۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۸۹۳۷ مهم‌ترین اخبار هفته پژوهش ۱۳۹۸
تعداد بازدید:۱۹۹۳
از مسئولان پژوهشگاه که در دیده‌بانی و نقد دیدگاه‌ها و اندیشه های جهانی به فعالیت اثربخش مشغولند، تشکر می کنم + اسامی نفرات برگزیده هفته پژوهش
پژوهشگاه می تواند نقش مؤثرتری در پویایی و تداوم نظام تولید‌ملی و نوآوری در کشور ایفا کند

جامعه ما اگر در چارچوب گفتگویی جای نگیرد، می‌تواند زمینه‌ساز تعارض و حتی خشونت واقع شود

دکتر غلامی: پژوهشگاه می تواند نقش مؤثرتری در پویایی و تداوم نظام تولید‌ملی و نوآوری در کشور ایفا کند
از مسئولان پژوهشگاه که در دیده‌بانی و نقد دیدگاه‌ها و اندیشه های جهانی به فعالیت اثربخش مشغولند، تشکر می کنمبه گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح روز شنبه، 23 آذرماه 1398، با حضور در مراسم افتتاحیه هفته پژوهشِ پژوهشگاه به عنوان سخنران ویژه این مراسم سخنان خود را ارائه کرد.. دکتر غلامی با عرض تبریک به مناسبت هفته پژوهش گفت: بی تردید، پژوهش از جمله ستون های بنیادین پیشرفت و شکوفایی استعدادها و توانمندی های اعضای هر جامعه ای است؛ از همین رو، اختصاص هفته ای در سال، به منظور پاسداشت و تاکید بر اهمیت اهتمام بدان، کاملا موجه و شایسته قدردانی است. موجب خوشحالی است که در این ایام مغتنم، در خدمت شما عزیزان در بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور که یکی از نهادهای نمادین در فرایند تمدنی و فرهنگی کشور است، حضور دارم، چرا که در سایه علوم انسانی و چنین دانش ها و معرفتی است که دستیابی به توسعه دیگر دانش‌ها و پیشرفت فراگیر و تعالی جامعه میسر می‌شود. از این روی، فرصتی در خور تلقی می شود که در جمع فرهیختگانی حضور داشته باشم که نه تنها در پیشبرد و اعتلای پژوهش‌های علوم انسانی در کشور، نقشی اساسی دارند، بلکه در دیده‌بانی و نقد دیدگاه‌ها و اندیشه های جهانی به فعالیت اثربخش مشغولند و لازم است به واسطه آن از مسئولان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تشکر کنم.
دکتر غلامی ادامه داد: در سال های اخیر که رویکرد کاربردی سازی دانش و عطف آن به موضوعات و مسائل مبتلا به جامعه به عنوان سیاست راهبردی در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است، به نظر می رسد با توجه به درهم تنیدگی این مسائل با مقولات بنیادینی چون انسان و فرهنگ، لازم است پژوهش های راهگشا در حوزه های مختلف مطالعاتی علوم انسانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و راهکارهای همه جانبه‌ای برای افزایش اثربخشی آن در میان اعضای جامعه تدبیر شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: بر این اساس، می خواهم سخن خویش را به اولویت هایی معطوف کنم که با لحاظ آنها می توان به افاده فایده بهینه در این قلمرو امید داشت. از جمله نخستین مسائلی که می بایست از منظر پژوهش حای کاربردی اثربخش در مرکز توجه قرار گیرد، هدف گذاری علوم انسانی در زمینه تقویت گفتمان بومی‌سازی و تناسب و تناظر دستاودهای پژوهشی این حوزه است. طبعاً در این مسیر، مسأله‌یابی پژوهشی این حوزه هم واقع بینانه‌تر خواهد شد و هم با نظام ملی نوآوری و فرآوری سازی نتایج علم انطباق پیدا خواهد کرد. حتی در حوزه هویت، تعیین راهکارهای علمی و روشمند تداوم و بالندگی آن، آینده تعاملات ما با جهان، آینده نسل‌ها و مسأله هویت آنان نیز از مطالعات مسأله‌محور علوم انسانی بّر خواهد آمد. همچنین ابعاد حقوق شهروندی در دنیای معاصر نیز در زمره مسائل علوم انسانی است، هر عضو جامعه برای آنکه موقعیت خویش را در نظام اجتماعی و سلسله مراتب فعالیت های معطوف به پیشرفت درونی کند، در درجه نخست نیازمند آن است که درک روشنی از هویت خود به دست آورد. تردیدی نیست که برای رسیدن به هویتی مستحکم و قابل اتکاء گنجینه تاریخی و تمدنی جامعه چونان منبعی لایزال عمل می کند و به لطف خداوند جامعه ایرانی به واسطه سابقه تمدنی ژرف و میراث فرهنگی غنی این ظرفیت را دارد که همواره بنیادهای هویتی پایدار را فراهم آورد
دکتر غلامی ادامه داد: در عین حال باید توجه داشت که مؤلفه‌های تقویت هویت در دوران‌های مختلف متنوعند. مؤلفه های آن شامل درک وظایف مختلف در قبال فرهنگ، هنجارها، محیط زیست، مشارکت سیاسی، حراست از پالودگی زبانی، احترام به تنوع قومی و مذهبی و امثال آن است. حق مشارکت در آفرینش و تحول فرهنگ، مشارکت انتقادی در فرایندهای برنامه ریزی و سیاست گذاری، دیده بانی دائمی اجرای سیاست ها و به عینیت رساندن احساس مسئولیت اجتماعی در سطوح مختلف فردی، اجتماعی و سیاسی و پایبندی به آداب و رسوم خرده فرهنگی هم حقوقی است که هر شهروند می‌بایست به طور عادلانه از آن برخوردار باشد هم از عوامل مهم تقویت تعلق ملی و هویت ما به شمار می آیند.
وی تصریح کرد: تردیدی نیست که از میان معارف مختلف بشری، این علوم انسانی است که می تواند و می بایست در این عرصه حضور فعال و راهگشا داشته باشد و صورتبندی های عملیاتی مشخصی را برای تحقق آن تدوین کند. برای رسیدن به چنین هدفی، اولویت دیگر علوم انسانی می بایست مشارکت مؤثر در تثبیت فرهنگ نقد و گفتگو در جامعه باشد. جامعه ما که به واسطه حضور خرده فرهنگ های مختلف، از فرصت بی نظیری برای تبیین اندیشه های مختلف بهره‌مند است، اکنون بیش از هر چیز به تقویت اصول گفتگوی مسالمت آمیز، مودت آفرین و معطوف به تفاهم نیاز دارد. فرصت مورد بحث در صورتی که بر پایه گفتگوی معطوف به تفاهم مورد توجه قرار گیرد ثمرات گران‌قدری را برای جامعه به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر، در این مقطع، جامعه ما اگر در چارچوب گفتگویی جای نگیرد، می‌تواند زمینه‌ساز تعارض و حتی خشونت واقع شود. علوم انسانی فراهم آورنده ملجایی است که می‌تواند الگوهای گفتگوی انتقادی معطوف به تفاهم و همدلی را در جامعه فراهم آورد. با لحاظ کردن چنین مبانی روشنی است که می توان در مسیر رفع آسیب های اجتماعی مختلفی که امروزه جامعه ما درگیر آن است، گام برداشت. وجود و گسترش آسیب‌های اجتماعی بزرگ ترین مسئله‌ای است که هر جامعه، در مسیر حفظ قوام خویش با آن روبرو می شود. با تکیه بر دستاوردهای پژوهش های کاربردی و راهبردی بین رشته‌ای علوم انسانی می توان برای کاهش آسیب ها اقدامات مؤثری را انجام داد.
دکتر غلامی در ادامه سخنانش یادآور شد: تربیت نیروهای کارشناس و متخصص برای تحقیق در زوایای مختلف آسیب‌های اجتماعی و ارائه راه‌حل‌های عملی و هدفمند در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و تدوین پرسش های شفاف در خصوص چیستی این آسیب‌ها و راه حل‌های رفع آنها از جمله اولویت‌های دیگری است که لازم است دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بدان اهتمام ویژه ای داشته باشند
دکتر غلامی تأکید کرد: «اقدامات نوآورانه صورت گرفته در سال‌های اخیر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجام طرح های پژوهشی راهبردی و ماندگار اجرا شده یا در حال اجرا و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای کاربردی سازی علوم انسانی در وجوه مختلف آموزشی، پژوهشی و سیاست گذارانه آن نوید بخش این است که می توان به ثمرات رویکردی مسأله محور در مواجهه با مسائل اجتماعی و تبیین بنیادهای یک جامعه سالم و هنجارمند امید بست. پژوهشگاه می تواند با بهره‌گیری مشارکت است و همراهی دیگر دانشمندان علوم انسانی در نهادهای دیگر آموزشی و پژوهشی، بیش از پیش در این مسیر گام بردارد و چتر فراگیرتری را برای انجام پژوهش‌های قوام یافته و  ثمربخش فراهم آورد.
اینجانب ضمن قدردانی از زحمات همکاران گرامی پژوهشگاه اعلام می کنم که با تداوم این رویکردها و حمایت های لازم از آن، پژوهشگاه می تواند نقش مؤثرتری در پویایی و تداوم نظام تولید‌ملی و نوآوری در کشور ایفا کند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»


لازم به ذکر است پس از سخنرانی وزیر علوم، آثار و کتب منتشر شده پژوهشگاه و طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور که مجموعه ای از طرح های پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی در سال ۱۳۹۸ است، با حضور رضا داوری‌اردکانی، حسینعلی قبادی، وزیر علوم و معاون پژوهشی پژوهشگاه رونمایی شد. همچنین در این مراسم از پژوهشگران برگزیده و شایسته قدردانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

پژوهشگران برگزیده
1-دکتر نیره دلیر
2-دکتر سیدحسین میرجلیلی
3-دکتر رمضان رضایی


پژوهشگران شایسته تقدیر
1- دکتر محمدهادی گرامی
2-دکتر نعمت ا... فاضلی
3-دکتر محمدمهدی اردبیلی

کارشناسان برگزیده
1-آقای شاهین آریا‌منش
2- خانم نادیا حاجی پور
3-خانم مهلا آرین‌پور


برگزیده دربخش کرسی نظریه پرازی
1-دکتر پگاه مصلح

کلیدواژه‌ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :