گزارش «جلسه همفکری، هم‏‌افزایی و انتقال تجارب در حوزه ترویج و کاربردی‏‌سازی دستاورهای علمی و پژوهشی»

۰۳ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۹ کد : ۱۸۸۴۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۲۸۸


روز دوشنبه 27 آبان ماه 1398 جلسه‏‌ای با هدف «همفکری، هم‏افزایی و انتقال تجارب در حوزه ترویج و کاربردی‏سازی دستاورهای علمی و پژوهشی» با حضور دکتر اکرم قدیمی، معاون پژوهش و فنّاوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این جلسه دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی، دکتر الهام ابراهیمی، مدیر نوآوری و کاربردی سازی پژوهش‏‌های علوم انسانی، دکتر میرشاه‏ولایتی، عضو هیأت علمی پژوهشکده اقتصاد و مدیریت و سیدرضا آقایی، مدیر ترویج دستاوردهای پژوهش‌های علوم انسانی حضور داشتند.
در ابتدای نشست دکتر پارساپور، ضمن معرفی پژوهشگاه علوم انسانی و ظرفیت های آن، به جایگاه معاونت کاربردی‏‌سازی علوم انسانی و فرهنگی در ساختار پژوهشگاه اشاره و به اهمیت دو حوزه کاربردی‏‌سازی و ترویج پژوهش‏‌های علوم انسانی در راهبردهای کلان پژوهشگاه تأکید کرد.
در ادامه دکتر ابراهیمی به معرفی مدیریت نوآوری و کاربردی‏‌سازی پژوهش‏‌های علوم انسانی پرداخت و با بیان این نکته که فلسفه وجودی این مدیریت بر پایه برقراری ارتباط پژوهشگاه با نهادها، سازمان‏‌ها و جامعه بنا نهاده شده، اظهار داشت: تشکیل این مدیریت دو هدف اساسی را پیگیری می‌‏کند: نخست، انجام رسالت پژوهشگاه برای هدایت نتایج پژوهش‏‌ها در راستای حل مشکلات صنعت و جامعه. دوم، حرکت در راستای تنوع درآمدی از طریق قراردادهای کارفرمایی که به استقلال مالی پژوهشگاه و حرکت به سمت پژوهشگاه نسل سوم و چهارم کمک می‏‌کند.
سپس سیدرضا آقایی با اشاره به رویکردهای کاربردی‌سازی و ترویجی‌سازی علوم انسانی در پژوهشگاه اظهار داشت: برنامه ترویجی‌سازی در پژوهشگاه بطور جدی در سال 1393 با تأسیس مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی علوم انسانی آغاز شد که با توجه به استقبال روزافزون جامعه، ترویجی‌سازی به عنوان یک فرهنگ و در قالب یکی از برنامه‌های راهبردی پژوهشگاه تعریف شده است. وی ضمن تأکید بر تداوم گفتگوهای بین سازمانی مؤسسات ترویج علم برای هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر گفت: همزمان با توسعه و گسترش تولید علم، باید بیش از پیش به مسأله ترویجی‌سازی علم توجه و برای همگانی شدن آن سرمایه-گذاری کنیم.
در ادامه دکتر قدیمی ضمن معرفی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به فعالیت‏‌های این مرکز در قالب دو اصل کلی «ترویجی سازی» و «تشکیل شبکه سیاست پژوهی» اشاره کرد. به اعتقاد وی در موضوع ترویجی‏‌سازی باید، متناسب‏‌سازی محتوا با شرایط سازمان‏‌ها و مخاطب در اولویت قرار گیرد. مرکز، این مهم را از طریق ساده‏‌سازی مفاهیم مطرح شده در حوزه‏‌های مختلف تخصصی نظیر بازی‏‌های مالکیت فکری و سواد مالی در زمینه اقتصاد در هفته ترویجی‏‌سازی دنبال می‎‏کند. بعلاوه جایزه ترویج، نکوداشت استادان و ارائه جوایزی به برندگان جشنواره ترویج پایان‏‌نامه‌‏های دانشجویی از جمله اقدامات مرکز در این راستاست. همایش «تعامل نظام اجتماعی و فضای دانشگاهی» با حضور دکتر قبادی در شورای سیاست‏گذاری و انتشار مجلاتی برای ترویج محتوای دانش از اهم اقدامات مرکز طی سال‏های اخیر بوده است.
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور موضوع کاربردی‏‌سازی پژوهش‏‌ها را از طریق تأسیس شبکه سیاست‏‌پژوهی که متشکل از اعضای هیأت علمی مرکز، اعضای وابسته و متخصصان بیرونی است، پیگیری می‌کند. به اعتقاد دکتر قدیمی بخش مغفول مانده در این زمینه ارتباط صنعت با جامعه است. سیاست مرکز در جذب طرح‏‌های کاربردی، تخصیص 70 درصدی پروژه‌‏های کارفرمایی در قالب مأموریت به عنوان موظفی اعضای هیأت علمی است. وی همچنین با اشاره به تأسیس مرکز نوآوری در آینده نزدیک، ایده تشکیل کنسرسیوم بین مراکز نوآوری مؤسسات مختلف را مطرح کرد.
در پایان نشست طرفین برای ادامه همکاری‏‌های بیشتر در قالب تفاهم‏نامه‌‏ای که در سال 1394 میان دو مجموعه منعقد شده است، تأکید کردند. این همکاری شامل برگزاری کارگاه ها و درس گفتارها در حوزه ترویجی سازی و نیز مشارکت در امر عمومی سازی علم خواهد بود.

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :