گزارش «جلسه همفکری، همافزایی و انتقال تجارب در حوزه ترویج و کاربردیسازی دستاورهای علمی و پژوهشی»
روز دوشنبه 27 آبان ماه 1398 جلسهای با هدف «همفکری، همافزایی و انتقال تجارب در حوزه ترویج و کاربردیسازی دستاورهای علمی و پژوهشی» با حضور دکتر اکرم قدیمی، معاون پژوهش و فنّاوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این جلسه دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی، دکتر الهام ابراهیمی، مدیر نوآوری و کاربردی سازی پژوهشهای علوم انسانی، دکتر میرشاهولایتی، عضو هیأت علمی پژوهشکده اقتصاد و مدیریت و سیدرضا آقایی، مدیر ترویج دستاوردهای پژوهشهای علوم انسانی حضور داشتند.
در ابتدای نشست دکتر پارساپور، ضمن معرفی پژوهشگاه علوم انسانی و ظرفیت های آن، به جایگاه معاونت کاربردیسازی علوم انسانی و فرهنگی در ساختار پژوهشگاه اشاره و به اهمیت دو حوزه کاربردیسازی و ترویج پژوهشهای علوم انسانی در راهبردهای کلان پژوهشگاه تأکید کرد.
در ادامه دکتر ابراهیمی به معرفی مدیریت نوآوری و کاربردیسازی پژوهشهای علوم انسانی پرداخت و با بیان این نکته که فلسفه وجودی این مدیریت بر پایه برقراری ارتباط پژوهشگاه با نهادها، سازمانها و جامعه بنا نهاده شده، اظهار داشت: تشکیل این مدیریت دو هدف اساسی را پیگیری میکند: نخست، انجام رسالت پژوهشگاه برای هدایت نتایج پژوهشها در راستای حل مشکلات صنعت و جامعه. دوم، حرکت در راستای تنوع درآمدی از طریق قراردادهای کارفرمایی که به استقلال مالی پژوهشگاه و حرکت به سمت پژوهشگاه نسل سوم و چهارم کمک میکند.
سپس سیدرضا آقایی با اشاره به رویکردهای کاربردیسازی و ترویجیسازی علوم انسانی در پژوهشگاه اظهار داشت: برنامه ترویجیسازی در پژوهشگاه بطور جدی در سال 1393 با تأسیس مرکز آموزشهای آزاد تخصصی علوم انسانی آغاز شد که با توجه به استقبال روزافزون جامعه، ترویجیسازی به عنوان یک فرهنگ و در قالب یکی از برنامههای راهبردی پژوهشگاه تعریف شده است. وی ضمن تأکید بر تداوم گفتگوهای بین سازمانی مؤسسات ترویج علم برای هماهنگی و همافزایی بیشتر گفت: همزمان با توسعه و گسترش تولید علم، باید بیش از پیش به مسأله ترویجیسازی علم توجه و برای همگانی شدن آن سرمایه-گذاری کنیم.
در ادامه دکتر قدیمی ضمن معرفی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به فعالیتهای این مرکز در قالب دو اصل کلی «ترویجی سازی» و «تشکیل شبکه سیاست پژوهی» اشاره کرد. به اعتقاد وی در موضوع ترویجیسازی باید، متناسبسازی محتوا با شرایط سازمانها و مخاطب در اولویت قرار گیرد. مرکز، این مهم را از طریق سادهسازی مفاهیم مطرح شده در حوزههای مختلف تخصصی نظیر بازیهای مالکیت فکری و سواد مالی در زمینه اقتصاد در هفته ترویجیسازی دنبال میکند. بعلاوه جایزه ترویج، نکوداشت استادان و ارائه جوایزی به برندگان جشنواره ترویج پایاننامههای دانشجویی از جمله اقدامات مرکز در این راستاست. همایش «تعامل نظام اجتماعی و فضای دانشگاهی» با حضور دکتر قبادی در شورای سیاستگذاری و انتشار مجلاتی برای ترویج محتوای دانش از اهم اقدامات مرکز طی سالهای اخیر بوده است.
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور موضوع کاربردیسازی پژوهشها را از طریق تأسیس شبکه سیاستپژوهی که متشکل از اعضای هیأت علمی مرکز، اعضای وابسته و متخصصان بیرونی است، پیگیری میکند. به اعتقاد دکتر قدیمی بخش مغفول مانده در این زمینه ارتباط صنعت با جامعه است. سیاست مرکز در جذب طرحهای کاربردی، تخصیص 70 درصدی پروژههای کارفرمایی در قالب مأموریت به عنوان موظفی اعضای هیأت علمی است. وی همچنین با اشاره به تأسیس مرکز نوآوری در آینده نزدیک، ایده تشکیل کنسرسیوم بین مراکز نوآوری مؤسسات مختلف را مطرح کرد.
در پایان نشست طرفین برای ادامه همکاریهای بیشتر در قالب تفاهمنامهای که در سال 1394 میان دو مجموعه منعقد شده است، تأکید کردند. این همکاری شامل برگزاری کارگاه ها و درس گفتارها در حوزه ترویجی سازی و نیز مشارکت در امر عمومی سازی علم خواهد بود.
نظر شما :