بازنگری در 555 درس و سرفصل رشته‌های علوم‌انسانی

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۲ کد : ۱۸۴۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۱۴۳
بازنگری در 555 درس و سرفصل رشته‌های علوم‌انسانی

نشست خبری ارائه آخرین گزارش از بازنگری در سرفصل‌های دروس علوم انسانی(38 رشته) ساعت 13:30شنبه، پنجم آذرماه، با حضور دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست خبری دکتر آیت‌اللهی به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های پژوهشگاه در این طرح پژوهشی پرداخت و اظهار کرد: با توجه به کاستی‌های متعدد رشته‌های علوم انسانی در کشور که از ناکارآمدی و روز‌آمد نبودن و نامتناسب بودن با فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه‌ رنج می‌برد و نیز با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهکاری فعالانه را برای کارآمدسازی، روزآمدسازی و ارزش‌مدار نمودن علوم انسانی بازنگری بعضی از سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی رشته‌های علوم انسانی که بیش از 20 سال تغییر نکرده بود، در دستورکار خود قرار داد.

وی روزآمدسازی سرفصل‌ها و منابع برخی دروس کارشناسی در طرح و تناسب آن‌ها با فرهنگ ایرانی اسلامی را از جمله اهداف این طرح برشمرد و افزود: برای انجام این مهم پرسش‌هایی تحقیقی در زمینه ضرورت نیازمندی سرفصل‌ و محتوای متون درسی علوم انسانی به نقد و بررسی، علوم انسانی به‌مثابه ترجمانی صرف اندیشه‌های غربی و ضرورت روزآمدسازی، ارزش‌مداری و غنی‌سازی سرفصل دروس علوم انسانی مطرح شد.

دکترآیت‌اللهی در ادامه سخنان خود ایجاد تمهیدات مورد نیاز برای توانمندی‌های شناختی و مهارتی یادگیرنده، ارتقای سطح اصول اخلاق حرفه‌ای، اخلاقیات و معنویت و مطالعه و استفاده از سرفصل‌های متداول و به‌روز جهانی، با توجه به شاخص‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و بومی کشور را از ضروریات این تحقیق برشمرد.
پس از طرح پرسش‌ها و تعریف ضرورت‌ها، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان مدیر این پروژه، تحت نظر معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پروژه، کار تدوین بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس علوم انسانی دانشگاه‌ها را بر عهده گرفت و طرح بازنگری سرفصل‌ها و منابع 38 رشته کارشناسی رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها را آغاز کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به تشکیل گروه راهبردی بدپای این طرح ادامه داد: کارگروه متشکل از مدیران، استادان، متخصصان، کارشناسان و همکاران خبره و مطلع در حوزه‌های مختلف آموزش عالی و علوم انسانی تشکیل شد و این کارگروه با برگزاری جلسه‌های منظم با همه ذی‌نفعان و دریافت نقطه‌نظرات آن‌ها نسبت به مطالعه و تهیه برنامه‌ها اقدام کرد. وی  ایجاد و تجهیز دبیرخانه و انتخاب کارشناسان مسئول پیگیری را گام بعدی این طرح خواند و عنوان کرد: دبیرخانه‌ای با کلیه امکانات نرم‌افرازی و سخت‌افرازی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایجاد و تجهیز شد و سپس با انتخاب افرادی فعال به عنوان کارشناسان مسئول پیگیری(بیش از 20 نفر در سطح کارشناسی ارشد یا دانشجوی دوره دکترا) به منظور اجرایی کردن طرح، کار خود را رسماً از بهمن‌ماه سال 1389 شروع کرد.

 پس از آن با تأیید کارگروه راهبری پرسشنامه‌ای جامع برای جمع‌آوری اطلاعات در ارتباط با بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها تهیه شد و 7837 پرسشنامه در ارتباط با 555 درس منتخب برای 3021 نفر از استادان حدود 100 دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی ارسال و دریافت پاسخ تا حصول نتیجه پی‌گیری شد.

دکتر آیت‌اللهی پردازش اطلاعات و ثبت آن‌ها در برنامه رایانه‌ای طرح، استخراج و دسته‌بندی اطلاعات و ثبت آن‌ها در برنامه رایانه‌ای طرح و تهیه تغییر سرفصل‌ها و منابع براساس رشته و تخصص و گزارش‌گیری از نظرات کلیه اعضای هیئت علمی مشارکت‌‌کننده در طرح در خصوص سرفصل‌های قبلی را از دیگر فعالیت‌های جاری در این طرح پژوهشی برشمرد. و نیز  تدوین سرفصل‌های ارجاعی از سوی کارگروه‌های تخصصی، ویراستاری سرفصل‌های نهایی و تهیه گزارش نهایی هر رشته درسی و تهیه و تدوین نهایی سرفصل‌ها و منابع را از دیگر فعالیت‌های طرح بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی قلمداد کرد.

وی طراحی وبگاه دبیرخانه با امکانات خاص در بستر پرتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را گام دوم این طرح دانست و اظهار امیدواری کرد که در آینده وبگاه یکپارچه سرفصل‌‌های دروس رشته‌های دانشگاهی برای تمام رشته‌های تحصیلی با قابلیت جست‌‌وجوی برخط و دسترسی سریع و آسان اساتید، دانشجویان، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و سایر کابران ایجاد شود. وی همچنین طراحی و پیاده‌سازی سامانه اینترنتی بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس ـ به طوری که بتوان به صورت برخط و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نظرات و دیدگاه‌های اساتید و متخصصین دسترسی پیدا کرد ـ و طراحی و پیاده‌سازی بخش دبیرخانه‌ای سامانه برای انجام مکانیزه و سیستماتیک فرآیند بازنگری سرفصل‌ها را از دیگر گام‌های آینده این طرح برشمرد. و اظهار امیدواری کرد تا بخش ارزیابی سامانه برای فراهم کردن دریافت بازخوردها از طرف دانشگاه‌ها و اساتید و سایر صاحب‌نظران به منظور طراحی و تدوین سرفصل‌ها متناسب با نیازمندی‌های روز جامعه و در جهت توسعه علمی کشور طراحی شود.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :