دکتر قبادی: برنامه دوم توسعه پژوهشگاه هم ناظر به الگوی پیشرفت و ملهم از بیانیه گام دوم انقلاب است

۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۸۴۵۵ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۳۷۱
دکتر قبادی: برنامه دوم توسعه پژوهشگاه هم ناظر به الگوی پیشرفت و ملهم از بیانیه گام دوم انقلاب است

گزارش «همایش بررسی متون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»

همایش «بررسی متون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» روز پنج شنبه 27 تیر 1398، به همت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار شد.
در این همایش دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان: «برنامه توسعه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مسئله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» سخنرانی کرد.
وی با حمایت پژوهشگاه از برگزاری این همایش و قدردانی از برگزار کنندگان همایش به اجابت پژوهشگاه از خواسته رهبری مبنی بر ورود دانشگاه ها و مراکز علمی به بحث سند الگو اشاره کرد و گفت: در رابطه با این موضوع پیش‌تر نیز جلسات نقد و بررسی برگزار و نتایج حاصل از آن به مرکز الگو جهت اثربخشی تقدیم شد.
دکتر قبادی افزود: برنامه توسعه پژوهشگاه با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، ظرفیت تعامل با سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را دارد و حاصل تحقق این ظرفیت ها در جلسات پژوهشگاه ارائه می شود. از همکاران و پژوهشگران هم خواسته شده برنامه دوم توسعه پژوهشگاه نیز ناظر به الگوی پیشرفت و ملهم از بیانیه گام دوم رهبر انقلاب باشد. از مواردی که در این برنامه متاثر از الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت مورد توجه قرار گرفته است می‌توان به هدف رسیدن به دانشگاه نسل چهارم، برنامه پیشرفت علمی در پژوهشگاه، ترویج دیپلماسی علم، توجه ویژه به علوم انسانی و صنعت و درآخر عمومی سازی علم اشاره کرد.

در ادامه مراسم آیت‌الله مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان: «جایگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در اسناد بالا دستی» سخنرانی کرد و گفت: پیشرفت مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانى و ظهور انسان هاى خواهان تحول در راستای الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت و تحول هنجارها از هنجارهای خود خواهانه و منفعت طلبانه به هنجاری کمال جویانه، جمع گرایانه و حرکت همراه با هم افراد جامعه به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده و نخبه است و از این رو تدریجی، طولانی، وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی است. الگوى اسلامى -ایرانى پیشرفت، چارچوب بالادستی سیاست های کلی نظام و خود از مقوله سیاست‌های کلی است و طبعاً ذیل قانون اساسی و فوق قوانین، مقررات، آیین نامه ها و مصوبات مجلس، دولت، قوه قضائیه و شوراهای بالادستی و دستگاهها و نیروهای مسلح و سایر نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد و در آن باید آرمانها و اهداف، دست یافتننی با توجه به ظرفیت‌های کشور و ملت و با توجه به شرایط درونی و بیرونی و وجود کشورهای رقیب در منطقه و جهان و وجود موانع درونی و بیرونی از جمله سیاست های استکبار جهانی و صهیونیسم و ارتجاع  منطقه تعیین و تدوین شود و حرکت رشد و پیشرفت به سوی آرمان‌ها و اهداف باید در کوتاه ترین مسیر ممکن قرار گیرد.
همچنین حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «آینده پژوهی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» سخنان خود را مطرح کرد و به رویه مرسوم استفاده از پژوهش های بنیادین آینده پژوهانه در تدوین برنامه های بلند مدت در دنیا اشاره کرد و آینده پژوهشی را تلفیقی بین آینده های گوناگون ممکن و مطلوب تعریف کرد. سلیمی تأکید کرد: برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که قرار است سندی بالا دستی بر اسناد دیگر باشد، علاوه بر بینش درست نیاز به پژوهش های آینده پژوهانه است. وی در ادامه به چارچوب یکی از روش‌های آینده پژوهی بنام تحلیل لایه لایه علت ها اشاره و ارتباط آن با الگوی پیشرفت را مطرح کرد. در آخر نیز پیشنهاد شد، در این زمینه با سرمایه گذاری مناسب، پژوهشی آینده پژوهشانه در تک تک موضوعات صورت بگیرد که پشتیبان نگارش سند الگو باشد.

سخنرانی دکتر روح اله ابوجعفری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد دانش بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، با عنوان: «گذار به نوآوری؛ نقد سند پایه الگو از نظر حکمرانی اقتصاد دانش بنیان»
سخنرانی دکتر حمید سجادی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با عنوان:«تجزیه و تحلیل الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت»
سخنرانی دکتر ابوالفضل کیانی و دکتر کامبیز فراهانی، سازمان مدیریت صنعتی، با عنوان: «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»
سخنرانی آقای محسن علوی منش، پژوهشگر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با عنوان: «نقد الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت و برخی پیشنهادات اصلاحی»
سخنرانی آقای دکتر محمد نعمتی، استادیار دانشگاه امام صادق(ع)، با عنوان: «نقدی بر الگوی پایه پیشرفت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»
سخنرانی آقای اسماعیل نوده فراهانی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصاد و توسعه دانشگاه تهران، با عنوان:«ارزیابی انتقادی سندالگوی پایه اسلامی‏ایران یپیشرفت ازمنظر اهداف و رویکردها».
سخنرانی آقایان مصطفی رضائی حسین آبادی، امیراعتمادی و علی پاشا غفاری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با عنوان: «رویکرد عقلی به تحقق حکمرانی خوب در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت».
در پنل «تبادل نظر و گفتگوی علمی درباره الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت»، مباحثی از محورهای همایش که توسط سخنرانان پوشش داده نشده، مورد بحث قرار خواهد گرفت. سرانجام در اختتامیه همایش، جمع بندی مباحث مطرح شده، قرائت خواهد شد.
گزارش کامل این نشست در خبرنامه داخلی پژوهشگاه منتشر خواهد شد.

کلید واژه ها: همایش بررسی متون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :