سردار علایی: پیشنهاد مذاکره ترامپ مثل پیشنهاد صدام است

۰۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۸۲۳۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۳۰۵
امام (ره) گفتند، تا یک سرباز متجاوز در خاک ایران هست، ما آتش بس را نمی پذیریم
سردار علایی: پیشنهاد مذاکره ترامپ مثل پیشنهاد صدام است

گزارش مراسم بزرگداشت آزادسازی خرمشهر
سردار علایی: فتح خرمشهر بود که تا الان ما را از جنگ دور نگه داشته است
پیشنهاد مذاکره ترامپ مثل پیشنهاد صدام است
به همت معاونت فرهنگی- اجتماعی، مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، روز چهارشنبه اول خرداد در سالن حکمت پژوهشگاه برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر محمود کریمی علوی، معاون فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: در نقل قول هایی که از روزهای ابتدای جنگ می شود، می گویند، صدام گفته بود تا نیم ساعت دیگر کمر ایران را خواهیم شکست. اما این جنگ فقط در خرمشهر ۳۵ روز با مقاومت جوانان ما طول کشید و بعد از آن هم ۸ سال ادامه داشت. لذا باید قدردان این مجاهدت ها باشیم. سپس دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سخنان کوتاهی با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: دعا می کنیم که خداوند به حق این ایام، به فهم و معرفت ما نسبت به حق شهیدان بر گردن ما، بیفزاید.
در ادامه این مراسم، سردار حسین علایی از فرماندهان دوران دفاع مقدس ضمن تبریک سالروز آزادی خرمشهر به تشریح ابعاد آن پرداخت و گفت: این روز شاید یکی از شیرین ترین روزهای ملت ایران در صد سال اخیر بوده است. اگر ایرانیان به خصوص نسل فعلی عظمت این روز را درک کنند، روز فتح خرمشهر را به روز شادی بزرگ تبدیل می کنند و سر از پا نمی شناسند.
وی ادامه داد: صدام وقتی جنگ را شروع کرد، تصور می کرد حتماً به اهدافش می رسد. اساساً هیچ دولتی و کشوری جنگی را شروع نمی کند، مگر اینکه حتماً در آن پیروز شود. مثل الان که آمریکا که تصمیم به تحریم ایران گرفته است، حتماً فرضش این است که این تحریم را به نتیجه می رساند و الا چنین تصمیمی نمی گرفت. عراق با شروع جنگ فکر می کرد خیلی زود به نتیجه می رسد. آنچه که می خواست یک حداقلی داشت و یک حداکثر. حداقل نتیجه ای که عراق می خواست این بود که معاهده ۱۹۷۵ را که در آن تکلیف اختلافات مرزی دهها ساله ایران و عراق روشن شده بود، می خواست بهم بزند و مهمترین مسأله برایش این بود که کل اروند رود برای عراق باشد و ایران در آن هیچ سهمی نداشته باشد.
فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه با اشاره به خواسته حداکثری عراق گفت: ادعاهای بزرگی را در ابتدا مطرح می کردند که یکی از آنها این بود که رژیم در ایران تغییر کند. دوم اینکه می گفتند ایران تجزیه شود و حداقل خوزستان بشود عربستان. سوم اینکه جزایر سه گانه ای که در خلیج فارس است، به اعراب برگردد. بنابراین عراق جنگ را شروع کرد که به این اهداف برسد.
وی در پاسخ به این سؤال که عراق با چه تصوری از ایران جنگ را شروع کرد، توضیح داد: تصور عراق این بود که ایران ضعیف است و بنابراین می شود با او جنگ کرد و پیروز شد. از نظر تئوری های جنگ، هرگاه یک طرف احساس کند که طرفش ضعیف است، حتماً جنگ می شود. دو تا ضعف در ایران حس می کرد. اولین ضعف این بود که می گفت چون در ایران انقلاب شده است، نیروهای مسلح از هم پاشیده اند و بنابراین اینها قدرت دفاع ندارند. دومین تصورش این بود که در اثر انقلاب، گسل های قومی و مذهبی در ایران فعال شده است و الان خیلی از قومیت ها به دنبال آن هستند که خودشان را از دولت مرکزی جدا کنند و لذا وحدت ملی در ایران نیست. الان هم همینطور است که اگر آمریکاییها این تصور را پیدا کنند که ما ضعیف هستیم و وحدت ملی در ایران وجود ندارد، حتماً با ما جنگ می کنند.. لذا فتح خرمشهر بوده است که تا حالا ما را از جنگ دور نگه داشته است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: عراق در ابتدای جنگ هر کجا مقاومت مردمی نبود، به سرعت پیشروی کرد، ولی هر کجا مثل خرمشهر مردم بودند، دچار مشکل شد. بنابراین یکی از مفروضات آنها که جنگ باعث از بین رفتن وحدت مردم می شود، از بین رفت و اتفاقاً باعث همگرایی مردم شد. البته در این میان نقش بزرگ را امام (ره) به عهده داشت. امام (ره) جزو با عظمت ترین شخصیت های تاریخ ایران است. هنر ایشان این بود که وقتی جنگ شروع شد، از آن نترسید. خیلی ها ترسیدند. عراق در ابتدا حدود ۲۰ هزار کیلومتر از خاک ایران را اشغال کرد یا در کنترل آتش گرفت. مهمترین کاری که عراق کرد، اشغال خرمشهر بود و لذا با اشغال خرمشهر پرچم پیروزی را بالا بردند. خرمشهر نماد موفقیت عراق در جنگ بود.
وی خاطرنشان کرد: وقتی عراقی ها خرمشهر را گرفتند و آبادان را محاصره کردند گفتند، حالا ایرانی ها باید بیایند به خواسته های ما تن بدهند. لذا پیشنهاد آتش بس دادند. درست مثل الان که ترامپ پیشنهاد مذاکره می کند. یعنی آمریکا از برجام خارج شده است و تحریم ها را برقرار کرده و حالا می گوید، مذاکره کنیم. این مذاکره یعنی «بیایید حرف های من را بپذیرید». آتش بس آن زمان یعنی ۲۰ هزار کیلومتر در اختیار من باشد. شما هم برای بیرون راندن ارتش عراق نجنگید. حالا بیایید مذاکره کنیم. وقتی در مذاکره طرفین برابر نباشند، آنکه دست بالا را دارد، حرفش را دیکته می کند.
وی با تشبیه پیشنهاد صدام به پیشنهاد اکنون ترامپ افزود: الان هم آمریکایی ها سه چیز از ما می خواهند؛ اول می گوید هسته ای نداشته باشید، چه صلح آمیز و چه غیر صلح آمیز. چه حتی در حد تئوری در دانشگاه ها. دومین خواسته اش این است که برد موشک هایتان به زیر ۴۰۰ کیلومتر برسد. معنای این حرف چیست؟ یعنی اگر من یک روز حمله کردم، برد موشک هایتان یک وقت به ناوهای من نرسد. سوم هم می گوید، شما در منطقه حضور و نفوذ نداشته باشید. بعد هم امضاء کنید که از گروه هایی که ما می گوییم تروریست هستند، حمایت نکنید.
این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به تدبیر امام (ره) در آن مقطع اظهار داشت: صدام هم آن موقع که خرمشهر را گرفت، دنبال چنین فرمولی بود. حالا ما می توانستیم چکار کنیم؟ ما دو راه داشتیم. یکی اینکه چون آن زورش بیشتر است بپذیریم. راه دوم هم این بود که ما می ایستیم. امام (ره) گفتند، تا یک سرباز متجاوز در خاک ایران هست، ما آتش بس را نمی پذیریم. این باعث ایجاد قدرت در ایران شد. قدرت این بود که جنگ را در اختیار مردم قرار داد. هیچکس هم با ایران نبود. حتی سازمان ملل در قطعنامه های ابتدایی هیچ جا حاضر نشد بگوید که عراق متجاوز بوده است. امام کار بزرکی کرد و گفت دفاع بر همه واجب است. وقتی مردم آمدند، نیروهای مسلح مثل سپاه قدرت گرفت. امام، جوانانی که اصلاً نمی دانستند جنگ چیست و سلاح چیست؟ اینها را تبدیل کردند به فرماندهان بزرگ. همین عملیات بیت المقدس را بچه هایی که امام تربیت کرد و سابقه نظامی نداشتند، طراحی کردند. این قدرت ملی را امام به وجود آورد. غیر از اینها یک نیروی نظامی از متن مردم درست کرد. بسیج یعنی نیروی مردمی داوطلبانه ای که با انگیزش الهی وارد کار می شوند. اگر این انگیزش های الهی نبود، سرزمین های ما در اشغال عراق باقی مانده بود.
سردار علایی تصریح کرد: از روز اول جنگ ما هیچ گونه حمایتی نداشتیم. نه حمایت تسلیحاتی و نه حتی حمایت فکری. هیچکس به ما مشورت نداد که چگونه می شود در مقابل ارتش عراق ایستاد. طراحی همه عملیات ها را خودمان انجام دادیم. برای همین برای آزادی وجب به وجب خاک ایران، ایرانی ها فکر هزینه کردند و شهید دادند. خود عراقی ها مدعی بودند که ما پوسته ای مثل گردو برای خرمشهر ایجاد کردیم که ایرانی ها از هیچ طرفی نمی توانند وارد شوند اما ما محاصره خرمشهر را از نقطه ای شکستیم که عراقی ها تصورش را هم نمی کردند و… لذا آزادسازی خرمشهر برای همیشه نماد پیروزی ایرانیان شد و هرگز نباید عظمت این پیروزی را فراموش کرد.
وی در انتها افزود: امیدواریم ایرانی ها از این به بعد هم با نشان دادن این روحیه، آمریکایی ها را به جایی برسانند که به جای درگیر شدن و تحریم مردم ایران، این را بفهمند که با ایرانی ها نباید دربیفتند. ایرانی ها متکی به یک مکتب فکری به نام اسلام هستند که برای اینها قدرتی فراتر از قدرت یک ملت ایجاد می کند و می ایستند. انشاء الله با این ایستادگی، آمریکا بفهمد که نباید با مردم ایران جنگ کند و بفهمد که راه صحیح، برداشتن تحریم ها و رفتار درست با یک کشور مستقل هست.
در بخش انتهایی این مراسم استاد محمد گلریز از خوانندگان سرودهای انقلابی و دفاع مقدس، قطعاتی از سرودهای دوران دفاع مقدس و همچنین سرودهای جدیدی را برای حاضران اجرا کرد.

 

کلید واژه ها: خرمشهر آزادسازی خرمشهر سردار حسین علایی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :