تجدید چاپ و ترجمه کتاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به زبان روسی

۰۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۸۲۳۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۷۴

اثر پژوهشیِ سیدابوتراب سیاهپوش- عضو هیأت علمی بازنشسته مطالعات اجتماعی- تحت عنوان «بیت‌الحکمه: تحول علوم و پیشرفت تمدن اسلامی»، که در سال ۱۳۹۰ توسط پژوهشگاه به چاپ رسید و به عنوان پژوهش برتر همان سال برگزیده شد، در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز توسط کمیته علمی بنیاد مطالعات مسکو برای ترجمه به زبان روسی برگزیده و در سال ۲۰۱۹ میلادی هم انتشار یافت.
ترجمه و انتشار اثر یاد شده- به‌مثابه روایتی علمی از دوره‌ای شکوفا از تاریخ و تمدن ایران اسلامی- در جهان روسی با جمعیتی قریب ۳۰۰ میلیون نفر را می‌توان یک رویداد علمیِ فراملی و تأثیرگذار قلمداد کرد.
موضوع این کتاب گفتارهایی درباره دانش و دانش‌اندوزی اسلامی با نگاهی به روند تاریخی بیت‌الحکمه (عراق) است. مباحث کتاب در راستای شناخت جایگاه بیت‌الحکمه و تأثیر آن در شکل‌گیری و نضج تمدن اسلامی (رنسانس اسلامی) و شناخت و معرفی فعالیت‌های علمی آن استوار است. نگارنده بعد از ارائه توضیحات کلی و تاریخ و پیشینه مجامع علمی و مراکز دانش‌آموختگی در زمان اسلام و قبل از اسلام، رویکرد مسلمانان به ترجمه و اخذ علوم و روند ترجمه علوم از دیگر زبان‌ها به زبان عربی (بعد از اسلام) را بررسی می‌کند و خاستگاه و منشأ شکل‌گیری بیت‌الحکمه در دوران هارون و مأمون و دستاوردهای علمی حاصل از این مرکز علمی را بازنمایی می‌کند.

 

 

 

 

کلید واژه ها: سیدابوتراب سیاهپوش پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :