آغاز روز دوم و پایانی همایش ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت با سخنرانی فرشاد مومنی

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۹ کد : ۱۷۹۱۲ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۸۶
آغاز روز دوم و پایانی همایش ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت با سخنرانی فرشاد مومنی

 

به گزارش واحد روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ فرشاد مومنی،  عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در روز دوم و پایانی همایش ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت که صبح امروز، 6 اسفندماه 1397 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: ما به همه مسایل از هر زاویه‌ای جز دانایی نگاه کرده‌ایم. به طرز غیرمتعارفی گرفتار هستیم و هنوز بنیه کارشناشی در تصیم‌گیری‌های‌ کشور نزدیک به صفر است. راه نجات ایران عمل به نظرات کارشناسی است.

او ادامه داد: زور علم در چارچوب مناسبات رانتی ناچیز است و علم را رقیب خود می‌داند، بنابراین فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و هزینه‌های سنگین می‌پردازیم.
این صاحب‌نظر اقتصادی گفت: در پنج ساله گذشته رشد اقتصادی‌مان در مقیاس جهانی جزو برترین‌ها بوده اما از دل این رشد نه رونقی به دست آمده نه وضعیت مردم بهتر شده و نه کمکی به اشتغال کرده است. ما در این پنج سال گذشته چیزی حدود ۳۰ درصد از تورم‌مان کاهش یافته ولی هیچ یک از کارکردهای شرایط تورم را شاهد نبوده‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بنابراین ما در حال حرکت به سمت یک از کارافتادگی سیتمی هستیم، در یک سال قیمت نفت ۷۰ دلار در هر بشکه نفت کاهش می‌یابد اما هبچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. همه اینها به واسطه شکاف بین نظر و عمل اتفاق می‌افتد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این از کارافتادگی در نظام آموزشی ما هم وجود دارد گفت: ما با یک نظام آموزشی فاقد برنامه روبه‌رو هستیم. ما همچنین دچار یک کمیت‌گرایی افراطی در آموزش عالی هستیم. حافظه‌محوری یکی دیگر از کاستی‌های نظام آموزشی است،  نظام آموزشی ما ظاهرگرا و نمایش‌محور است، سهم ایران در خلق داده‌های علمی ۶۸ برابر شده است اما بهبودی در کیفیت زندگی ما ایجاد نکرده و اتفاق علمی خاصی رخ نداده است. گویب این مقاله‌نویسی‌ها بود و نبودشان کارایی ندارد.
مومنی اظهار کرد: متأسفانه این مسایل و واقعیت‌ها واکنش برانگیز هم نیست! ما یک شرایط بحرانی را تجربه می‌کنیم و این ازکارافتادگی می‌تواند تهدیدی علیه امنیت ما باشد.

وی با طرح این سوال که چه باید کرد، گفت: مطالعات زیادی نشان می‌دهد که سهم عوامل بیرون از سازمان در توضیح ناکارآمدی آن سیستم بیشتر است.  ما با یک بازآرایی سیستمب در کل ساختار نهادی نیاز داریم، این ساختار نهادی کاملا علیه توسعه موضع گرفته است. ساختار نهادی ما به گونه‌ای است که هرکس برای افزایش منافع شخصی می‌کوشد منافع ملب را با مخاطره مواجه می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در همین دولت در پنج سال گذشته وقتی خواستند نرخ ارز را خارج از چارچوب‌های اقتصادی حل کنند همه چی به هم ریخت و به تاراج رفت. ما باید ببینیم درد این حکومت چیست که برنامه‌گریز است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: علاوه بر اینکه نظام اقتصادی ما مشوق دانایی‌محوری نیست، ما کاستی‌های فاجعه‌آمیزی هم در نظام آموزشی و هم تولید صنعتی داریم که باید متحول شوند. آنچه درباره نظام آموزشی مهم است این است که این نظام باید از نظر شکل و محتوا تمرکز خود را بر کار جمعی و یادگیری ضمنی بنا کند.
این نظریه‌پرداز اقتصادی بیان کرد: پیش شرط تحقق نوآوری آمادگی به اشتراک گذاشتن دانایی است که ما با آن فاصله زیاد داریم. ما در چارچوب تولید خودفریبی می‌کنیم وقتی همه چیزمان از نفت است این تولید نیست از جیب خوردن است. ساخت اقتصادی سیاسی ایران تمایل دارد این الگوی تولید بسط پیدا کند. پیوند راهبردی میان تولید محوری و علم محوری از دل فرصت‌های شغلی مولد بیرون می‌آید. بنابراین ما با اتکا به روش علمی هم می‌توانیم بفهمیم منشا گرفتاری چیست و هم راه برون رفت از آن چیست. متاسفانه ما اگر استثناها را نادیده بگیریم متاسفانه پشت به هدف هستیم و به طرز عجیبی علم‌گریز و تولیدگریز هستیم.

مومنی در پایان گفت: چیزی که برای ایران حکم مرگ و زندگی دارد و به آن توجه نمی‌شود روندهای مسئولیت‌گریزی دولت از امور حاکمیتی است. این شانه خالی‌کردن به ویژه از حوزه سلامت و آموزش مردم و تغذیه مردم مهمترین نمودها و بسیار خطرناک است.

گزارش تصویری روز نخست همایش ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت در سالن همایش های کتابخانه ملی (۱)

گزارش تصویری روز نخست همایش ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت در سالن همایش های کتابخانه ملی (۲)

کلید واژه ها: همایش ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت فرشاد مومنی صنعت پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :