دکتر قبادی در نشست هم اندیشی دبیران هیأت های اجرایی جذب مؤسسات پژوهشی سراسر کشور:

باید قوانین و روشهای جذب را با اهداف بلند توسعه هماهنگ سازیم

۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۳ کد : ۱۷۶۲۱ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۳۳۱
مراقبت کنیم تا انسان هایی به ناحق رانده نشوند
باید قوانین و روشهای جذب را با اهداف بلند توسعه هماهنگ سازیم

نشست هم اندیشی دبیران هیأت های اجرایی جذب مؤسسات پژوهشی سراسر کشور روز دوشنبه دهم دی ماه 1397 به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در ابتدای مراسم دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن عرض خیر مقدم گفت: ما امانتی در دست داریم که باید خیلی مراقبت کنیم به نااهلان واگذار نشود. اما درست در دل همین واقعیت با امانت دیگری به نام «انسان» روبرو هستیم و باید به دقت مراقبت کنیم تا انسان هایی به ناحق رانده نشوند. آماری که از حضور دانش آموختگان ایرانی در اقصی نقاط عالم هست، آمار فوق العاده حائز اهمیتی هست. اول اینکه، سرمایه های ما در خارج از کشور هستند. دوم اینکه، این سرمایه ها می توانند در صورت بی توجهی مشکلاتی برای کشور به وجود آورند.

دکتر قبادی با اشاره به برخی تجارب خود در هیأت جذب و گزینش گفت: ما باید در جذب و حفظ دانش آموختگانمان بکوشیم، اما این تلقی که مثل چند دهه قبل عمل کنیم و هر کسی که مدرک دکتری گرفت را استاد دانشگاه بکنیم، در تضاد با برنامه ریزی توسعه است. در واقع در دنیا به گونه ای دیگر برخورد می کنند و دانش آموختگان دکتری می توانند بهترین کارشناسان بخش های توسعه مراکز و سازمان های مختلف کشور باشند و در خدمت رسانی به کشور مؤثرتر باشند. البته این موارد از بافت و ساختار هیأت جذب فراتر است، اما هیأت جذب می تواند موضوع را کارشناسی و به مسئولان کشور پیشنهاد دهد.

وی تأکید کرد: طبق آمارها تعداد دانش آموختگان ما 30 برابر اوایل انقلاب است؛ اما دانشگاه های ما آیا با همین شتاب توسعه پیدا کرده اند؟ دانشگاه باید سرمایه انسانی بسازد برای خدمت و توسعه بخش های مختلف کشور در تمامی سطوح. دانشگاه که کارخانه تولید مدرک نیست. البته در مورد فارغ التحصیلان نخبه شرایط فرق می کند.

دکتر قبادی یادآور شد: خوشبختانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال «حمایت از کالای ایرانی» همایش ملی پیوند علوم انسانی و صنعت را برگزار می کند که متولیان صنعیت نیز در این همایش حضور مؤثری دارند که برای رفع برخی مشکلات موجود باید قوانین و روش های جذب را با اهداف بلند توسعه هماهنگ سازیم.

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :