دکتر قبادی: باید از دیوار کم اعتمادی به صنعت بکاهیم

۰۵ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۷۳۴۷ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۲۲
دکتر قبادی: باید از دیوار کم اعتمادی به صنعت بکاهیم

دکتر قبادی: باید از دیوار کم اعتمادی به صنعت بکاهیم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، دومین نشست تخصصی همایش «علوم انسانی، تولید و صنعت» گفتگوی صنعت و علوم انسانی عصر روز چهارشنبه دوم آبان ماه 1397 با سخنرانی دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور جمعی از مدیران و صاحبان صنایع و استادان علوم انسانی برگزار شد.

دکتر قبادی با عرض تسلیت ایام پیش رو و با قدردانی از برگزار کنندگان همایش گفت: با اندکی توجه در مسیر توسعه جهانی و تاریخ اروپای جدید مشخص می شود که راه توسعه ابتدا از تحول در فکر و اندیشه انسان ها و علوم انسانی رخ می دهد. اگر کانت، دکارت و امثالهم نبودند قطعا بعد از آنها صنعت مدرنی هم وجود نداشت. با بررسی تمدن اسلامی هم متوجه می شویم تمدن ما زمانی باشکوه می شود که علوم انسانی پا به پای علوم تجربی حرکت کرده و علوم انسانی مسیر را گشوده است. در اروپا وقتی صنعت جان گرفت که دوقرن پیش از آن علم و فلسفه دچار تحول شدند.

رئیس همایش «علوم انسانی، تولید و صنعت» ادامه داد: ضمن تشکر از همه آنهایی که برای پیشرفت علوم انسانی و صنعت زحمت کشیده اند باید اعتراف کنیم، در این زمینه مقداری اشتباه کرده ایم. بطور مثال، دارالفنون برای انتقال علم، تکنولوژی و فنآوری جدید تأسیس می شود اما در آن اثری از علوم انسانی نیست. با تمام احترامی که برای مؤسسان دارالفنون داریم و آنها را به عنوان انسان های بزرگ می شناسیم اما ای کاش در آن به علوم انسانی هم پرداخته می شد. حتی بعد از انقلاب هم با همه زحماتی که بزرگواران کشیدند، متأسفانه رابطه دانشگاه و صنعت خوب و جامع تعریف نشد. در واقع رابطه میان دانشگاه و صنعت، رابطه میان دانشگاه و دانشمندان صنعتی و مهندسان بود و این مسیر پیش و پس از انقلاب هم به نتیجه نرسید تا صنعت مسیر خود و دانشگاه هم مسیر خودش را طی کند. دلیل مهم اش هم این است که به دستاوردهای علوم انسانی، توصیه های آن و ذات کارکردگرایانه اش توجه نشده است که نمونه عینی اش بحران محیط زیست و بی اخلاقی های مرتبط با آن است که محصول بی توجهی به فرهنگ و بنیان های علوم انسانی است.

دکتر قبادی تأکید کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در برنامه توسعه راهبردی خودش بعد از مطالعات فراوان به این نتیجه رسیده است که اگر بخواهیم بین دانشگاه و صنعت پیوندی پرمنفعت و کارآمد تعریف کنیم، باید از نتایج دانش های علوم انسانی بهره ببریم. خدا را شکر این ظرفیت بسیار خوب و بین رشته ای با 52 سال سابقه در پژوهشگاه با دانشمندان تراز اولش شکل گرفته است. ما هم با تمام وجود و بدون هیچ ادعایی می توانیم خدمتگزار رشد و تعالی صنعت در جامعه باشیم و از این طریق به مردم هم خدمت کنیم. برای رسیدن به هدف باید از دیوار کم اعتمادی (نمی گویم بی اعتمادی) به صنعت ملی بکاهیم و موفقیت ها را به رخ بکشیم. ما نمونه های موفق صنعتی چه قبل از انقلاب و جه بعد از انقلاب داشته ایم که انشاءالله با همراهی و همدلی دست اندرکاران دلسوز صنعت و دانشمندان و استادان صاحب نظر بتوانیم افق هایی را بگشائیم که سرمشق توسعه و پیشرفت قرار گیرد و بتواند خود را در اصلاح سیاست گذاری ها نشان دهد.

وی در خاتمه سخنانش گفت: این راهی که ما در پیش گرفته ایم یک راه طبیعی و منطقی تمدن سازانه است چون کسی ما را مجبور به انتخاب این راه نکرده است بلکه ما پس از درک حقیقی نیازهای اجتماعی به این نقطه رسیده ایم که معتقدم دست کم در حوزه آموزش عالی گوش های شنوایی وجود دارد که در حد عالی ترین سطوح آموزش عالی بتواند یافته های ما را به صنعتگران منتقل کند در ضمن ما خوشحالیم که با اصل جامعه هدف و خود اهالی صنعت رودررو ارتباط داریم و نیازی به برخی بروکراسی های های اداری هم نیست.

همچنین در این مراسم دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر یدالله مهرعلیزاده، دکتر بهروز دری نیز سخنان خود را ارائه کردند.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :