نشست «ضرورت ترجمه آثار علوم انسانی به زبان‌های دیگر ملل» برگزار شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۶۸۸۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۴۰

نشست «ضرورت ترجمه آثار علوم انسانی به زبان‌های دیگر ملل» همراه با رونمایی از کتاب «تاریخ سیاسی چیست؟» نوشته عبدالرحمن حسنی‌فر، در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمدرضا پاکروان، مشاور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارایه توضیحاتی در خصوص ترجمه کتب در حوزه علوم انسانی پرداخت.

پس از آن عبدالرحمن حسنی‎فر، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر در حوزه علوم انسانی، تمدن اسلامی و مسایل اندیشه سیاسی با بیان اینکه بحث دانایی به عنوان آنچه می‎تواند راهبر جامعه باشد، عنوان کرد: امروز آنچه می‌تواند یک جامعه را پیش ببرد و مشکلات را حل کند علم و دانش و دانایی است. اما در اینکه چگونه می‌توان مصداق دانایی و علم نافع را شناسایی کرد خود محل بحث است.

وی افزود: در ارتباط با برنامه پژوهشی که دارم سه مقوله را دنبال می‌کنم که در قالب یک مثلث آن را ترسیم کردم؛ یکی از اضلاع مثلث میراث، داشته‌های ایرانیان و جغرافیای ایران از ابتدا تا امروز و انباشت تاریخی است. میراث جنبه انفعالی دارد و باید به آن جنبه فعال بدهیم که مجرای آن از طریق علم است. تنها نمی‌توانیم به این اکتفا کنیم که فارابی و ابن سینا و ... علمای دیگر مربوط به ماست. میراث تاریخی زمانی به سخن درمی‌آید و مورد استفاده قرار می‌گیرد که از طریق علم شخصیت پیدا کند. ما در دوران جدید در موضوعات مختلف در مواجهه با مدرنیته قرار گرفتیم. برای اینکه از این چالش‌ها عبور کنیم ضلع دیگری را که می‌دانیم متدولوژی و روش‌شناسی است و در تعامل میان این سه حوزه می‌توانیم به یافته‌ها و نتایج کاربردی برسیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به مفهوم چرخش تمدنی خاطر نشان کرد: آنچه از تجربه تاریخی می‌توان آن را استنباط کرد این است که چرخش تمدنی داریم. اینکه تمدنی تمام می‌شود امری عادی است. ما ایرانی‌ها ادعای تمدنی داریم و طبعاً برای اینکه یک تمدن شکل بگیرد حتماً باید از تمدن مستقر عبور کند. این به معنای ندیدن نیست و به معنای شناخت و فهمیدن و تعالی بخشیدن است. در این صورت می‌توان تمدن جدید شکل داد.

وی ادامه داد: اگر ایرانیان ادعای تمدن نوینی دارند باید تمدن غرب را بشناسند از آن عبور کنند و تمدن ایرانی اسلامی به وجود آورند. باید داشته‌ها و میراثمان را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به نحو احسن به سراغ آنها برویم. این مسأله زمانی می‌تواند به خوبی منطق درستی پیدا کند که بتوان در مواجهه با غرب شکل یابد و این نیازمند روش مناسب است. درباره کتاب اخیر این را در نظر داشتم که ما تاریخ سیاسی ایران را داریم؛ ولی وقتی به آن نگاه می‌کنیم می‌بینیم تاریخ مثبت و ایجابی ما به تصویر کشیده نشده است. تئوری‌هایی وجود دارد که تاریخ سیاسی ایران را منفی تلقی می‌کنند. به نظرم تاریخ سه هزار ساله ایران نکات مثبت زیادی دارد که به تصویر کشیده نشده‌اند. در گذشته تنها تاریخ سیاسی بود اما امروز اجتماعی اقتصادی و ... هم وجود دارد.

این مؤلف و نویسنده اضافه کرد: باید بتوانیم از تاریخ، نظریه و مفاهیم بیرون درآوریم. زمانی که به سراغ تاریخ ایران رفتم و آن را به صورت مصداقی مورد بررسی قرار دادم این سوال برایم پیش آمد که چگونه می‌توان جایگاه مردم را در تاریخ سیاسی کشور بررسی قرار داد. آیا قدرت و مردم یک رابطه یک طرفه است و یا می‌توان به صورت دیگری شناخت بهتری به دست آورد. ما شناخت خوبی از تاریخ ایران نداریم، باید به محققان مان بفهمانیم میراث فرهنگی مهم است و شناخت بهتری در عرصه بین‌المللی به وجود آورد. به هر حال شناخت ناقصی از ایران در تاریخ بین‎الملل وجود دارد. لازم است در این زمینه گفت‌وگویی بین سازمان‌ها و نهادهای مسئول صورت بگیرد تا هم مسأله را خوب شکل دهیم و هم اینکه بتوانیم تصویر مناسبی از جامعه ایرانی داشته باشیم.

در پایان این نشست از کتاب «تاریخ سیاسی چیست» نوشته عبدالرحمن حسنی‌فر، رونمایی به عمل آمد.

منبع: روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،

 

کلید واژه ها: کتاب «تاریخ سیاسی چیست» کتاب جدید عبدالرحمن حسنی فر رونمایی کتاب پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :