دکتر قبادی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا:

کیفیت بخشی به پژوهش ها و تلاش برای ورود به تراز بین المللی از جمله اقدامات مهم در سال گذشته بوده است

۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۶۷۴۸ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۸۲
کیفیت بخشی به پژوهش ها و تلاش برای ورود به تراز بین المللی از جمله اقدامات مهم در سال گذشته بوده است

دکتر حسینعلی قبادی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد اقدامات این پژوهشگاه در سال گذشته توضیح داد: پژوهشگاه بیش و پیش از هر چیز بر اساس برنامه توسعه راهبردی جلو می رود و معتقدیم این برنامه درون‌ زا که با حضور و هدایت زنده یاد استاد دکتر صادق آیینه وند طراحی و تصویب شد، میثاق ‌نامه ماست که 49 نفر از اعضای هیات علمی و بیش از 10 نفر از صاحبنظران در سطح ملی در بیرون در تدوین آن مشارکت داشته ‌اند. این برنامه بر منطق دانایی و بر مبنای خرد جمعی و مشورت دائم تهیه شده و باعث شکوفایی می ‌شود.
وی افزود: پژوهشگاه بر اساس راهبردهای هفت گانه و سیاست ‌های بیست و پنج گانه برنامه حرکت می‌ کند و فعالیت ‌هایی که در همین چارچوب کرده ‌ایم؛ یکی کیفیت بخشی به پژوهش ‌هاست که برای این کار، کمیسیون ‌های ویژه‌ ای در کنار شورای پژوهشی طراحی کرده‌ ایم که در این کمیسیون‌ ها درباره محتوای طرح‌ های پژوهشی بحث می شود که ارتقای کیفیت خروجی در کتاب‌ ها و مجلات پژوهشگاه محسوس است. اکنون تنها مجله علمی و پژوهشی ماهانه کشور در پژوهشگاه منتشر می‌ شود.
نویسنده کتاب آیین نامه سیر تحول نمادپردازی در فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی افزود: رشد سرانه تولید خالص علم به ازای اعضای هیات علمی یعنی مقالات علمی - پژوهشی از سطح قابل قبولی برخوردار است و از 6 دهم و 8 دهم در سال 92 به 8/1 رسیده ‌ایم. البته مطالبه برنامه توسعه راهبردی بیشتر از این است و سعی کرده ‌ایم با سیاست‌ های تشویقی همه جانبه از جمله تقویت پژوهانه و انتخاب پژوهشگران برتر، روحیه نشاط علمی را در محیط پژوهشگاه تقویت کنیم و برای اولین بار 3 نفر از اعضای هیات علمی ما در عرصه‌ های گوناگون علمی، خلاقیت‌ ها و نوآوری ‌ها و جشنواره های مختلف علمی ملی افتخار آفریدند؛ آقای دکتر فاضلی، آقای دکتر علوی پور و آقای دکتر صافی.

***
برگزاری جشنواره قدردانی از پایان نامه های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال
وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان گرنت (پژوهانه) نیز گفت: بر اساس آیین نامه های وزارت علوم، پژوهانه را به دانشجویان دکتری می دهند، متاسفانه معادل خوبی برای گرنت نداریم، در پژوهشگاه در برابر گرنت، معادل 'اعتبار پژوهشی هیات علمی' را استفاده می کنیم و سقف مشخصی ندارد، به میزان تولید علم اعضای هیات علمی است. ممکن است کسی دو میلیون و فردی 15 میلیون تومان دریافت کند.
دکتر قبادی ادامه داد: در سال ‌های اخیر آیین نامه را منعطف تر کرده و عناصر تشویقی را بالاتر برده ایم. در هیات ممیزه پژوهشگاه نیز هرم تخصصی اعضای هیات علمی بیشتر شده است. تعداد دانشیار و اساتید قبلا کمتر از 10 نفر بوده و اکنون بیش از 20 نفر دانشیار و استاد داریم. با اینکه در استانداردها بسیار رعایت می کنیم، در حوزه کاربردی با تاسیس پژوهشکده علوم انسانی کاربردی بیشتر با نهادها و سازمان ها ارتباط داریم.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌ های پژوهشگاه، برگزاری جشنواره قدردانی از پایان نامه ‌ها و رساله‌ های برتر در حوزه تولید و اشتغال بوده است؛ نزدیک به 40 دانشگاه، معاونت علمی و فناوری و چند وزارتخانه در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند. پیوندی بین مجموعه علوم انسانی و معاونت علمی و فناوری برقرار کردیم، پژوهشگاه عملا در تراز رابط میان علوم انسانی، دانشگاه و این معاونت قرار گرفته است.

***
تلاش برای ورود به تراز بین المللی
وی تاکید کرد: یک دستاورد دیگر پژوهشگاه، کوشش همه جانبه برای ورود به تراز بین‌ المللی است و جزء یکی از 10 پژوهشگاه و دانشگاهی هستیم که باید در این روند قرار بگیریم. بودجه ای هم به پژوهشگاه تعلق گرفته است، رقابت نفس‌گیری داریم که در پایان آن باید 4 پژوهشگاه حذف شوند و این پژوهشگاه تنها موسسه پژوهشی حوزه علوم انسانی در این رقابت است.
نویسنده کتاب جان جهان ادامه داد: در زمینه ارتباطات بین‌المللی نیز با دانشگاه ‌های مختلف در برگزاری همایش مشارکت داریم که اولین آنها برگزاری همایش در وین با عنوان فلسفه، دین و علم در زیست جهان اسلامی 21 تا 24 اسفند و همایش دوم آن سال آینده در تهران برگزار می ‌شود.
وی گفت: علاوه بر این، پروژه‌ ای تعریف کرده ‌ایم در این زمینه که ایران چه حرفی برای گفتن در حوزه فرهنگ دارد که مرحله اول آن را وزارت علوم تصویب کرده است.
یکی دیگر از فعالیت‌های ما، ترویج علم و عمومی سازی علم است. برگزاری کارگاه ها با حضور مردم و دانش آموخته ها 600 درصد رشد داشته است، مخاطبان ما در این کارگاه‌ها و کسانی که به آن توجه کرده و در فضای مجازی آن را رصد می‌کنند از صدها و هزاران نفر بیشتر است.

***
علوم انسانی را در فرایند عرضه و تقاضا قرار دادیم
دکتر قبادی گفت: در واقع علوم انسانی را در فرایند عرضه و تقاضا قرار دادیم و بر همین اساس است که حرکت از تئوری به کاربرد و عمل باعث شکل‌گیری نظام ملی نوآوری می شود.
نویسنده کتاب آیین آیینه با تاکید بر اهمیت انتشار سریع اطلاعات افزود: در حوزه فناوری اطلاعات به سمت مرجعیت بیشتر و گسترده تر حرکت می کنیم و سعی کردیم مزیت قبلی پژوهشگاه را تقویت کنیم، به رغم شکل گرفتن شبکه‌های علمی، بر اساس سنجش وبومتریک 251 رتبه صعود کرده ایم.

***
اجرای طرح اعتلای علوم انسانی
وی افزود: اقدام دیگر پژوهشگاه، در زمینه پژوهش‌ های بنیادین، اجرای طرح جامع و کلان اعتلای علوم انسانی است که مجموعه مسائل فراروی علوم انسانی را در سه دسته مبانی، بازشناسی انتقادی و کاربست علوم انسانی تقسیم و بر اساس آن بیش از 100 طرح با بحث و تبادل نظر با کارگروه‌ های تخصصی تصویب کرده‌ایم، نزدیک به 20 طرح تصویب نهایی شده و 40 طرح در حال تصویب است و در کنار آن فراخوان داده‌ایم تا پژوهشگران سراسر کشور در این طرح شرکت کنند. این کار عمق بخشیدن و پایداری دادن به شبکه نخبگانی علوم انسانی است که از سال‌ ها قبل در پژوهشگاه مطرح شده بود.
«
اکنون بیش از دو هزار و 200 نفر از اساتید علوم انسانی سراسر کشور در اشکال مختلف منتقد، داور، بررس، مجری طرح با ما در ارتباط هستند و بسیاری نشست‌های علمی را در دانشگاه ‌های مختلف برگزار می‌کنیم».
دکتر قبادی گفت: طرح اعتلای علوم انسانی با هدف تولید منابع دست اول برای تقویت سرفصل ها، نزدیکی به مرزهای دانش جهانی، بکارگیری ظرفیت‌ های بازآفریننده و در حوزه مهارت و اشتغال آفرینی در نظام درسی دانشگاه‌ ها انجام می‌ شود».
وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه دائم قدردانی از پایان نامه‌ها و رساله‌های برتر دانشجویی را تاسیس کردیم که این روند در سال‌ های آینده ادامه خواهد یافت و با هماهنگی با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران مقرر شده است 18 سهمیه پسا دکتری به پژوهشگاه اختصاص داده شود که به برترین رساله‌ های دکتری در این زمینه تخصیص دهیم.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: همچنین نخستین جشنواره نقد متون و منابع دانشگاهی علوم انسانی را نیز آخر آذر با حضور وزیر علوم برگزار کردیم که احتمالا دوسالانه خواهد بود و قصد داریم نقدها را در کرسی های مناظره یا کرسی های ترویجی بار دیگر مطرح کنیم.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و حسینعلی قبادی استاد رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت مدرس از سال 1392 و بعد از درگذشت مرحوم صادق آئینه وند ریاست آن را برعهده دارد.
قبادی سال ۱۳۸۵ به عنوان استاد برتر و پژوهشگر برتر دانشگاه تربیت مدرس انتخاب شد؛ معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ریاست پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی از فعالیت های اجرایی وی و نگارش کتاب در زمینه ادبیات فارسی و راهنمایی و مشاوره پایان های فراوان از جمله فعالیت های علمی اوست.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :