پیام رئیس پژوهشگاه به مناسبت سال نو (۱۳۹۷)

۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۷ کد : ۱۶۷۲۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۰۴۵


باسمه‌تعالی


یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ
حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ


گردش دیدار و دل در دست تو                    روزگارم، روز و شب، سرمست تو
حال و احوال همه تحویل تو!                          مستمان کن در بهار مستِ تو!
ای ز تو نورِ دل و دیدار ما                                    گردش اندیشۀ بیدار ما

فرا رسیدن سال جدید را به همه همکاران گرامی تبریک عرض می‌کنم و از آنجا که مقدمه حلول سال ۱۳۹۷ با میلاد "کوثر هستی، حضرت فاطمه زهرا علیها سلام" همراه بود، این پشتوانه برکت آفرین را به فال نیک می‌گیرم و از درگاه خداوند کریم مسألت دارم سالی سرشار از سلامت، خیر و سعادت برای همگان در پیش باشد.


خداوند بزرگ را شاکرم که سالی دیگر گذشت و توانستیم با همکاری و همدلی شما عزیزان، در راه خدمت به اعتلای علوم انسانی گام‌هایی برداریم و به شکرانه این نعمت، خود را بیش از پیش مدیون و متعهد به خدمت به پژوهشگاه احساس کنیم و باز هم با تکیه بر همان عهد پیشین، همراه و هم‌پیمان با یکدیگر لحظه‌ای را برای اعتلاء علوم انسانی و ارتقاء جایگاه ملّی و فراملّی پژوهشگاه فروگذاری نکنیم. به نظر می‌رسد، بیش و پیش از تکیّه بر هر آماری در این زمینه باید به این مهم ببالیم که پژوهشگاه اکنون صرفاً یک مؤسسه در کنار ده‌ها مرکز پژوهشی در کشور نیست، بلکه همراهی و همکاری بیش از 40 دانشگاه و ده‌ها سازمان و مؤسسه دیگر در برگزاری نخستین جشنواره "قدردانی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در حوزۀ علوم انسانی" و انتشار تنها مجله علمی ـ پژوهشی کشور دربارۀ اقتصاد مقاومتی و نخستین کتاب فراتحلیل در این زمینه به وسیلۀ پژوهشگاه، روان‌سازی فرایند تصویب طرح‌های پژوهشی، ارتقاء اخلاق و ارتقاء سازمانی، تعمیق همدلی دوشادوش جاری شدن گفتمان اصالت کار و منافع سازمانی، جذب نخبگان دغدغه‌مند با پشتوانه رویکردهای علمی ـ اجتماعی و تجلّی عملی همکاری و همدلی بیش از دو هزار تن از استادان سراسر کشور در برگزاری جشنواره نقد متون دانشگاهی، جهش همه‌جانبه به سمت تراز بین‌المللی و کسب بیش از چهار میلیارد تومان اعتبار برای پژوهشگاه در این زمینه، ارتقاء سطح روابط علمی با برخی دانشگاه‌ها، همه و همه نشانگر آن است که پژوهشگاه نه امروز سازمانی صامت است که توان خود را مصروف مواجهه با چالش‌ها و نیازهای اجتماعی نساخته باشد بلکه به مرجعی تبدیل شده است که برخوردار از توان بسیج ظرفیت‌های علوم انسانی کشور برای شناخت دقیق نیازها و مسائل جامعه، در مرحله مبارکی جای گرفته است که دگردیسی و ارتقا هدفمند کارکرد را دنبال خواهد داشت.


سالی که گذشت سالی سرشار از موفقیت برای پژوهشگاه بود که نشانه‌های این موفقیت‌ها را می‌توان ازجمله در:
ارتقای سطح سرانه تولید علم به ۱/۸ و ترویجی‌سازی دستاوردهای علمی پژوهشگاه به بیش از شش برابر رشد (۶۰۰%)، برگزاری جشنواره شورای بررسی متون و جشنواره قدردانی از پایان‌نامه‌های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال ملاحظه نمود. تجربه ارزشمند سومین سال اجرای برنامه راهبردی توسعه پژوهشگاه، ورود به مرحله اجرایی «کلان طرح اعتلا و ساماندهی علوم انسانی کشور» با بهره‌گیری از راهبردها و سیاست‌های برنامه توسعه پنجساله پژوهشگاه و توانایی‌ها و ظرفیت‌های انباشته بیش از دو دهه فعالیت شبکه نخبگانی «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» و مشارکت در حلّ مسائل دستگاه‌های اجرایی و پاسخگویی به نیازهای پژوهشی کشور، همچون طرح پژوهشی «تدوین سند راهبردی توسعه اجتماعی- فرهنگی منطقه مکران با رویکرد توانمندسازی اجتماع ‏محور» و دیگر طرح‌های کارفرمایی و پیشبرد سایر اهداف و مصالح سازمانی در زمینه اعاده املاک و مستغلات تحت تصرف دیگران از جمله همین موارد است.


امیدوارم به فضل الهی و با همّت و پیگیری همه اعضای محترم پژوهشگاه، اعم از استادان، کارشناسان و دیگر همکاران متعهد، این موفقیت‌ها در سال آینده همچنان تداوم یابد.
سال ۱۳۹۷ چهارمین سال اجرای برنامه راهبردی است. بر اساس داده‌های گزارش مدیریت ارزیابی و نظارت پژوهشگاه و نیازهای برنامه عملیاتی که اخیراً تهیه شده است، انتظار این است که همکاران ارجمند، سال ۱۳۹۷ را با بهره‌وری افزون‌تر، نظم سازمانی بیشتر و انسجام افزون‌تر به سالی پربارتر تبدیل کرده و در پاسخ به نیازهای کشور همراهی بیشتری از خود نشان دهند.
پژوهشگاه ما، بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور است و همکاران ارجمند شایسته است نسبت به نیازها، چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی حساسیت و پاسخگویی بیشتری داشته باشند.
باید اذعان کرد که همکاری‌های ارزشمند همکاران عزیز در اجرای طرح‌های کلان ارزشمند فعلی قابل ستایش است، اما نیازهای پژوهشی کشور بالاتر از تراز کنونی است!


ما اکنون در این چالش‌های عمده کشور باید قدم پیش بگذاریم:
۱-    بالا بردن سطح توفیقات برنامه توسعه پنجساله
۲-   مشارکت در اجرای برنامه توسعه ششم کشور
۳-    مشارکت در ارائه راهکارهای جدید نسبت به نیازها، چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی
۴-    مشارکت در ارتقای ارزش‌های فرهنگی کشور
در پایان، از صمیم قلب برای همگان، به ویژه شما همکاران گرانقدر پژوهشگاه و خانواده‌های‌تان سالی سرشار از شادکامی و موفقیت آرزو دارم.


توفیق از خدا و توکل بر اوست
حسینعلی قبادی
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

کلید واژه ها: پیام نوروزی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ۱۳۹۷ دکتر حسینعلی قبادی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :