مراسم بزرگداشت استاد فقید محمد خوانساری در پژوهشگاه علوم انسانی

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۶۷۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۰۹
مراسم بزرگداشت استاد فقید محمد خوانساری در پژوهشگاه علوم انسانی
آیین بزرگداشت استاد فقید محمد خوانساری همراه با رونمایی از کتاب خوانساری‌نامه به مناسبت اولین سالروز درگذشت وی، عصر امروز سه‌شنبه 26 مهرماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت استاد فقید محمد خوانساری همراه با رونمایی از کتاب خوانساری‌نامه عصر امروز، سه‌شنبه 26 مهرماه، با حضور غلامعلی حداد عادل ، رضا داوری اردکانی، محسن جهانگیری و جمعی از دوستدران علم و اندیشه در تالار حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی استاد خوانساری را فردی تاثیرگذار در صحنه علم و دانش کشور معرفی و اظهار کرد: ایشان با وجود آنکه به ظاهر تالیفات کمی از خود به یادگار گذاشته‌، اما شخصی تاثیرگذار است و کتاب منطق صوری او تاثیر بسیار عمیقی در رشته‌های علمی کشور داشته است.

در ادامه این نشست رضا داوری اردکانی در تجلیل از مقام بزرگ علمی و اخلاقی خوانساری بیان کرد: ایشان حسن بیان و تلاوت لسان داشت و تسلط علمی، حافظه خوب و بیان شیوا از جمله ویژگی‌های برجسته وی بود.
استاد فلسفه‌ دانشگاه تهران، خوانساری را فردی ادیب، خوش ذوق برشمرد و عنوان کرد: استاد خوانساری حقیقتاً در قول و عمل مردی کم نظیر بود و بنده هیچگاه سخن یا عملی غیر اخلاقی از وی مشاهده نکرده‌ بودم.
داوری ادامه داد: مرحوم خوانساری مردی با فضیلت و خردمند بود و در زندگی خود هیچگاه رفتاری نکرد که کارش به ضرورت برسد. وی در زندگی آزاد زیست و در تحصیلات رفتار و معاشرت خود کاری را به اکراه انجام نداد.

در ادامه این مراسم محسن جهانگیری، استاد فلسفه‌ دانشگاه تهران شرکت در این مراسم را ادای حق دوستی و همکاری نسبت به مرحوم خوانساری دانست و خاطر نشان کرد: وی تاثیر زیادی در فرهنگ زمان خود داشت و کتاب «منطق صوری» و کتاب عربی برای سال ششم آن دوره از بهترین نمونه‌های تاثیرگذاری وی به شمار می رود.
وی تصریح کرد: مرحوم خوانساری فردی دین‌دار، عاقل، حکیم ، میهن دوست و صبور بود و هیچگاه از وضع زمان خود و اهل زمانه شکایتی نکرد و انسان در محضر او گرفتاری‌های شخصی خود را فراموش و احساس آرامش و اطمینان می‌کرد.

در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل، ‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اقدام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را تجدید عهدی با مرحوم خوانساری ارزیابی کرد و اقدام احمد کتابی را در گردآوری مقالات آن استاد فقید ستود.
وی به بیان خاطراتی از کلاس درس و فضائل مرحوم خوانساری پرداخت و اظهار کرد: وی نمونه‌ای از تحصیلکرده‌های جدید بود که ریشه در مدارس قدیم داشت و عمق دقت و آشنایی با معارف اسلامی و ادبیات فارسی و عربی را از مدارس قدیم و روشمندی و انظباط مدارس جدید را با هم تلفیق کرده بود.
حداد عادل در بیان برخی از خصوصیات مرحوم خوانساری اظهار کرد: وی شخصی دقیق‌النظر بود و اهل سطحی‌نگری و پرگویی نبود تالیفات او متقن و انضباط علمی او فوق العاده بود و مقالات وی بهترین شاهد این ادعا هستند.
وی ضمن ستایش روحیه معلمی مرحوم خوانساری و دقت او در کار علمی بیان کرد: او انصافا نمونه شخصیت نمونه بود و تالیف ، ترجمه، نقد کتاب و شرح حالهای ایشان همگی متین، مستند و معتبر است.
‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مرحوم خوانساری از نظر اخلاقی صاحب فضائل و یک مسلمان شیعه تمام عیار بود و در عین داشتن غیرت دینی هیچ تظاهری نه از لحاظ علمی و نه لحاظ دینداری در کارش مشاهده نمی‌شد.
رئیس بنیاد دانشنامه جهان اسلام تصریح کرد: وی مردی متواضع، کم سخن، کم گله و صبور بود و به قول حافظ هیچ نشانی از«گران‌جانی» در او مشاهده نمی‌شد.
حداد عادل خوش قلمی و تسلط بر ادبیات فارسی و عربی را از دیگر خصوصیات بارز مرحوم خوانساری برشمرد و خاطر نشان کرد: انس دائمی با آثار مهم ادب فارسی باعث شده بود که بسیار شیوا بنویسد و ماده و صورت مقالات او نمونه‌ای قابل استفاده برای محققان و دانشجویان است.

در پایان این مراسم از کتاب خوانساری نامه شامل شرح مفصل احوال و آثار مرحوم خوانساری به همراه چهل مقاله از وی با گرد آوری احمد کتابی و نیز دو اثر از مرحوم جلال الدین همایی ،از محصولات انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رونمایی شد.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :