گزارش نشست«کارکرد طنز مطبوعاتی در نقد اجتماعی»
با برنامهریزی و هماهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و رسانه نشستی با عنوان «کارکرد طنز مطبوعاتی در نقد اجتماعی» با حضور دکتر اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه و آقای رضا ساکی طنزپرداز و فعال رسانهای در روز 24 بهمن ماه در سالن ادب پژوهشگاه برگزار گردید.
در ابتدای این نشست دکتر امینی با طرح این سؤال که طنز مطبوعاتی با بحثهای علمی چه نسبتی دارد؟، اظهار داشت: «آمدن مطبوعات در عصر صنعتی موجب شده است که هم پدیدآورندگان آثار طنز و هم دامنه مخاطبان گسترش پیدا کند. درواقع گونهای اطز طنز ایجاد شد که پیشینه نداشته است و لذا این سؤال مطرح میشود که در زبان و فنون بلاغت چه تفاوتی ایجاد شده است و این امر در زمینه کارکرد اجتماعی آن چه تأثیری داشته است؟»
این استاد دانشگاه با اشاره به پیشفرضهای غلطی که نسبت به طنز مطبوعاتی وجود دارد، خاطر نشان کرد: «یکی از این پیشفرضها این است که میگویند طنز راهی است برای گریز از سانسور در جوامع بسته، در صورتیکه در جوامع بسته نشریه طنز اساساً نباید وجود داشته باشد. یا میگویند طنز باید منصفانه یا بیطرف باشد که این هم حرف بیمعنی است، چراکه اگر طرفیت نداشته باشد، حرفی برای گفتن ندارد و اساساً طنز مبتنی بر اغراق و بزرگنمایی است. همچنین این تصور که باید نقاط مثبت هم مطرح گردد، اشتباه است».
دکتر امینی در مورد این سؤال که وظیفه طنزنویس چیست و چه چیزی را باید نقد کند؟، تصریح کرد: کسی نمیتواند با این مقوله با طنزنویس دستوری برخورد کند. به نظر من جهانبینی خود فرد است که تعیین میکند که وظیفهاش چیست. لذا افراد با نظامهای ارزشی گوناگون به طنز میپردازند. اگر طنز حالت دستوری پیدا کند، طنزنویس ابزار دست عوام میشود و هرچه طلب بازار باشد، به آن میپردازد که پرشمارترین گونه طنازان از این دسته هستند که دستگاه فکری ندارند. یا اینکه ابزار دست قدرتمندان میشوند و برای هر چیزی که مخالف ارزشهای قدرت باشد، طنز میسازند و لذا بخشی از واقعیات را نمیبینند. اما طنزنویس واقعی با دنیای اسطورهای که مراکز قدرت میسازند، مقابله میکند که به عنوان نمونه میتوان به دو کلمه حرف حساب گل آقا در دهه 60 اشاره کرد که خطاهای اسطورهها را با طنز یادآوری میکند».
این شاعر و طنزپرداز به یکی دیگر ازتصورات اشتباه در مورد طنز اشاره کرد و گفت: « یکی از حرفهای غلط این است که میگویند بهم نخندیم، با هم بخندیم، در صورتیکه در این حالت دیگر نمیتوان رفتارهای نادرست دیگران را نقد کرد. آنچه که در طنز اهمیت دارد پرداختن به علتها است که نوشتههای طنز را عمیقتر میکند، در صورتیکه بیشتر نوشتههای طنز برای خنک شدن دل است نه برای عمیقتر شدن. برای همین است که چرند و پرند مرحوم دهخدا هنوز زنده است، چون به صورت عمیق به ریشهها پرداخته است».
دکتر امینی در پایان خاطرنشان کرد: «طنزپرداز وارد همه حریمها حتی حریم مذهب میتواند شود. تنها حریمی که نباید وارد شود، حریم کرامت انسانها است که نباید مورد استهزاء قرار گیرد، اما الان حریمهای الکی و بیجهت را بر سر راه طنزپرداز قرار میدهیم».
در ادامه این نشست، رضا ساکی از طنزپردازان و فعالان رسانهای اظهار داشت: آنچه در این 110 سال که از طنز میگذرد، طنز اجتماعی است، اما در دوران اخیر اشکال طنز این است که از ادبیات و روزنامهنگاری وارد طنز نشده و اصطلاحاً از جای درستی بلند نشده است و لذا خالی از نگاه متفاوت است و کمکی به مردم نمیدهد».
ساکی به مسائل دیگر طنزپردازی حال حاضر اشاره کرد و گفت: «به اندازه تعداد رسانهها و به اندازه مشکلاتی که در جامعه وجود دارد و باید با زبان طنز نقد شود، سرباز خوب طنزپرداز نداریم. در کنار آن اهمیت مطبوعات کم شده است، با اینکه حجم طنز در مطبوعات افزایش یافته است. درعین حال یکی از نکات مثبت سالهای اخیر، ورود خانمها به عرصه طنزپردازی است. همچنین جلسات شعر و مطلب طنز متعددی در نقاط مختلف کشور تشکیل میشود که بسیار پر نشاط است و نسلی از طنزپردازان را پرورش میدهد».
وی در انتها خاطر نشان کرد: «در خارج از ایران، از رسانه تصویری برای طنز بیشتر استفاده میکنند که این امر باید در کشور ما نیز گسترش یابد. در نهایت باید به این سمت حرکت کنیم که نگاه علمی و تواناییهای علمی را در حوزه طنز به کار بریم تا کیفیت طنزها ارتقاء یابد».
در پایان این نشست، سخنران محترم به سؤالات حاضران پاسخ گفتند.
نظر شما :