مراسم چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در پژوهشگاه

۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۶۵۰۶ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۲۴۳

 

معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی، به مناسبت ایام دهه فجر مراسمی با حضور دکتر علی جنتی وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد.

 در ابتدای این مراسم دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه، پس از تبریک ایام فرخنده سال گشت پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: « با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، شاید یکی از مهمترین اولویت هایی که باید به ان توجه کرد پژوهش باشد. جامعه نخبگانی باید بتواند آینده پژوهی کند و موانع و آسیب های انقلاب اسلامی را بشناسد.»

وی ادامه داد: «تجربه نشان داده که آینده پژوهی نیازی به مهندس شدن ندارد و نخبگان علوم انسانی هستند که با استنادات پژوهشی و کشف دلالت های تحقیقی خود، می توانند این کار را انجام دهند.»

دکتر قبادی تأکید کرد: «پژوهشگاه، پژوهشگاه جامعی است که می تواند فرا رشته ای و بین رشته ای بیندیشد و عمل کند بدین منظور این تجربه و توانایی را نیز دارد که به آینده پژوهشی‌ای که مورد نظر انقلاب است بپردازد.

رئیس پژوهشگاه اذعان کرد: «در نگاه آینده پژوهانه یکی از مسائلی که می تواند در جامعه ما مطرح شود این است که ما به عنوان مسئولین باید تفاوت های بین نسلی را پیش از آنکه این تفاوت ها به شکاف، بحران و گسست منجر شود، به رسمیت بشناسیم. ما حتی تفاوت در نحوه دین ورزی، سلیقه و عاطفه ورزی جوانان را نیز باید به رسمیت بشناسیم و آنرا تعریف کنیم تا جوانان احساس کنند که می توانند با ما تصورات، تخیلات و دنیای مشترکی داشته باشند و بعدها به تصدیق این تصورات برسند و هویت جمعی و ایرانی بتواند در طراز ایرانی اسلامی در عرصه جهانی بدرخشد.»

وی در پایان گفت: «ما باید بدانیم فرهنگ بدون اقتصاد، اقتصاد بدون سیاست و همه این موارد بدون روابط بین الملل درست شدنی نیست و باید مسائل و مشکلات این عرصه ها را با هم در کنار هم حل کرد.»

در ادامه مراسم، دکتر علی جنتی، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری سخنرانی کرد.

دکتر جنتی در بیان نحوه شکل گیری انقلاب اسلامی، به ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) اشاره کرده و گفت: «امام برخلاف بقیه روحانیون معتقد بود که اسلام عین سیاست و حکومت داری است و با تأثیرپذیری از شهید مدرس از نظر فقهی به این نتیجه رسیده بود که حکومت دینی باید تشکیل شود و در رأس آن یک فرد شایسته، اداره امور کشور را بر عهده گیرد.»

وی ادامه داد: «امام خمینی برای تشکیل حکومت اسلامی در زمانی که در نجف اشرف بود، با انتشار کتاب «حکومت اسلامی» ملزومات این حکومت را بیان کرده بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی که قرار شد این حکومت تشکیل شود، مشخص بود این حکومت باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چه نوع حکومتی باید باشد. یعنی هم بر جمهوریت نظام و هم بر اسلامیت نظام تأکید داشت. بعد از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی،  قانون اساسی تدوین و با رأی مردم تصویب شد و سپس مجلس تشکیل شد که همه این کارها در مدت یکسال انجام شد. کمتر حکومتی در چنین موقعیتی توانسته است همه این موارد را در طول یکسال انجام دهد.»

وی با اشهر به مشکلاتی که در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب در کشور پدید آمد، گفت: «جمهوری اسلامی با تمام فرازو نشیب هایی که در سالهای پس از انقلاب اسلامی از جمله ترور شخصیت های بزرگ، جنگ و تهدیدهایی که از گروه های منافق داخل و خارجی با آن مواجه بود، توانست در همه این موارد با رهبری و پشتیبانی امام خمینی بر مشکلات فائق آید.»

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود تأکید کرد: «ما در طول 39 سال گذشته دستاوردهای زیادی از انقلاب اسلامی داشته ایم که یکی از انها محقق شدن شعار اصلی ما، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است. اما اکنون باید ببینیم که آیا آرمان هایی که به آن فکر می کردیم یعنی کشوری برخوردار از ارزش های اخلاقی، دینی وفرهنگی، محقق شده است یا نه. در این زمینه اگر آسیب شناسی نکنیم و ندانیم در کجا قرار داریم نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم.»

دکتر جنتی با تأکید بر ضرورت آینده پژوهی گفت: «ما امروزه دچار آسیب های اجتماعی همچون بیکاری، فقر، حاشیه نشینی، فساد و.. هستیم که باید ریشه همه این مشکلات مشخص شود تا بتوانیم آینده را پیش بینی کنیم و از مشکلات و آسیب های بعدی آن بکاهیم.»

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلیمن دکتر سید سجاد علم الهدی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات امام علی(ع) معرفی شد و از زحمات دکتر محمود جنیدی در مرکز تحقیقات امام علی (ع) تقدیر به عمل آمد.

در پایان مراسم نیز از برندگان مسابقات ورزشی که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، تقدیر شد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :