نیروهای فرهیخته دانشگاهی و حوزوی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی نماد شبکه نخبگانی کشور به شمار می آیند
متن سخنرانی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، در نخستین جشنواره نقد متون و کتب علوم انسانی
موتور محرکه فرهنگ و تمدن، در درجه نخست، معارفی است که هویت و جهانبینی جامعه را تبیین میکند و در سایه چنین معرفتی است که دستیابی به دیگر دانشها و پیشرفت و توسعه فراگیر میسر میشود. علوم انسانی را میتوان در زمره این قبیل معارف برشمرد و از اینروی، حضور در جمع فرهیختگانی که نه تنها در پیشبرد علوم انسانی در کشور، که در دیدهبانی و نقد دیدگاهها و اندیشههای مطرحشده در این عرصه به فعالیت مشغولند، فرصتی در خور است که لازم است به واسطه آن از مسئولان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی تشکر نمایم. البته در اهمیت و ضرورت نقد و نقادی در فرایند توسعه گفتمان علمی تردیدی نیست؛ چون نقد و گفتگوی علمی از الزامات فرهنگ دانشگاهی است. همچنین نقش نقد علمی و انتقاد عالمانه و منصفانه در رشد علمی و توسعه فرهنگی کشور امری بدیهی است. زیرا کارآیی نقد علمی در جامعه ایران در دورههای مختلف تاریخی تجربه شده است. اما باید توجه داشت که نقد و نقادی آدابی دارد که مدارا و رواداری و تحمل نظر مخالف و ارج نهادن به مخالف مهمترین مؤلفههای آن به شمار میروند و تشکیل چنین مجمعی از فضلای علوم انسانی کشور را باید فرصتی دانست برای تثبیت و تقویت این فرهنگ و آداب مستحسن.
باید توجه داشت که همواره توجه همه مسئولین نظام ج ا ا و به ویژه مقام معظم رهبری معطوف به ضرورت نقد و نهادینه ساختن نقد علمی بوده است و اهتمام به تأسیس شورای بررسی متون نیز با دغدغه رفع خلاء نقد و نقادی در ساختار علمی کشور صورت گرفته است. در واقع، ضرورت نقد و اهمیت تقویت رویکرد انتقادی در علوم انسانی و متون درسی، بنیان نظری ساماندهی به نهادی با عنوان شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بوده است و در این زمینه، با توجه به آنکه سیاستهای وزارت علوم نیز ترویج و توسعه گفتمان علمی و رویکرد انتقادی در جامعه علمی و به ویژه در حوزه علوم انسانی است، لازم است تاکید کنم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از هیچ اقدامی در جهت تقویت مراکز علمی و دانشگاهی علوم انسانی که رویکرد انتقادی دارند مضایقه نخواهد کرد. زیرا چشمانداز وزارت علوم نسبت به توسعه علمی کشور از طریق تقویت رویکرد انتقادی در علوم انسانی کشور تأمین میگردد.
به طور کلی، علوم انسانی بسترساز رشد و توسعه علمی جامعه است و این بسترسازی در قالب هر چهار رکن اصلی دانشگاه قابل طرح است:
- دانشجویان و نیروی انسانی مورد نیاز جامعه که دانشگاهها تربیت میکنند.
- کتاب و نشریات و مجلات و مقالات که در حوزه علوم انسانی تولید می شود.
- استادان علوم انسانی که متولی تربیت دانشجو و تولید مقالات و نشریات علمی هستند.
- برنامهریزی درسی و سرفصلهای درسی که بر اساس نیاز جامعه به تولیدات علمی و نیروهای انسانی متخصص صورت میگیرد.
تشکیل شورای بررسی متون و فعالیت 22 ساله آن تبلوری از فرایند نهادینگی نقد و نقادی در ساختار رسمی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و در سطح تک تک دانشگاههای کشور بوده است. این امر از طریق جلب همکاری استادان حوزه و دانشگاه و محققان و صاحبنظران حوزه مختلف علوم انسانی صورت گرفته است. یعنی بیش از 2000 نفر از استادان دانشگاه در گستره جغرافیایی دانشگاههای سراسر ایران برای توسعه فرهنگ نقد علمی در دانشگاههای کشور سازماندهی و به کار گرفته شدهاند. نیروهای فرهیخته دانشگاهی و حوزوی که در این سازمان گسترده سازماندهی شدهاند، نماد شبکه نخبگانی کشور به شمار میروند.
پس جایگاه خطیر و رسالت ارزشمند شورای بررسی متون در چارچوب نظام آموزش عالی کشور نباید از چشم تیزبین مسئولین و سیاستگذاران علمی و فرهنگی کشور دور بماند. یعنی بایستی با نظر واقعبینانهتری به توانایی و کارآمدی و مسائل و مشکلات و آثار و پیامدهای رویکرد انتقادی این شورا نگریست و در جهت اثربخشی بیشتر فعالیتهای آن گام برداشت.
به نظر میرسد که هیچ مرکز علمی به اندازۀ شورای بررسی متون در امر شناسایی، نقد و تنقیح متون درسی و دانشگاهی فعالیت نداشتهاست، بنابراین ما باید این شورای مهم را به عنوان یک نهاد رسمی در ساختار نظام علمی و پژوهشی کشور بیش از پیش تقویت، تجهیز و تثبیت کنیم تا به موازات تحوّل در دانشگاههای کشور، در منابع درسی و دانشگاهی نیز تعالی روشی و علمی و محتوایی لازم صورت پذیرد.
برگزاری جشنواره نکوداشت فعالیت 22 ساله شورا و همایش نقد متون و پنلهای تخصصی آن نمود عینی اثربخشی و خروجی محوری شورای بررسی متون است که در طول 22 سال فعالیت علمی و انتقادی خود توانسته است نقش مؤثری در توسعه گفتمان انتقادی ایفا کند.
اکنون که در این جمع فرهیخته و دانشمند، امکان طرح نظرات و دیدگاههای راهگشا برای هرچه بهتر کردن ثمرات این شورا برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور فراهم آمده است، برخی از مهمترین اولویتها و ملاکهای فعالیت شورای بررسی متون به شرح ذیل بیان میکنم:
- نقد عالمانه و منصفانه کتابهای درسی معیار مهمی برای سنجش اثربخشی و کارآمدی فعالیت شورا ست.
- بررسی نوآوری: نوآوری در متون دانشگاهی علوم انسانی نیز مطابق با نیازهای ملی و بومی کشور یک ارزش است.
- توجه و تمرکز بر فرهنگ ملی و هویت دینی و رفع نیازهای بومی کشور هم مهم است. چرا که علوم انسانی در تقویت هویت ملی و دینی و رفع نیازها و کمبودهای جامعه مسئولیت دارد. در کانون فعالیت علمی حوزه علوم انسانی است که میتوان هویت ملی را تقویت کرد. این عامل خود به تنهایی ضرورت بررسی و ارزیابی مستمر وضعیت علوم انسانی و کتابهای درسی و دانشگاهی در حوزه علوم انسانی را نشان می دهد.
- مرجعیت علمی مؤسسات علمی (دانشگاهها، دانشکدهها و...) و نخبگان علوم انسانی به عنوان مراجع ذیصلاح تصمیمگیری و سیاستگذاری در مورد علوم انسانی از طریق نقد آثار آن تأمین میگردد.
- نقش آفرینی بنیادین علوم انسانی در سیاستگذاریهای کلان و برنامهریزیهای ملی هم مستلزم نقد مستمر آثار علوم انسانی است.
- توسعه پژوهشهای مسئلهمحور و تقویت علوم انسانی کاربردی نیز از طریق نقد امکان پذیر است.
- همکاری و تقویت نقش انجمنهای علمی و تخصصی علوم انسانی به منظور نقش آفرینی بیشتر فارغ التحصیلان علوم انسانی نیز لازم است. به گونه ای که نقش علوم انسانی در تدوین قوانین و برنامههای پنج ساله توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افزایش یابد و صاحبنظران علوم انسانی در تدوین برنامههای توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشارکت بیشتری داشته باشند.
- فرهنگسازی و تبیین اهمیت و کارآیی و کارآمدی و توانایی علوم انسانی در توسعۀ کشور، حفظ استقلال و حراست از هویت ملی را در بستر رویکرد انتقادی میتوان تأمین کرد.
- ظرفیتسازی: بالا بردن اثربخشی علوم انسانی کشور در حل مسائل جامعه در گروه رویکرد انتقادی علوم انسانی است.
- تقویت رویکرد بومیسازی: تکیه بر مسئلهمحوری در علوم انسانی و همساز کردن نظام آموزشی و پژوهشی با مشکلات ملموس جامعه، منطبق کردن محتوای منابع، متون و برنامههای درسی علوم انسانی با ارزشهای ملی هم در این بستر صورت میگیرد.
نظر شما :