نشست «کاربردی سازی در علوم انسانی» برگزار شد
نشست «کاربردی سازی در علوم انسانی» به مناسبت گرمیداشت هفته پژوهش با حضور رؤسا و معاونان پژوهشکده ها و اساتید علوم انسانی در سالن حکمت پژوهشگاه برگزار شد. در این نشست تخصصی موضوعاتی از جمله فعالیتهای پژوهشکده کاربردیسازی علوم انسانی و اهداف کاربردیسازی در علوم انسانی مورد بحث قرار گرفت. همچنین در این نشست دو پرسش مبنی بر اینکه آیا پژوهش نظری و کاربردی وجود دارد و چگونه تفکیک می گردند؟ آیا هر نوع نگاه تجاری به علوم انسانی را می شود معادل موضوع کاربردی سازی دانست؟ مطرح شد. آنچه که در ادامه خواهیم خواند مشروح موضوعات مورد بحث سخنرانان حاضر در نشست است.
در ابتدای نشست دکتر توحیدلو، رئیس پژوهشکده کاربردی سازی علوم انسانی به تشریح و تبیین فعالیتهای پژوهشکده و همچنین هدفگذاریهای آن پژوهشکده پرداخته و گفت: بعلت اینکه اهم فعالیتهای پژوهشکده در ارتباط با رابطه مستمر با سازمانهای بیرونی است لزوم سیاستگذاری در این ارتباطات از جمله همکاری با نهادهایی چون شهرداری، وزارت کار و ...، جهت استفاده این نهادها از نظریهها و راهبردهای پژوهشگران بشدت احساس میشود.
پس از سخنرانی رئیس پژوهشکده کاربردی سازی علوم انسانی نمآهنگی در معرفی فعالیتهای پژوهشکده علوم اجتماعی برای حضار پخش شد و در ادامه دکتر پارسا ریاست پژوهشکده علوم قرآنی به تشریح فعالیتهای پژوهشکده پرداخت و ضمن تشکر از ریاست پژوهشگاه بیان داشت: پژوهشکده علوم قرآنی قسمتی از تمرکز خود را بر ارتباطات بین المللی معطوف نموده تا قرآن را بعنوان کتاب نجات دهنده بشریت به دیگر ملل معرفی کند.
در ادامه نشست دکتر نصرالله زاده معاونت پژوهشی پژوهشکده زبانشناسی ضمن ایراد گزارش ماهیت کلی پژوهشکده، به تعریف زبان شناسی، نقش آن در زبان فارسی و سابقه زبان شناسی و تحقیقات مربوط به این زمینه در ایران پرداخت و اضافه کرد که یکی از مهمترین کاربردهای زبان شناسی در ایران بخشیدن هویت جدید ملی با کشف رموز زبان های باستانی ایران بوده است.
سپس دکتر جنیدی رئیس مرکز تحقیقات امام علی (ع) بعد از قرائت آیه ای از سوره مبارکه آل عمران در گرامیداشت پژوهش و نقش پژوهشگر نزد خداوند و اهل بیت به تشریح فعالیت های مرکز مذکور پرداخت و خاطرنشان کرد: از اقدامات مهم مرکز کشف حلقه گمشده میان حوزه، دانشگاه و مراکز علمی در زمینه تحقیقات بر شخصیت امام علی (ع) است که همچنین با دعوت از اساتید دینی و علمی خارج از کشور مقالات و پژوهش های عدیده ای را در زمینه شخصیت امیر المومنین (ع) جمع آوری کردهاند.
همچنین دکتر حیاتی از سخنرانان حاضر در نشست و اعضای پنل در ادامه نشست به بیان هدف کاربردیسازی در علوم انسانی پرداخت و گفت: هدف کاربردی سازی در علوم انسانی تنها ثروت سازی نیست، بلکه افزایش اثرگذاری و بالا بردن کیفیت بهره وری نیز باید در برنامه کاربردی سازی دانش قرار بگیرد.
دکتر دالوند از دیگر سخنرانان نشست نیز در ادامه افزود: بحث کاربردی سازی ناظر بر حل مسئله است و لزوماً حل مسئله و کاربرد در مسئله اقتصاد نیست و مهم اثر بخشی است، باید از حوزه های علمی دیگر الگو برداری کرد تا کاربردی سازی در علوم انسانی منجر به ثروت سازی شود.
در ادامه نشست دکترناجی با بیان اینکه کاربرد و نظریه دو جز جدانشدنی از یکدیگر هستند به انتقاد از کاربردیسازی پرداخت و افزود: نظریه بدون کاربرد عقیم است و کاربرد نیز بدون وجود نظریه ناقص است. تجاری سازی در علوم انسانی باعث اشتباهاتی میشود؛ اولاً بعضی از رشته های علوم انسانی قابلیت کاربردی سازی ندارند و ثانیاً حکمت اساس علوم انسانی است و ذات حکمت با ثروت سازی تعارض شدیدی دارد.
همچنین دکتر کمالی زاده نیز اظهار داشتند: باید ساختاری برای کاربردی سازی تبیین گردد تا به قیمت تضعیف حوزه نظریه پردازی در علوم انسانی تمام نشود، زیرا اصل و محور علوم انسانی بر نظریه پردازی محض و انتزاعی است.
در انتهای نشست دکتر قبادی ریاست محترم پژوهشگاه در پاسخ به انتقاد دکتر ناجی گفت: از پیدایش بحث کاربردی سازی در پژوهشگاه مدت زیادی نمی گذرد و در همین مدت نیز بسیاری را به تفکر واداشته است و در بحث کاربردی سازی، نظریه و کاربرد به هیچ وجه با هم تعارضی ندارند.
نظر شما :