مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید، روز سه شنبه 18مهرماه، با حضور رئیس پژوهشگاه، معاونین، اعضای هیأت علمی و دانشجویان جدیدالورود پژوهشگاه برگزار شد.
در ابتدای مراسم دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و خیرمقدم به دانشجویان از کلیه دست اندرکاران این مراسم، معاونتها، روابط عمومی، استادان و بهویژه مدیریت تحصیلات تکمیلی تشکر کرد و گفت: «وجود استادان برجسته و پیشکسوت در این پژوهشگاه را باید به عنوان فرصتی برای دانشجویان پژوهشگاه و دیگر مراکز آموزش عالی در سطح کشور مغتنم دانست.»
وی در ادامه سخنان خود، با تأکید بر اینکه: «علوم انسانی برای کشوری که تمدن غنی دارد، یک فرصت و مزیت است و باید راز و رمز این مزیت برای اصحاب علوم انسانی و دیگران، با زبان منطقی و روش علمی بازگو شود»، گفت: «با تقویت علوم انسانی در کشور امکان بازخوانش میراثهای عظیم و راز و رمز تمدن ما بیشتر فراهم می شود. البته باید توجه داشت که معرفی دقیق این تمدن چندهزار ساله ما، به روش ها و فنونی نیاز دارد که عظمت این تمدن را به دنیا ارائه کند.»
دکتر قبادی ضمن بیان اهمیت علوم انسانی در کشور افزود: «هر چقدر علوم انسانی در کشور ما تقویت شود و بتوانیم دانشجویان دانشورز و روشدان تربیت کنیم، به جمهوری اسلامی ایران و تمدن ایرانی خدمت کردهایم.»
وی در ادامه به نقش مهم دانشجو اشاره کرد و گفت: «دانشجو گنجی است که در اختیار استاد قرار دارد، تا ضمن روزآمدی دانش خود، رشد همه جانبهای داشته باشد و بالندگی و سرزندگی خود را حفظ کند. با پیشرفت بیشتر علم نیاز استاد به دانشجو بیشتر میشود، لذا دانشجو، مصاحب و همسخن استاد است و در گفتگو و مباحثه علمی میتواند نقش همراه مشارکتجو را ایفا کند.»
رئیس پژوهشگاه در بخشی از سخنان خود ضمن تأکید بر پژوهشمحور بودن آموزش در پژوهشگاه، داشتن صفت مطالبهگری را یک ویژگی مهم برای دانشجویان دانست و تأکید کرد «دانشجویان می بایست از همان ابتدای تحصیل خود به دنبال کشف مسئله مورد نظر برای انجام پایان نامه و یا رساله دکتری خود باشند، چرا که پیامد خدمت آموزشی و پژوهشی روشمند دانشجو، کمک به کوتاه کردن مدت زمان تحصیل خود و در نتیجه کاهش بهرهگیری از اموال بیت المال و عمر دانشجو است».
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به پیوند آموزش و پژوهش در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: «پژوهشگاه علوم انسانی به دنبال آموزش پژوهشمدار و تربیت دانشجویان پژوهشمحور و مسئلهمحور است، چرا که برای بهرهوری مطلوب در حوزه علوم انسانی باید از زاویه مسئله شناسی وارد شد.» بر همین اساس، وی ضرورت ترمیم شکاف موجود میان بخش پژوهش و آموزش را یادآور شد و گفت برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه با رویکرد کاربردیسازی پژوهشها، تنظیم شده است و پایاننامهها نیز باید از دل پژوهشهای جاری پژوهشگاه که به برنامه توسعه گره میخورد، استخراج شود تا ضمن انطباق با مرزهای جهانی دانش و دستاوردهای روز علمی در دنیا، مسائل و مشکلات جامعه و راهحلهای آن نیز به خوبی در آنها منعکس شود.
دکتر قبادی، آشنایی دانشجویان با تحولات علمی در دنیا و گسترش همکاری با استادان و مراکز علمی کشورهای دیگر را از جمله مهمترین الزامات ارتقای کیفیت آموزشی معرفی کرد و تاکید کرد دفتر همکاریهای بینالمللی پژوهشگاه میتواند با برگزاری کارگاههایی برای آشنایی دانشجویان با امکانات این حوزه، در تسهیل ارتباطات بینالمللی دانشجویان نقش ایفا کند. همچنان که پژوهشکده کاربردیسازی علوم انسانی نیز میتواند با برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی، دانشجویان را با ویژگیهای پژوهش کاربردی و مسئلهیابیِ نیازمحور آشنا کند و در جهتگیری پایاننامههای دانشجویی در مسیر نشان دادن نقش علوم انسانی در رفع مشکلات جامعه نقش ایفا کند که این امر میتواند در آینده نیز در حل مشکل اشتغال دانشآموختگان علوم انسانی در کشور، به عنوان یک الگو در نظر گرفته شود.
نظر شما :