گزارشی از سخنرانی " ساده سازی متون برای کودکان و نوجوانان"
پژوهشکده زبان و ادبیات نشستی با عنوان «ساده سازی متون ادبی برای کودکان» (با تکیه بر کتاب مثنوی الاطفال و اخلاق اساسی) با سخنرانی دکتر محمدرضا موحدی برگزار کرد.
این سخنرانی با مقدمه ای در بارهٔ فضای فکری و فرهنگی حاکم بر عصر قاجار و ایستایی جامعه و ادبیات دراین دوره، آغاز شد. سپس به عوامل تغییر باورهای دیرینه که پس از شکست های ایران از روس اتفاق افتاد، اشاراتی رفت و آنگاه به مطلب اصلی در باره شیوهٔ آموزش در مکتب خانه ها و سطوح مختلف آنها، پرداخته شد. وجود فهرستی به نام " کتاب های بچه خوانی" در اواخر عهد قاجار، مهار سخن را به معرفی چند متن درسی کشاند. گرایش به ادبیات کلاسیک فارسی در سطوح بالاتر این مکتب خانه ها، با معرفی آثاری چون: نگار دانش(منتخب عیار دانش) از ابوالفضل بن مبارک علامی؛ انجمن دانش از احمد وقار شیرازی؛ مطرح شد و با بسط سخن در بارهٔ کتاب "مثنوی الاطفال" اثرمحمود مفتاح الملک( تدوین به سال 1270 شمسی) وشگردهای مولف برای آسان سازی متن مثنوی؛ و نیز کتاب " اخلاق اساسی" اثر شیخ محمدعلی کاتوزیان طهرانی (تدوین بین سال های 1290 تا 1292شمسی) وتلاش ایشان برای ساده سازی متن های کلیله و دمنه، مرزبان نامه و بوستان، ادامه یافت. حاصل سخن مویّد این نکته بود که گذشتگان ما، دین خود را بهتر و بیشتر به ادبیات کهن و میراث ادبی ادا کردهاند و ما نسبت به آنان، زحمت های کمتری متحمل شده ایم و این کم کاریها، بی شک در ایجاد فاصلهٔ بیشتر میان اندوخته های این نسل و مفاهیم متعالی موجود در میراث ادبی، موثّر خواهد بود. نابراین بر ما دوستداران ادبیات فارسی، فرض است که با امکانات پیشرفته کنونی، هر چند سال یک بار در بازسازی و عرضهٔ متون ادبی به نسل حاضر، ادای وظیفه کنیم.
نظر شما :